کد خبر: ۶۱۴۵۹۴
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۲

بازی با مرگ در عطاری‌ها

به رغم اینکه طب سنتی پیشینیه قوی در منطقه ترشیز دارد و حتی به صورت تجربی بسیاری از قدیمی‎ترها سررشته‎ای از آن دارند اما این با آنچه که در عطاری‎های کنونی می‎بینیم بسیار متفاوت است.
بازی با مرگ در عطاری‌ها
آفتاب‌‌نیوز :

چند سالی می‌‏شود که پشت شیشه عطاری‎ها شاهد درمان‌های معجزه‌گری از داروهای گیاهی مختلف از جمله درمان اعتیاد گرفته تا درمان چاقی، لاغری، آلرژی، سردردهای مزمن، روماتیسم و ده‌ها درد و بیماری دیگر هستیم که به صورت برچسب بر در و دیوار این عطاری‏ها زده شده است.

متاسفانه گاه شاهد هستیم که بنا به گفته برخی مسئولان از جمله مدیر شبکه بهداشت و درمان کاشمر به دلیل مشاوره‎های مسئولان این عطاری‏ها و تجویز برخی داروهای دیگر منجر به مرگ برخی افراد شده، این در صورتی است که بر اساس گفته مدیر طب ایرانی و مکمل معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد از نظر وزارت بهداشت تنها پزشکان اجازه طبابت دارند.

فعالیتی که به مرگ افراد منتهی می‌شود

در همین خصوص مدیر شبکه بهداشت و درمان کاشمر به ایسنا گفت: یکی از دغدغه‌های جدی مداخله افراد غیر پزشک در حوزه پزشکی و در درمان بیماران به خصوص در قالب عطاری‌ها و طب سنتی است.

محمد جواد یزدانی اظهار کرد: به رغم اینکه مجوز عطاری‎ها را وزارت بازرگانی صادر می‎کند ولی چالش‌ها را حوزه سلامت تحمل می‌کند. باید برای فعالیت این مشاغل آیین‌نامه و قوانین گذاشته شود تا کسانی که می‌خواهند در سلامت مردم دخالت کنند مجوزشان از سوی وزارتخانه‌ای که هیچ دخالتی در حوزه سلامت مردم ندارد، صادر نشود.

مدیر شبکه بهداشت و درمان کاشمر بیان کرد: متاسفانه برخی اقدامات این افراد به فوت فرد منتهی می‌شود به طوری که گاه گفته می‌شود دارویی که پزشک تجویز کرده را قطع کنند و دارویی که در عطاری داده می‌شود مصرف کنند و برخی مواقع این اقدامات منجر به فوت ییمار می‌شود.

وی عنوان کرد: باید در خصوص مجوزهایی که برای عطاری‌ها صادر می‌گردد، فکری شود؛ به دلیل بیکاری روز به روز بر تعداد عطاری‎ها افزوده می‌شود در صورتی که سواد این کار را هم ندارند.

این مقام مسئول افزود: در حوزه سایر مسائل پزشکی نیز اقشاری وارد شدند که صلاحیت و علم لازم را ندارند و آموزش‌های مورد نیاز را فرا نگرفته‎اند. باید این صنعت سروسامان داده شود تا هر کس در این سیستم ادعایی نداشته باشد، مجاری قانونی باید برخورد جدی را در این بخش داشته باشند.

فعالیت عطاری‌های غیرمجاز؛ ممنوع

برخی عطاری‌ها در کاشمر بدون اینکه هیچ اطلاعی از فواید داروهای گیاهی داشته باشند با عنوان فروش داروهای ترک اعتیاد درآمدهای بسیاری کسب می‌کنند؛ در همین خصوص رئیس شورای سلامت کاشمر افزود: عطاری‌های دارای مجوز کاشمر باید شناسنامه‌دار شوند و وضعیت عطاری‌های غیرمجاز هرچه سریع‌تر باید تعیین تکلیف شوند و با انجام اقدامات لازم شرایط شرکت در دوره‌های آموزشی برای فروشندگان داروهای گیاهی فراهم شود.

