کد خبر: ۶۱۵۰۹۴
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۲

دستور ترامپ به شاهد پرونده اوکراین برای غیبت در جلسه مجلس نمایندگان

منابع مطلع اعلام کردند که دولت آمریکا به «گوردون سوندلند» سفیر این کشور در اتحادیه اروپا دستور داده تا در جلسه دموکرات‌های مجلس نمایندگان در مورد موضوع استیضاح رئیس‌جمهوری شرکت نکند.
دستور ترامپ به شاهد پرونده اوکراین برای غیبت در جلسه مجلس نمایندگان
آفتاب‌‌نیوز :

روزنامه نیویورک تایمز امروز (سه شنبه) در گزارشی نوشت: این تصمیم برای جلوگیری از گفت وگوی سوندلند با بازپرسان، مطمئنا محرک تنش است و تبعاتی برای کاخ سفید و «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا دارد.

دموکرات های مجلس نمایندگان آمریکا بارها هشدار داده اند که اگر دولت ترامپ در روند تحقیق در مورد استیضاح وی مداخله کند، این مساله به منزله کارشکنی است، اتهامی که مستحق استیضاح است.

اما در حالی که تنها ساعاتی تا شهادت سفیر آمریکا در اتحادیه اروپا در جلسه مجلس نمایندگان زمان باقی است، ‌ دولت ترامپ ظاهرا به این نتیجه رسیده که بهتر است خطر خشم این مجلس را پذیرا باشد تا اینکه به سوندلند اجازه شهادت دهد.

سوندلند درگیر رسوایی رو به تشدیدی در مورد تلاش رئیس جمهوری برای وا داشتن اوکراینی ها به تحقیق در مورد «جو بایدن» رقیب انتخاباتی اش است.

اگرچه اوکراین عضو اتحادیه اروپا نیست، ‌اما ترامپ به سوندلند توصیه کرده است هدایت مناسبات دولتش با کی‌یف را برعهده گیرد.

از نظر دموکرات ها، سوندلند شاهدی کلیدی برای آنچه میان دو کشور روی داده، است.

سفیر آمریکا در اتحادیه اروپا به طور مستقیم با ترامپ در مورد موضوعات مهمی که زیر ذره بین مجلس نمایندگان است، ‌گفت وگو کرده است.۹۱۰۹

ماجرای استیضاح رئیس جمهوری آمریکا از آنجا آغاز شد که فردی افشاگر که گفته می شود یک مقام امنیتی است با ثبت شکایتی مدعی شد که ترامپ از قدرتش برای درخواست از یک کشور خارجی به منظور دخالت در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا سوءاستفاده کرده است.

ترامپ در گفت وگوی تلفنی با رئیس جمهور اوکراین که اواخر تیر ماه انجام شد، از او خواست درباره «هانتر بایدن» پسر «جو بایدن» نامزد دموکرات در انتخابات ۲۰۲۰ تحقیق کند.

همین تماس تلفنی، روند تحقیق در مورد استیضاح ترامپ را آغاز کرد.

در همین حال، در روزهای اخیر رسانه‌های آمریکا از وجود افشاگر دومی نیز خبر دادند، فردی که گفته می شود اطلاعات دست اولی دارد که ادعای افشاگر اول را تایید می‌کند.

از قرار معلوم، ‌هر دو افشاگر عضو نهادهای اطلاعاتی آمریکا هستند واین طور به نظر می رسد که ترامپ در میان نهادهای امنیتی مخالفان زیادی دارد.

به موجب قانون اساسی آمریکا، کنگره مجاز است رئیس جمهوری را پیش از به پایان رسیدن دوره چهار ساله از کار برکنار کند به شرطی که به اعضای کنگره ثابت شود رئیس‌ جمهوری به یکی از موارد «خیانت، رشوه و سوء‌ استفاده از قدرت» متهم است که ترامپ به دلیل سوء‌ استفاده از قدرت در آستانه استیضاح قرار دارد.

برای حذف ترامپ از قدرت، ۶۷ نفر از یکصد عضو سنا باید به تخلف و اتهام او رأی دهند.

جمهوریخواهان ۵۳ کرسی در سنا دارند که این تعداد برای دموکرات ها ۴۵ کرسی است. همچنین دو نماینده مستقل در این مجلس حضور دارند که به طور معمول موافق با دموکرات ها رأ‌ی می دهند.

مجلس نمایندگان در زمان حاضر در کنترل دموکرات هاست. این مجلس برای استیضاح ترامپ به ۲۱۸ رأی نیاز دارد.

دموکرات ها ۲۳۵ کرسی مجلس نمایندگان را در دست دارند؛ در حالی که این سهم برای جمهوریخواهان ۱۹۸ کرسی است.

یک کرسی نیز در اختیار «جاستین آماش» نماینده مستقل از میشیگان است و یک کرسی این مجلس از بخش هفتم ویسکانسین خالی است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین