کد خبر: ۶۱۵۳۸۷
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۶

شناسایی ۳۸ هزار مبتلا به ایدز در کشور

رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت گفت: تاکنون ۳۸ هزار مبتلا به عفونت ایدز در کشور شناسایی شده‌اند.
آفتاب‌‌نیوز :

محمدمهدی گویا در کارگروه اجتماعی، فرهنگی، سلامت، زنان و خانواده استان مرکزی اظهار کرد: ایران در رابطه با بیماری ایدز از جمله کشورهایی است که در معرض آسیب بیشتری قرار دارد. سالیان سال اعتیاد تزریقی مهمترین راه انتقال این بیماری است و با توجه به اینکه حدود 200 هزار معتاد تزریقی در کشور زندگی می‌کنند در نتیجه هرکدام از این افراد می‌تواند کانون انتقال این عفونت باشند.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر این راه انتقال، به مرور در حال تغییر به روش انتقال آمیزشی است و با گذشت زمان این روش انتقال پیچیده‌تر می‌شود.

شناسایی ۳۸ هزار مبتلا به ایدز در کشور

رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت تصریح کرد: طبق بررسی های صورت گرفته برآورد بدست آمده نشان دهنده وجود 62 هزار بیمار مبتلا به ایدز در کشور است که تنها 38 هزار نفر آنها شناسایی شده‌اند و موضوع نگران کننده این است که ممکن است در صورت عدم شناسایی این افراد، تعداد آنان رفته رفته افزایش پیدا کند.

گویا در خصوص تعهدات کشورهای دنیا در رابطه با بیماری ایدز، بیان کرد: شناسایی 90 درصد افراد مبتلا به ایدز تا پایان سال 2020، درمان 90 درصد افراد شناسایی شده و موفقیت در درمان 90 درصد افراد تحت درمان، سه تعهد کشورهای دنیا در رابطه با بیماری ایدز است.

وی ادامه داد: در ایران در خصوص تعهد دوم و سوم مشکلی وجود ندارد، اما اجرای تعهد اول که همان شناسایی مبتلایان است، محقق نشده است و این امر نیازمند سرمایه‌گذاری، آموزش و اطلاع رسانی است.

رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه ایدز تنها یک مشکل بهداشتی نیست، اضافه کرد: در حال حاضر ایدز از یک بیماری کشنده به یک بیماری مزمن تبدیل شده و افراد مبتلا می‌توانند سالیان سال به زندگی خود ادامه دهند.

گویا مراجعه بیماران مبتلا به ایدز در استان به مراکز درمانی را رو به کاهش دانست و گفت: با توجه به کاهش مراجعات و تست‌های انجام شده در استان مرکزی نیاز است که علت این موضوع توسط مسئولان مربوطه مورد بررسی قرار گیرد.

به گزارش ایسنا، کارشناس مسئول سلامت اجتماعی سازمان امور اجتماعی نیز در این جلسه گفت: 5 آسیب اجتماعی اعتیاد، طلاق، حاشیه نشینی، مناطق بحرانی و مفاسد اخلاقی بعنوان آسیب های اولویت دار جهت رسیدگی و کاهش مشخص شده و به تایید مقام معظم رهبری رسیده و مقرر شد که نسبت به رفع این معضلات اقدامات لازم صورت گیرد.

نسرین گودرزی افزود: رویکرد وزارت کشور هم‌افزایی و تعامل بین دستگاه‌ها است و می طلبد که تمام دستگاه‌ها با هماهنگی و تعامل نسبت به کاهش آسیب‌های اجتماعی اقدام کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین