کد خبر: ۶۱۴۷۳
تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۳۸۶ - ۱۳:۳۶
سخنگوی وزارت خارجه ایران خبر داد:

تعویق دیدار سولانا و لاریجانی

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: سید محمد علی حسینی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران اعلام کرد مذاکرات علی لاریجانی دبیر شورای عالی امنیت ملی و خاویر سولانا مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مورد برنامه هسته‌ای ایران به تعویق افتاده است.

محمدعلی‌ حسینی امروز در نشست هفتگی خود با خبرنگاران گفت: سولانا و لاریجانی موافقت کرده‌اند که مذاکراتشان در مورد برنامه هسته‌ای ایران به تعویق بیفتد. وی افزود: زمان جدید و مکان برگزاری مذاکرات سولانا و لاریجانی پس از رایزنی‌های طرفین مشخص و اعلام خواهد شد. 

پس از دیدار مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با لاریجانی در آنکارا دو طرف با ابراز رضایت از مذاکرات انجام شده اعلام کردند در هفته‌های آینده مذاکرات خود را ادامه خواهند داد. در روزهای اخیر نیز مقامات ایران واروپا زمان دور جدید مذاکرات سولانا ولاریجانی را سی‌و‌یک ماه می (دهم خرداد ) اعلام کرده بودند.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین درمورد دیدار «جواد وعیدی» با دیپلماتهای اروپائی نیز گفت: نشست وعیدی با دیپلمات‌های اروپایی در بروکسل یک دیدار کارشناسی بود و طرح‌هایی در این دیدار ارایه شد که البته برخی از طرح‌ها نیازمند بررسی بیشتر است .‌بنا به گفته وی این مذاکرات می‌تواند زمینه‌ای برای مذاکرات آتی لاریجانی - سولانا باشد.

محمد علی حسینی در مورد مذاکره با آمریکا نیز گفت: ریاست تیم مذاکره‌کننده‌ ایران را حسن کاظمی قمی، سفیر کشورمان در عراق برعهده دارد و ممکن است یک یا دو نفر از کارشناسان از تهران به عراق اعزام شوند. حسینی افزود: اعضای این هیات هنوز مشخص نشده است و این هیات را جمهوری اسلامی ایران تعیین می‌کند البته شخص ریاست جمهوری نظر خاص خودشان را نیز در این خصوص مطرح می‌کنند.

وی درخصوص مذاکرات ایران و آمریکا و این که آیا این مذاکرات در صورت نتیجه‌بخش بودن ادامه خواهد یافت، گفت: این گفت و گوها در چارچوبی که مقام معظم رهبری فرموده‌اند آغاز خواهد شد و اجازه دهید که جلوتر از زمان پیش نرویم.

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص دلیل انتخاب آقای کاظمی به عنوان نماینده‌ کشورمان در مذاکره با آمریکا گفت: این موضوع روزها مورد بررسی کارشناسانه قرار گرفت و نهایتا همه برای انتخاب ایشان اتفاق نظر داشتند. آقای کاظمی از دیپلمات‌های برجسته و کارکشته ماست و با چارچوب‌ها آشناست و به مسائل منطقه و عراق اشراف کامل دارد.

وی با تایید این مطلب که پیامی از سوی وزارت امور خارجه‌ مصر به ایران ارسال شده است اظهار داشت: یک پیام شفاهی از سوی وزیر خارجه‌ مصر مطرح شد و از اظهارات رئیس‌جمهور مبنی بر برقراری رابطه با این کشور استقبال شد و از آقای متکی خواستند که این موضوع را در دیدارهای آتی مورد پیگیری قرار دهند.

سخنگوی وزارت امور خارجه درخصوص وضعیت پنج دیپلمات ربوده شده‌ کشورمان در اربیل عراق و دیدار خانواده‌های آنها با سفیر سوئیس نیز یادآور شد:‌ ما نیز از این که هنوز دسترسی کنسولی به این افراد را به ما نداده‌اند و دیدار خانواده‌های این افراد با آن‌ها صورت نگرفته است، نگران هستیم و از طریق مجاری مختلف به ویژه شورای امنیت و سازمان ملل و مسئولین عراقی این موضوع را پیگیری می‌کنیم. وی افزود: خانواده‌های این عزیزان درخواستی را برای دیدار با سفیر سوئیس داده‌اند که البته این درخواست رد نشده است و در دست پیگیری است.

حسینی در مورد ورود دو ناو جنگی آمریکا به خلیج فارس گفت: این چیز جدیدی نیست به نظر می‌رسد که ورود این ناوها برای بازسازی روحیه‌سربازان آمریکایی صورت گرفته است.

حسینی درخصوص موضع‌گیری‌های اخیر روسیه درباره تکمیل نیروگاه بوشهر گفت:‌ مذاکرات میان ایران و مسکو ادامه دارد، اظهارنظرهای متفاوتی از سوی مسئولین روسی اخیرا شنیده شده است اما آنچه مورد تاکید ما است، این است که ما به تمام تعهداتمان حتی فراتر از آنچه که بوده است عمل کرده ایم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین