به اعتقاد برخی نمایندگان مجلس، هماکنون زبان انگلیسی در مدارس اجباری است و در این میان برخی دانشآموزان علاقهای به تحصیل در دانشگاه را ندارند بنابراین اجبار در زبان انگلیسی میتواند در ضعف تحصیل این گروه از دانشآموزان تأثیرگذار باشد.
همچنین نمایندگان اعلام کردند دانشآموزانی که با هدف مهارت آموزی و ورود سریع به بازار کار مسیر تحصیل در شاخههای کارودانش و فنی وحرفهای را انتخاب کردند بهنظر میرسد ضرورتی به یادگیری زبان نداشته باشند. علاوه بر این نمایندگان در بندی از این طرح آوردهاند، از تاریخ تصویب این قانون آموزش و پرورش مکلف است آموزشهای زبانهای موضوعی این قانون و زبان انگلیسی را صرفاً از طریق آموزشگاههای آزاد تحت نظارت آن وزارتخانه و حداکثر معادل سه سال تحصیلی منحصراً برای دانشآموزان مقطع دبیرستان ارائه کند.
در مناطق دور افتاده و محروم که به هیچ عنوان امکان برقراری آموزشگاههای آزاد و ارائه آموزش در همه زبانهای مورد تأیید فراهم نیست، آموزش و پرورش میتواند با همکاری یکی از دانشگاههای مجری طرح و با توجه به تقاضای غالب دانشآموزان امکان آموزش فشرده یک یا دو زبان فقط برای دانشآموزان شاخه نظری اقدام کند.
این موضوعات در حالی در طرح پیشنهادی مجلس آورده شده است که برخی کارشناسان تعلیم و تربیت این طرح را غیرکارشناسی عنوان کردند. آنها بر این باورند که آموزش زبان انگلیسی در آموزشگاهها موجب خصوصیسازی آموزش میشود و این خلاف اصل ۳۰ قانون اساسی است. با این حال مسئولان آموزش و پرورش در گفتگو با «ایران» اعلام کردند در جریان موضوع مطرح شده از سوی مجلس شورای اسلامی نیستند. مهدی نوید ادهم دبیر شورای عالی آموزش و پرورش نیز درباره حذف زبان انگلیسی در مدارس به «ایران» میگوید: وزارت آموزش و پرورش اصلاً در جریان این طرح نیست و ما نمیدانیم که دقیقاً نمایندگان میخواهند چه اقدامی انجام دهند. اومی افزاید: «در بسیاری از شهرها بخصوص استانهای محروم ما آموزشگاههای زبان نداریم، باید در این باره شفافسازی شود.»
رشد مافیای آموزشگاهها
کارشناسان تعلیم و تربیت نیز با انتقاد به حذف زبان انگلیسی در مقاطع اول و دوم متوسطه واکنشهای مختلفی نشان دادند تا جایی که عادل برکم کارشناس آموزشی بر این باور است که این طرح مجلس عدالت آموزشی را زیر سؤال میبرد و نمایندگان مردم باید توضیح دهند که بر چه اساسی این موضوع را پیشنهاد کردند. او در این باره بیشتر توضیح میدهد: یک فوریت طرح رفع انحصار از زبان انگلیسی در نظام آموزش همگانی اعلام وصول شده است و به موجب آن آموزش تمامی زبانها اختیاری خواهد شد و خارج از محیط مدرسه به آموزشگاههای آزاد سپرده میشود.
این بدان معناست که دوباره مافیای آموزشگاهها رشد خواهند کرد و مدارس دیگر زیر بار آموزش زبان انگلیسی نمیروند. این درحالی است که زبان انگلیسی یکی از مهمترین دروس در مدارس است. بر اساس طرحی که نمایندگان دادند دانشآموزان کارودانش و فنی وحرفهای لازم نیست زبان یاد بگیرند، این درحالی است در برخی رشتهها مثل کامپیوتر، برق و مکانیک دانشآموزان باید با اصطلاحات انگلیسی آشنا باشند. اگر برخی کلمات را ندانند در این رشتهها به مشکل برمی خورند.
