کد خبر: ۶۱۵۴۰۴
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۷

زنگنه: آینده صادرات گاز به وضعیت LNG بستگی دارد

وزیر نفت با بیان این که آینده صادرات گاز به وضعیت LNG بستگی دارد،گفت: آمریکا همانطور که با ورود به عرصه نفت، تمام جغرافیای نفت جهان را بهم ریخته، در گاز و LNG نیز در حال رقابت است.
آفتاب‌‌نیوز :

«بیژن نامدار زنگنه» روز چهارشنبه با اشاره به نشست وزرای انرژی کشورهای عضو اوپک گازی در روسیه گفت: در این نشست وزاری انرژی ریاست دبیرکلِ روسی اوپک گازی را برای ۲ سال آینده تمدید کرده و گزارش‌هایی در رابطه با وضعیت بازار و قیمت‌ها ارائه کردند.

وزیر نفت با بیان این که آینده صادرات گاز به وضعیت LNG بستگی دارد،گفت: ورود آمریکا به این بازار در حال تبدیل شدن به پارامتر بسیار تعیین‌کننده‌ و تاثیرگذار در تغییر جغرافیای انرژی دنیا است، درواقع آمریکا همانطور که با ورود به عرصه نفت، تمام جغرافیای نفت جهان را بهم ریخته، در گاز و LNG نیز در حال رقابت است.

زنگنه: آینده صادرات گاز به وضعیت LNG بستگی دارد

شکایت روس‌ها از نقش مخرب آمریکا در حوزه گازی

زنگنه با بیان اینکه روس‌ها در نشست اوپک گازی از نقش مخرب آمریکا در حوزه گازی شاکی بودند، اظهار کرد: آمریکا بازار گاز و LNG روسیه را با خط لوله برای صادرات به اروپا دچار مشکل کرده است.

وی مسئله انرژی را تعیین‌کننده و مهم عنوان کرد و گفت: اکنون قیمت‌ گاز پایین است و به نظر می‌رسد؛ بازار گاز در آینده بازار پرچالشی خواهد بود.

زنگنه با بیان اینکه در نشست GECF به جای اتخاذ تصمیمی خاص، بیشتر اطلاعات و تجربیات وزرای انرژی کشورها مبادله می‌شود، اضافه کرد: ایران به‌عنوان سومین تولیدکننده نفت دنیا جایگاه مهمی در اوپک گازی دارد.

وزیر نفت یادآور شد: ایده اولیه تشکیل GECF را ایران در سال ۱۳۸۰ مطرح کرد و نخستین اجلاس بر مبنای تاسیس آن نیز در ایران برگزار شد ضمن اینکه ایران، روسیه و قطر اصلی‌ترین نقش را در اوپک گازی بازی می‌کنند چرا که بیشترین نقش را در تولید گاز دارند.

GECF چیست؟

مجمع کشورهای صادرکننده گاز یا اوپک گازی که به اختصار (GECF) نامیده می‌شود، سازمان تازه‌ بنیانی است که به منظور هماهنگی در تولید، صادرات و کنترل قیمت گاز طبیعی در سطح جهان در سال ۲۰۰۸ تأسیس شد. کشورهای عضو مجمع صادرکنندگان گاز، ۴۲ درصد از تولید گاز جهان، ۷۰ درصد از ذخایر گازی جهان، ۳۸ درصد از انتقال گاز با خط لوله و ۸۵ درصد از تجارت گاز طبیعی مایع شده(ال‌ان‌جی) را در اختیار دارند.

گاز طبیعی مایع یا ال‌ان‌جی به گازی گفته می‌شود که موقتاً برای ذخیره‌سازی یا ترابری در حجم بسیار به حالت مایع تبدیل شده‌است، بیشتر شامل متان (بیش از ۹۰ درصد) و مقادیر کمی اتان، پروپان، بوتان و برخی از آلکان‌های سنگین دیگر است، فرایند پالایش ال‌ان‌جی می‌تواند به نحوی طراحی شود، که محصول نهایی تولید شده شامل ۱۰۰ درصد متان باشد. LNG گاز مایع، بی‌بو، بی‌رنگ، غیرسمی و غیرخورنده است، خطراتی که این گاز می‌تواند در پی داشته باشد شامل شعله‌ورشدن، انجماد و خفگی می‌شود.

بیست و یکمین نشست وزیران کشورهای صادرکننده گاز معروف به اوپک گازی با حضور بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت هفته گذشته در هتل متروپل مسکو برگزار شد

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین