کد خبر: ۶۱۴۷۰
تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۳۸۶ - ۱۴:۱۲
مدیر شورای ملی آمریکا و ایران تاکید کرد:

وظیفه اروپا در حل بحران اتمی ایران

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: مدیر شورای ملی آمریکا و ایران معتقد است در حل مساله هسته‌ای ایران، اروپا باید با مسئولیت‌پذیری بیشتر و با حمایت از طرح «تعلیق برای تعلیق» امکان از سرگیری مذاکره با تهران و اجتناب از نتایج بازی باخت – باخت را فراهم آورد. 

به گزارش نیویورک‌تایمز، «تریتا پارسی» مدیر شورای ملی آمریکا و ایران در تشریح وضعیت فعلی پرونده اتمی ایران گفته است: در تابستان سال 2006 دیپلمات‌های اروپایی می‌ترسیدند طرح پرونده هسته‌ای ایران در شورای امنیت با به بن‌بست کشاندن آن حل مساله را مشکل‌تر کند. بنا به گفته پارسی اکنون نیز در شرایطی که ایران دو قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل را نپذیرفته و همچنان برای ادامه غنی‌سازی پافشاری می‌کند، چنین خطری احساس می‌شود.

بنا به این گزارش علیرغم فشار شورای امنیت و تحریم‌های یک جانبه آمریکا علیه ایران، موضع ایران در مورد ادامه غنی‌سازی اورانیوم تغییر نکرده است. در مقابل دو طرف آن قدر در بن‌بست پیش رفته‌اند که فضای مصالحه را محدود کرده‌اند. پارسی می‌افزاید: عباس عراقچی معاون وزیر خارجه ایران هفته گذشته اعلام کرد کشورش آماده است هزینه پیشرفت هسته‌ای را بپردازد. به علاوه بازرسان سازمان ملل نیز هشدار داده‌اند که ایران به زودی قادر به توسعه تکنولوژی هسته‌ای خواهد بود.

از این رو وضعیت باخت – باخت، همه طرف‌ها را تشویق کرده تا به راه‌حلی آبرومندانه برای خروج از این بن‌بست فکر کنند. البته مدیر شورای ملی آمریکا و ایران معتقد است در شرایطی که ایران از پذیرش تعلیق امتناع می‌کند و آمریکا نیز به دنبال تعلیق کامل در ایران است اروپا باید با ایجاد پلی بین این دو گزینه بازی باخت – باخت را تحت کنترل درآورد.

در همین راستا ترتیا پارسی معتقد است برای اجتناب از آنچه در مذاکرات قبلی با ایران ایجاد شده، یک گزینه آلترناتیو هم وجود دارد. یعنی ایده‌ای که پیش از این نیز طرح شده بود و با اصطلاح «تعلیق برای تعلیق» شناخته می‌شد. براساس این طرح هر دو طرف از پیشرفت بیشتر فعالیت‌‌هایشان ممانعت به عمل می‌آورند. اما این به معنای توقف کامل فعالیت‌هایشان نیست. یعنی ایران غنی‌سازی را تعلیق نمی‌کند بلکه از پیشرفت برنامه هسته‌ای‌اش جلوگیری می‌کند. از سوی دیگر قدرت‌های غربی نیز مجبور نیستند تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران را نادیده بگیرند. در چنین فضایی سناریوهای آمریکا برای اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران پایان می‌پذیرد و با متوقف کردن فعالیت‌های هسته‌ای تهران در نقطه کنونی امکان از سرگیری مذاکرات فراهم می‌شود.

پارسی می‌افزاید: حمایت سیاسی برای طرح ایده «تعلیق برای تعلیق» ضعیف شده است اما اگر طرفین نسبت به عواقب بحث‌های جاری آگاه باشند، جدی گرفتن این طرح می‌تواند به یافتن راه‌حلی آبرومندانه و بیرون رفتن از بازی باخت – باخت بینجامد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین