کد خبر: ۶۱۵۴۳۶
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۵
تعداد نظرات: ۲۰ نظر
۵۷ نماینده مجلس طرح یک فوریتی رفع انحصار از زبان انگلیسی در نظام آموزش همگانی کشور را به هیأت رئیسه مجلس ارسال کردند. بر اساس آن آموزش زبان انگلیسی از برنامه مدارس حذف و اختیاری اعلام شده و دانش‌آموزان برای یادگیری می‌توانند به آموزشگاه‌های آزاد مراجعه کنند.
آفتاب‌‌نیوز :

به اعتقاد برخی نمایندگان مجلس، هم‌اکنون زبان انگلیسی در مدارس اجباری است و در این میان برخی دانش‌آموزان علاقه‌ای به تحصیل در دانشگاه را ندارند بنابراین اجبار در زبان انگلیسی می‌تواند در ضعف تحصیل این گروه از دانش‌آموزان تأثیرگذار باشد.

همچنین نمایندگان اعلام کردند دانش‌آموزانی که با هدف مهارت آموزی و ورود سریع به بازار کار مسیر تحصیل در شاخه‌های کارودانش و فنی وحرفه‌ای را انتخاب کردند به‌نظر می‌رسد ضرورتی به یادگیری زبان نداشته باشند. علاوه بر این نمایندگان در بندی از این طرح آورده‌اند، از تاریخ تصویب این قانون آموزش و پرورش مکلف است آموزش‌های زبان‌های موضوعی این قانون و زبان انگلیسی را صرفاً از طریق آموزشگاه‌های آزاد تحت نظارت آن وزارتخانه و حداکثر معادل سه سال تحصیلی منحصراً برای دانش‌آموزان مقطع دبیرستان ارائه کند.

طرح برخی نمایندگان مجلس؛ حذف زبان انگلیسی از برنامه مدارس!

در مناطق دور افتاده و محروم که به هیچ عنوان امکان برقراری آموزشگاه‌های آزاد و ارائه آموزش در همه زبان‌های مورد تأیید فراهم نیست، آموزش و پرورش می‌تواند با همکاری یکی از دانشگاه‌های مجری طرح و با توجه به تقاضای غالب دانش‌آموزان امکان آموزش فشرده یک یا دو زبان فقط برای دانش‌آموزان شاخه نظری اقدام کند.

این موضوعات در حالی در طرح پیشنهادی مجلس آورده شده است که برخی کارشناسان تعلیم و تربیت این طرح را غیرکارشناسی عنوان کردند. آن‌ها بر این باورند که آموزش زبان انگلیسی در آموزشگاه‌ها موجب خصوصی‌سازی آموزش می‌شود و این خلاف اصل ۳۰ قانون اساسی است. با این حال مسئولان آموزش و پرورش در گفتگو با «ایران» اعلام کردند در جریان موضوع مطرح شده از سوی مجلس شورای اسلامی نیستند. مهدی نوید ادهم دبیر شورای عالی آموزش و پرورش نیز درباره حذف زبان انگلیسی در مدارس به «ایران» می‌گوید: وزارت آموزش و پرورش اصلاً در جریان این طرح نیست و ما نمی‌دانیم که دقیقاً نمایندگان می‌خواهند چه اقدامی انجام دهند. اومی افزاید: «در بسیاری از شهر‌ها بخصوص استان‌های محروم ما آموزشگاه‌های زبان نداریم، باید در این باره شفاف‌سازی شود.»

رشد مافیای آموزشگاه‌ها
کارشناسان تعلیم و تربیت نیز با انتقاد به حذف زبان انگلیسی در مقاطع اول و دوم متوسطه واکنش‌های مختلفی نشان دادند تا جایی که عادل برکم کارشناس آموزشی بر این باور است که این طرح مجلس عدالت آموزشی را زیر سؤال می‌برد و نمایندگان مردم باید توضیح دهند که بر چه اساسی این موضوع را پیشنهاد کردند. او در این باره بیشتر توضیح می‌دهد: یک فوریت طرح رفع انحصار از زبان انگلیسی در نظام آموزش همگانی اعلام وصول شده است و به موجب آن آموزش تمامی زبان‌ها اختیاری خواهد شد و خارج از محیط مدرسه به آموزشگاه‌های آزاد سپرده می‌شود.

این بدان معناست که دوباره مافیای آموزشگاه‌ها رشد خواهند کرد و مدارس دیگر زیر بار آموزش زبان انگلیسی نمی‌روند. این درحالی است که زبان انگلیسی یکی از مهم‌ترین دروس در مدارس است. بر اساس طرحی که نمایندگان دادند دانش‌آموزان کارودانش و فنی وحرفه‌ای لازم نیست زبان یاد بگیرند، این درحالی است در برخی رشته‌ها مثل کامپیوتر، برق و مکانیک دانش‌آموزان باید با اصطلاحات انگلیسی آشنا باشند. اگر برخی کلمات را ندانند در این رشته‌ها به مشکل برمی خورند.

وی تأکید می‌کند: انحصار آموزش زبان نباید در دست آموزشگاه‌ها باشد همین اقدام موجب می‌شود تا بازار سوء استفاده از دانش‌آموزان داغ شود. نمایندگان باید بدانند آموزش زبان در آموزشگاه‌ها صرفاً بحث یادگیری نیست، آموزشگاه‌ها روی هویت بچه‌ها دست می‌گذارند و آن‌ها را با فرهنگ غرب آشنا می‌کنند. این درحالی است که معلم‌های مدرسه فقط بحث تدریس را دارند و با روش‌های تربیتی این کار را انجام می‌دهند. برکم با تأکید بر اینکه این طرح اصل ۳۰ قانون اساسی و بحث آموزش رایگان را زیر سؤال می‌برد، اظهار می‌کند: بسیاری از دانش‌آموزان مناطق محروم از داشتن آموزشگاه محروم هستند و اصلاً خانواده‌ها پول ندارند تا دانش‌آموزانشان را به مدرسه بفرستند حالا شما فکر کنید در این مناطق چگونه می‌توانند که آموزشگاه پیدا کنند.

در طرح آمده اگر دانش‌آموزی پول آموزشگاه آزاد نداشت می‌تواند از بورسیه برخی زبان‌ها براساس مراودات فرهنگی استفاده کند. این ماده قانونی اصلاً در مناطق محروم کارایی ندارد. مهم‌تر اینکه بر اساس طرح مجلس استخدام دبیر هر نوع زبان خارجی به غیر از عربی ممنوع اعلام شده و دبیران فعلی زبان انگلیسی یا باید جذب آموزشگاه‌های آزاد شوند، یا در پست‌های اداری مشغول شوند، یا مجدداً در رشته دیگری تحصیل کنند. به نظر می‌رسد که قانون باید در این مورد شفاف باشد.

محمد نیک‌نژاد کارشناس تعلیم و تربیت با بیان اینکه مطرح کردن این بحث‌ها به ضرر دانش‌آموزان است، اظهار می‌کند: استاندارد بین‌المللی برای آموزش زبان‌های مختلف در دنیا به‌عنوان الگو وجود دارد و ما از این استاندارد بین‌المللی استفاده کردیم؛ در عین حال مسائل بومی و فرهنگی خودمان را در کتب دیده و رعایت کرده‌ایم، اما حالا نمایندگان می‌خواهند درس به این مهمی را که برای همه دانش‌آموزان مهم است حذف کنند، این کار به سود دانش‌آموزان نیست. او به مشکلات یادگیری زبان در مدارس اشاره می‌کند و می‌گوید: برخی نمایندگان می‌گویند که دانش‌آموزان در مدرسه زبان یاد نمی‌گیرند برای همین باید این درس حذف شود.

این استدلال درست نیست، اول اینکه وقت کافی برای آموزش زبان انگلیسی در مدارس وجود ندارد. ۹۰ دقیقه آموزش در هفته برای یک محصل دبیرستانی اصلاً کافی نیست و البته تراکم بالای کلاس موجب می‌شود تا معلم نتواند آموزش اصولی داشته باشد، بنابراین مجلس باید برای این مسائل برنامه‌ریزی داشته باشد.

بازدید از صفحه اول ارسال به دوستان نسخه چاپی
عضویت در خبرنامه
مطالب مرتبط
انتشار یافته: ۲۰
مصطفی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۸
0
15
صرف نظر ازینکه شیوه آموزش زبان در مقطع متوسطه و دبیرستان هیچ تاثیر مفیدی در تقویت مهارت زبان دانش آموزان نگذاشته ولی حذف اون هم به فاصله گرفتن بیشتر از زبان انگلیسی خواهد انجامید...بجای این توجیهات نمایندگان محترم ببینن در کشورهای همسایه چطور زبان آموزش داده میشه که هر دانش آموزی حداقل دو زبان خارجی بلده ولی همین نماینده های محترم به ندرت می تونن یک جمله به انگلیسی صحبت کنن!من فکر می کنم این شیوه غلط و قدیمی آموزش زبان و این طرحههای حذف زبان در مدارس و بخصوص حذف اون در مقطع ابتدایی همگی هدفمند صورت گرفته...!!
ناشناس
|
Sweden
|
۱۳:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۸
0
18
ارایه چنین طرحی در دنیای کنونی و لزوم آموزش زبان که در همه کشورها در حال اجرا است و حتی باید پررنگ تر و کیفی تر شود مایه تاسف است.
ناشناس
|
Sweden
|
۱۳:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۸
1
18
واقعا باید به داشتن چنین نمایندگانی در مجلس افسوس خورد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۰
افسوس نه،!!!!!!! تاسف باید خورد.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۸
1
19
همینجوری هم از دنیا عقب هستیم.
فنی و حرفه ای ها اگر زبان بدانند کاتالوگها را بهتر مطالعه می کنند.
بنظر می رسد این نمایندگان محترم چون زبان نمیدانند و یکی از هزاران نقطه ضعفشان است چنین پیشنهادی داده اند.
باید منتظر شد که فردا روزی دورمان دیوار بلندی کشیده شود.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۸
0
19
سلام خواستم مطلب طولانی بنویسم ولی بالا را دوباره خواندم فقط مینویسم (بیسواد همه را مثل خود میخواهد.)
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۸
0
11
عربی چطور،
احمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۸
0
20
سلام به ایران عصر حجر خوش آمدید
ناشناس
|
Netherlands
|
۱۴:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۸
0
15
این چه حرکتیه؟ در حدی که توی راهنمایی اموزش داده میشه برای استفاده از کامپیوتر هم که شده برای همه واجبه. همین یه چیز خوبی هم که برای همه است نگیرید
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۸
0
15
چی باید گفت که توهین محسوب نشود ؟
ناشناس
|
Netherlands
|
۱۹:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۸
0
14
رونق بخش کلاسهای زبان خصوصی است . امروزه والدین متوجه این ضرورت زبان اینگلیسی شده اند در هر کوی و برزن هم این کلاسها برقرار است .
راد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۸
1
3
فکر خوبیه ، آموزش زبان انگلیسی و عربی را حذف کنند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۸
0
13
آنهایی که این طرح را امضاء کردن....حتی کسی که به مدارس فنی حرفه ای می ره باید به زبان انگلیسی آشنایی داشته باشه تا بتواند از کاتالوگها و نقشه های بین المللی در پیش برد کارش استفاده کند.
ناشناس
|
Sweden
|
۱۰:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۹
0
3
لطفا نظر خواهی شود
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۹
0
12
برخی نماینده ها بچه هاشان در اروپا مشغول تحصیل هستند
حامد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۹
0
14
محروم نمودن از زبان علمی جهان .
......
رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۰
0
13
یعنی واقعا خیلی وقتها به داشتن چنین نمایندگی افسوس می خورم. نمایندگانی که صرفا با نگاه ...به مسائل می نگرند.
برای طرح های عجیب و غریب خود هم توجیهات عجیب تری می اورند.
در دنیایی که برای اولیه ترین تماس های بین المللی باید به زبان انگلیسی آشنا و حتی مسلط باشیم با این طرح ها موجب عقب ماندگی بیشتر می شویم.
یادم هست که همین یک سال قبل یک آشوبی در خصوص پوشک پوشیدن سربازان آمریکایی در عراق و لیبی برپا شد، مشکل از ضعف ترجمه آقایان و خانم ها ... ناشی شد و تا جایی پیش رفت که همه نیز وارد شدند و به تمسخر از این موضوع یاد کردند در حالی که فقط ضعف ترجمه و البته استفاده آسان از گوگل ترنسلیت چنین افتضاحی را موجب شد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۰
0
8
جناب راد که پیشنهاد داده انگلیسی و عربی هر دو را حذف کنن!!!
اگه از اول تو مدارس هم همین شیوه رو پیاده میکردن (اگه دیدی نمیتونی یاد بگیری و بلد بودنش سخته و به مغزت فشار میاد!!!!!!! حذفش کن) دیگه رفوزگی و ردی و ....... معنا نداشت!!!!!!! نمره بیست با نمره صفر یه جا می نشست و تازه نمره صفری ها به نمره بیستی ها ارد هم میدادن و ............................... خلاصه خیلی کیف میکردن و ..............................
میشه گفت: یه جورایی توهم خوشایندیه!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۰
1
12
واقعا متاسفم!
اندکی تفکر به جای تعصب
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۱
0
2
امروزه یکی از شاخص های باسوادی یادگیری دو زبان خارجه در سطح مدارس است این طرح همه جای دنیا اجرا میشه که معمولا یکیش زبان انگلیسی و اون یکی زبانیه که بیشترین شباهت رو به زبان مادری داره که برای ما عربیه من حتی اونایی که از عربی واسه تعصبات عصر هجریشون بدشون میاد هم درک نمیکنم چون بخوایم نخوایم یه زبان زندس و یادگیری زبان های خارجه هم هرچه بیشتر بهتر
در ضمن اونی که نمیخواد بره دانشگاه خب مثلا انتگرال به چه دردش میخوره؟ باز حداقل واس استفاده از تکنولوژی انگلیسی به یه دردی میخوره
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین
x