وی تأکید میکند: انحصار آموزش زبان نباید در دست آموزشگاهها باشد همین اقدام موجب میشود تا بازار سوء استفاده از دانشآموزان داغ شود. نمایندگان باید بدانند آموزش زبان در آموزشگاهها صرفاً بحث یادگیری نیست، آموزشگاهها روی هویت بچهها دست میگذارند و آنها را با فرهنگ غرب آشنا میکنند. این درحالی است که معلمهای مدرسه فقط بحث تدریس را دارند و با روشهای تربیتی این کار را انجام میدهند. برکم با تأکید بر اینکه این طرح اصل ۳۰ قانون اساسی و بحث آموزش رایگان را زیر سؤال میبرد، اظهار میکند: بسیاری از دانشآموزان مناطق محروم از داشتن آموزشگاه محروم هستند و اصلاً خانوادهها پول ندارند تا دانشآموزانشان را به مدرسه بفرستند حالا شما فکر کنید در این مناطق چگونه میتوانند که آموزشگاه پیدا کنند.
در طرح آمده اگر دانشآموزی پول آموزشگاه آزاد نداشت میتواند از بورسیه برخی زبانها براساس مراودات فرهنگی استفاده کند. این ماده قانونی اصلاً در مناطق محروم کارایی ندارد. مهمتر اینکه بر اساس طرح مجلس استخدام دبیر هر نوع زبان خارجی به غیر از عربی ممنوع اعلام شده و دبیران فعلی زبان انگلیسی یا باید جذب آموزشگاههای آزاد شوند، یا در پستهای اداری مشغول شوند، یا مجدداً در رشته دیگری تحصیل کنند. به نظر میرسد که قانون باید در این مورد شفاف باشد.
محمد نیکنژاد کارشناس تعلیم و تربیت با بیان اینکه مطرح کردن این بحثها به ضرر دانشآموزان است، اظهار میکند: استاندارد بینالمللی برای آموزش زبانهای مختلف در دنیا بهعنوان الگو وجود دارد و ما از این استاندارد بینالمللی استفاده کردیم؛ در عین حال مسائل بومی و فرهنگی خودمان را در کتب دیده و رعایت کردهایم، اما حالا نمایندگان میخواهند درس به این مهمی را که برای همه دانشآموزان مهم است حذف کنند، این کار به سود دانشآموزان نیست. او به مشکلات یادگیری زبان در مدارس اشاره میکند و میگوید: برخی نمایندگان میگویند که دانشآموزان در مدرسه زبان یاد نمیگیرند برای همین باید این درس حذف شود.
این استدلال درست نیست، اول اینکه وقت کافی برای آموزش زبان انگلیسی در مدارس وجود ندارد. ۹۰ دقیقه آموزش در هفته برای یک محصل دبیرستانی اصلاً کافی نیست و البته تراکم بالای کلاس موجب میشود تا معلم نتواند آموزش اصولی داشته باشد، بنابراین مجلس باید برای این مسائل برنامهریزی داشته باشد.
فنی و حرفه ای ها اگر زبان بدانند کاتالوگها را بهتر مطالعه می کنند.
بنظر می رسد این نمایندگان محترم چون زبان نمیدانند و یکی از هزاران نقطه ضعفشان است چنین پیشنهادی داده اند.
باید منتظر شد که فردا روزی دورمان دیوار بلندی کشیده شود.
......
برای طرح های عجیب و غریب خود هم توجیهات عجیب تری می اورند.
در دنیایی که برای اولیه ترین تماس های بین المللی باید به زبان انگلیسی آشنا و حتی مسلط باشیم با این طرح ها موجب عقب ماندگی بیشتر می شویم.
یادم هست که همین یک سال قبل یک آشوبی در خصوص پوشک پوشیدن سربازان آمریکایی در عراق و لیبی برپا شد، مشکل از ضعف ترجمه آقایان و خانم ها ... ناشی شد و تا جایی پیش رفت که همه نیز وارد شدند و به تمسخر از این موضوع یاد کردند در حالی که فقط ضعف ترجمه و البته استفاده آسان از گوگل ترنسلیت چنین افتضاحی را موجب شد
اگه از اول تو مدارس هم همین شیوه رو پیاده میکردن (اگه دیدی نمیتونی یاد بگیری و بلد بودنش سخته و به مغزت فشار میاد!!!!!!! حذفش کن) دیگه رفوزگی و ردی و ....... معنا نداشت!!!!!!! نمره بیست با نمره صفر یه جا می نشست و تازه نمره صفری ها به نمره بیستی ها ارد هم میدادن و ............................... خلاصه خیلی کیف میکردن و ..............................
میشه گفت: یه جورایی توهم خوشایندیه!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
در ضمن اونی که نمیخواد بره دانشگاه خب مثلا انتگرال به چه دردش میخوره؟ باز حداقل واس استفاده از تکنولوژی انگلیسی به یه دردی میخوره