مسلم ساقی عنوان کرد: هرچند در گذشته اغلب مردم برای گرفتن جوشانده و عرقیجات و سایر داروهای گیاهی به عطاری‌ها مراجعه می‌کردند اما اکنون این مراجعات برای خرید داروهای ترک اعتیاد است.

وی از وجود خلأ قانونی در برخورد با عطاری‌های متخلف خبر داد و گفت: باید با نظارت دقیق و مستمر بر اماکن عرضه گیاهان دارویی از بروز برخی تخلفات و عرضه داروهای غیر مجاز جلوگیری کرد. واحدهای گیاهان دارویی به صورت قارچ گونه در سطح شهرستان روییدند و بسیاری از آن‌ها بدون داشتن کوچک‌ترین اطلاعات پزشکی به مردم دارو تجویز می‌کنند.

کمتر از انگشتان یک دست در این حرفه تخصص دارند

در ادامه رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت کاشمر بر شناسنامه دار شدن تمامی عطاری‌های این منطقه تاکید کرد.

محمدرضا پورکاویان عنوان کرد: از صاحبان عطاری‌های فعال، تنها به تعداد انگشتان دست دارای مدرک دانشگاهی معتبر و مرتبط با رشته خود هستند و هیچ‌کدام دیگر تخصصی در این حرفه ندارند.

وی گفت: در این مسیر می‌توان از توانایی فنی و حرفه‌ای هم کمک گرفت، از سویی اتاق اصناف هم اگر بخواهد برای متقاضیان پروانه عطاری صادر کند یکی از مدارک می‎تواند منوط به گذراندن دوره‌های آموزشی لازم باشد.

وی در ادامه از وجود 53 عطاری در کاشمر خبر داد و عنوان کرد: از این تعداد 51 عطاری دارای مجوز و دو عطاری دیگر فاقد پروانه هستند که اقدامات لازم در دست انجام است.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت کاشمر با اشاره به اینکه از عطاری‌های فعال تنها چهار نفرشان که دو نفر آقا و دو نفر خانم هستند دارای مدرک دانشگاهی معتبر و مرتبط با رشته خود هستند، اظهار کرد: متاسفانه به جز این چهار نفر هیچ کدام دیگر تخصصی در رشته خود ندارند.

این افراد اجازه ساخت دارو ندارند

اگرچه عطاری‌ها زیرمجموعه صنف خواروبار فروشان و فروشندگان لوازم‌آرایشی و بهداشتی هستند و فقط عرضه کننده اقلام دارویی؛ اما متأسفانه در قانون صدور پروانه فعالیت عطاری‌ها، مدرک تحصیلی مدنظر قرار نگرفته و بر اساس تجربه‌ای که در این زمینه دارند اقدام به دریافت پروانه کسب می‌نمایند و با تجویز انواع خاص دارو در کار پزشکی نیز دخالت می‌کنند.

در همین خصوص کارشناس امور دارویی شبکه بهداشت و درمان کاشمر گفت: عطاری‌ها اجازه ساخت دارو ندارند و نمی‌توانند برای بیماری‌های خاص دارویی خاص بسازند.

ابوالقاسم مؤمنی افزود: به جز تعداد انگشت شمار، کسانی که در کاشمر داروی گیاهی عرضه می‌کنند؛ فاقد تخصص لازم هستند اما تاکنون هیچ قانونی به تصویب نرسیده که برای صدور مجوز عطاری چه تخصصی باید وجود داشته باشد.

وی گفت: متاسفانه بیکاری موجب شده جوانانی به این شغل روی آورده و با ترکیب داروهای مختلف بدون اینکه به فکر سلامت مردم باشند برای خود درآمدزایی ایجاد کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین