کد خبر: ۶۱۴۴۴۹
تاریخ انتشار : ۱۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۱

آیا رکود اقتصادی آمریکا آغاز شده است؟

ظاهرا جنگ تجاری آمریکا با چین تاثیری عمیق بر اقتصاد ایالات متحده گذاشته است و به نظر می‌رسد این کشور به سوی یک رکود اقتصادی پیش می‌رود.
آیا رکود اقتصادی آمریکا آغاز شده است؟
آفتاب‌‌نیوز :

از چند روز پیش وال استریت به شدت سقوط کرده است. در پایان معاملات روز چهارشنبه ۱۰ مهرماه شاخص‌های سهام وال‌استریت به شدت سقوط کرده اند موضوعی که با وحشت سرمایه‌گذاران از رکود اقتصادی قریب‌الوقوع آمریکا روبرو شده است.

میانگین صنعتی داوجونز ۴۹۴ واحد یا ۱.۹ درصد سقوط کرد و به ۲۶۰۷۸.۶۸ واحد رسید. داوجونز از میانگین ۱۰۰ روزه و ۵۰ روزه نوسان خود پایین‌تر آمد. اس‌اندپی۵۰۰ با از دست دادن ۱.۸ درصد از ارزش خود در ۲۸۸۷.۶۱ واحد بسته شد. این شاخص هم از میانگین نوسان ۱۰۰ روزه خود پایین‌تر آمد. تمام ۱۱ زیرشاخص اس‌اندپی سقوط کردند و سقوط ۱۰ زیرشاخص بیشتر از ۱.۲ درصد بود. کامپوزیت نزدک با سقوط سنگین ۱.۶ درصدی به ۷۷۸۵.۲۵ واحد رسید.

تحلیلگران عدم رسیدن دولت دونالد ترامپ به توافق تجاری با چین و ادامه جنگ اقتصادی را عامل این مساله می دانند. دولت آمریکا در راستای فشار بر دولت چین در حال بررسی طرحی است که بر مبنای آن شرکت‌های چینی را از بازار بورس آمریکا اخراج کند. اقدام بخشی از تلاش برای محدود کردن سرمایه گذاری افراد و شرکت های آمریکایی در شرکت‌های چینی است و دلیل آن نگرانی دولت آمریکا در مورد فعالیت‌های این شرکت هاست.

قانونگذاران آمریکا در ماه ژوئن لایحه ای تصویب کردند تا شرکت های چینی موجود در لیست بازار سهام آمریکا را متعهد کنند از قوانین پیروی کرده و اجازه بازرسی از شرکت‌های خود را بدهند در غیر این صورت از لیست بازار سهام آمریکا خارج می شوند. اما مقامات چینی اعلام کرده اند که تمایلی ندارند ناظران خارجی شرکت‌های داخلی آنها را بازرسی کنند.

مارکو روبیو، سناتور تندرو جمهوریخواه آمریکا در این مورد گفته است: دیگر نباید به پکن اجازه داد از شرکت های چینی موجود در لیست بازار آمریکا در مورد شفافیت مالی و پاسخگویی محافظت کند.

اخراج شرکت‌های چینی از بازارهای بورس آمریکا بخشی از فشار گسترده اقتصادی آمریکا علیه چین و محدودیت سرمایه‌گذاری در شرکت‌های چینی برای رسیدن به توافق تجاری مورد نظر ایالات متحده است. بلومبرگ در گزارشی به نقل از وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد که هنوز برنامه‌ای برای توقف عرضه شرکت‌های چینی در بازارهای بورس آمریکا وجود ندارد.

از زمان آغاز جنگ اقتصادی آمریکا با چین ترامپ مدعی شده بود که وضع تعرفه ها فشار زیادی بر چین وارد خواهد کرد، اما برخلاف ادعای ترامپ بار این تعرفه‌ها بر دوش مصرف کنندگان آمریکایی افتاده است.

رویترز گزارش داده که پس از این که داده‌ها نشان داد بخش تولید آمریکا بیش از حد انتظار افت کرده است و رشد اشتغال در حال کندتر شدن است، نرخ سود اوراق خزانه‌داری آمریکا چهارشنبه شب و صبح پنج‌شنبه، مجددا افت کرد تا خطر نزدیک شدن به رکود اقتصادی دوباره احساس شود.

بر اساس گزارش رویترز فعالیت بخش خدمات آمریکا در ماه سپتامبر در بحبوحه افزایش نگرانی‌ها در مورد عوارض به پایین‌ترین حد طی سه سال گذشته رسید که نشان می‌دهد در گیری های تجاری بر اقتصاد وسیع تر هم تاثیر گذاشته است.

خبر افت بورس در آمریکا باعث ریزش شاخص‌های بورسی در آسیا و آمریکا شد و در معاملات بازارهای بورس در اروپا نیز روند صعودی متوقف شده است.

چندی پیش وانگ یی، وزیر امور خارجه چین هشدار داد که مناقشه تجاری آمریکا و چین می‌تواند باعث رکود اقتصادی در جهان شود. او در سخنان صریحی در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک گفت دیوارکشی باعث حل و فصل چالش‌های جهانی نخواهد شد. او افزود مقصر دانستن دیگران در مشکلات هم کارگشا نخواهد بود.

افت سهام عاملی برای افزایش قیمت طلا در بازارهای جهانی شده است. این دو شاخصه یعنی افت بورس و افزایش قیمت طلا اغلب به معنای آغاز روند رکود اقتصادی است.

پیش از این نشریه نیوزویک در گزارشی هشدار داده بود که اقتصاددانان معتقدند در صورت تشدید جنگ تجاری رئیس جمهور آمریکا با چین می‌تواند به از بین رفتن ۸۰۰ هزار فرصت شغلی و وارد شدن این کشور به رکود اقتصادی عمیق منجر شود.

تاد بوبا هورویتز، استراتژیست ارشد بازار که کارشناس دائم شبکه‌های خبری فاکس، سی‌ان‌بی‌سی و بلومبرگ است، معتقد است اقتصاد آمریکا کند شده و سرمایه‌گذاری به شدت افت کرده است. او معتقد است که آمریکا در مراحل اولیه رکود اقتصادی قرار دارد. او می گوید: همه می‌گویند اشکالی ندارد این مانند ۲۰۰۷ نیست، بله نیست حالا ۲۰۱۹ است.

هورویتز توضیح می‌دهد که اقتصاد آمریکا کند شده است. در بخش اشتغال مشکلات زیادی وجود دارد و حالا مشکلاتی در حوزه نقدینگی سیستم بانک‌داری نیز ایجاد شده است این نشانه‌ها حاکی از این است که رکود این بار با سال ۲۰۰۷ در کل هیچ تفاوتی ندارد. ممکن است بتوانند تا مدتی بازارها و اقتصاد را با ایجاد حواس‌پرتی به پیش‌ ببرند اما در نهایت شاهد یک فروپاشی خواهیم بود.

اقتصاددانان در مرکز تحلیل مودی نیز در گزارشی برآورد کرده اند تشدید بیشتر جنگ تجاری میان دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا با چین می‌تواند به از بین رفتن صدها هزار فرصت شغلی در آمریکا و ورود این کشور به رکود اقتصادی عمیق منجر شود.

سیاست خارجی آشفته و بی اساس ترامپ در تمامی جهان مشکلاتی ایجاد کرده است و ظاهرا این بار ممکن است اشتباهات ترامپ دامن آمریکا را نیز بگیرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین