کد خبر: ۶۱۵۱۵
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۳۸۶ - ۱۶:۴۸
امیر محبیان تشریح کرد:

آنچه می‌تواند اصولگرایان را استحاله کند!

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: «امیر محبیان» تحلیگر شاخص جریان اصولگرا تصریح کرد که مشکلات اصولگرایان با نفی واقعیات و اختلاف سلایق در این جریان حل نمی‌شود و ائتلاف منطقی اصولگرایان زمانی است که این امر با توجه به شرایط و واقعیات رخ دهد، نه مسائل آرمانی و موهوم. 

وی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی آفتاب بر این مبنا پیشنهاد کرد تا اصولگرایان ساختاری را در میان خود طراحی کنند که افراد و گروه‌های مختلف بتوانند، با حفظ مواضع خود، در جهت‌گیری‌های کلانی مانند انتخابات آینده مجلس هشتم در عین کسب حداکثر منفعت، نوعی همگرایی منطقی و عقلی را در بین خود ایجاد کنند که همه احساس کنند در این فرآیند برنده شده‌اند.

محبیان با بیان اینکه «با نفی اختلافات موجود در میان اصولگرایان، نمی‌توان به راهکاری برای ادامه مسیر دست یافت»،‌ اظهار داشت: طبیعی است که وقتی عده‌ای در یک انتخابات به حداقلی از ائتلاف دست یافتند، قاعده بازی را برهم بریزند.

وی تاکید کرد: اصولگرایان باید ساختاری را در میان خود طراحی کنند که با ایجاد بیشترین همگرایی در میان آنان، این جریان در انتخابات مجلس هشتم با حداقلی از فهرست و در بهترین شرایط با یک لیست واحد وارد انتخابات شوند.

عضو شورای سردبیری روزنامه رسالت همچنین در خصوص سخنان اخیر «حبیب‌الله عسگراولادی» دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری مبنی بر اینکه «آنهایی که ائتلاف اصولگرایان را بر هم زدند باید از خدا طلب بخشش کنند»، گفت: آقای عسگراولادی با توجه به چهر‌ه‌ اجماعی که از آن برخوردار است، قصد باز کردن پرونده این مساله و اتهام زدن به اشخاص یا جریانات خاصی را نداشتند.

وی با «معقول و صحیح» دانستن توصیه فوق عسگراولادی، تاکید کرد: افراد و گروه‌هایی که وارد یک ائتلاف یا مجموعه سیاسی می‌شوند باید قواعد بازی در چارچوب آن ائتلاف را بپذیرند و بازی را برهم نزنند.

این استراتژیست جریان اصولگرا با بیان اینکه «ائتلاف مجموعه‌ای از گرایش‌ها و منش‌های مختلف است که در اصول با هم اتفاق‌نظر دارند» یادآور شد: در این میان ممکن است اصولگرایان در تفسیر برخی اصول هم با یکدیگر اختلافاتی داشته باشند اما در مجموع وحدت‌نظر بر این جریان حاکم است.

محبیان در عین حال واقعیت درونی اصولگرایان را این گونه توضیح داد: گروه‌های مختلف جریان اصولگرایی هر چه بیشتر به سمت اصول مورد توافق خود پیش بروند از وحدت بیشتری برخوردار می‌شوند و هرچه این جریان به سمت جزئیات و روش‌های جزیی مانند اداره حکومت حرکت کنند، اختلافات آنها بیشتر می‌شود.

وی سپس اولین مساله‌ای که می‌تواند باعث شکست اصولگرایان در انتخابات آینده شود را «از دست دادن ایمان به اصول» بیان کرد و افزود: از دست دادن ایمان به اصول اصولگرایی، باعث استحاله این جریان می‌شود و آنها را وارد بازی‌هایی می‌کند که خود از ابتدا به آنها انتقاد داشته و رقیب خود را به آنها متهم می‌کردند.

عضو شورای سردبیری روزنامه رسالت در تشریح دیگر مساله‌ای که به شکست اصولگرایان می‌انجامد، به ناتوانی برای تحلیل وضع موجود براساس واقعیت‌ها اشاره کرد و گفت: اصولگرایان باید دیالکتیکی بین خود برقرار کنند تا بتوانند بین خواسته‌ها و تصورات آرمانی خود و واقعیات موجود به یک جمع‌بندی برسند.

محبیان نکته پایانی که چشم‌پوشی از آن می‌تواند به شکست احتمالی اصولگرایان در انتخابات آینده بینجامد را بی‌توجهی به مسائل و مشکلات مردم دانست و ادامه داد: مردم اصولگرایان را به عنوان جریان حاکم، مسئول حل و فصل مشکلات خود می‌دانند.

عضو شورای سردبیری روزنامه رسالت با بیان اینکه «نمی‌توان مسئولیت داشت اما از اجرای آن شانه خالی کرد»، اظهار داشت: البته باید این نکته را هم برای مردم توضیح داد که برخی مشکلات کشور نه ربطی به جریان اصلاح‌طلب دارد و نه به اصولگرایان بلکه مشکلاتی ملی هستند که تمام جریانات کشور باید برای رفع آنها به یکدیگر کمک کنند.

وی در عین حال به شکل‌گیری گفتمان اصولگرایی بر پایه اصل عدالت اشاره کرد و گفت: اصولگرایان به عنوان جریان حاکم مکلف هستند تا فاصله بین دهک‌های پایین جامعه با دهک‌های بالا را یا رفع کنند یا اینکه آن را به فاصله‌ای منطقی که بر مبنای شایستگی‌ها باشد نه رانت و روابط تبدیل کنند.

محبیان تاکید کرد: وظیفه اصولگرایان به عنوان جریان حاکم این است که علاوه بر اجرایی کردن اصل 44 مدنظر مقام معظم رهبری، به عملی کردن شکل مطلوبی از عدالت در جامعه بپردازند تا فشارها بر اقشار مستضعف و آسیب‌پذیر کم شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین