کد خبر: ۶۱۵۴۷۵
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۹

علیه تسلیحات هسته‌ای

 یکی از مسائلی که در بیانات رهبری مطرح شده است، مساله تولید، نگهداری و استفاده از تسلیحات هسته‌ای است که بارها در دیگر بیانات معظم‌له نیز مطرح شده و ایشان همواره بر منع هر سه مرحله یعنی تولید، نگهداری و استفاده از تسلیحات هسته‌ای تاکید داشته و این مراحل را در فتوایی حرام اعلام کرده‌اند. به نظر می‌رسد این تاکید ویژه مقام معظم رهبری از جهات مختلف قابل بررسی است.
آفتاب‌‌نیوز :

احمد مازنی، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در یادداشتی نوشته است: در مرحله نخست به‌لحاظ اعتقادی، باید توجه داشته باشیم که آنچه در قرآن، سنت و سیره رسول‌الله(ص) در باب جهاد مورد تاکید قرار گرفته است، عمدتا جنبه «جهاد دفاعی» دارد و اگر در مواردی خاص به «جهاد ابتدایی» اشاره شده است نیز همواره تاکید بر حکمت، موعظه حسنه و جدال احسن بوده است. همچنین در توصیه‌هایی که در بحث جهاد اسلامی مطرح شده، تاکید بر آن است که نباید در قتل افراط شود؛ چنانکه اگر با کشتن یک نفر مشکل مرتفع می‌شود، مجاهد مسلمان حق کشتن دو نفر را ندارد، چه برسد به آنکه بخواهد از تسلیحات کشتار جمعی همچون بمب‌های هسته‌ای استفاده کند که به‌طور کور، انسان‌های بسیاری را مورد جرح و قتل قرار داده و ضمن ویرانی شهرها و روستاها، نسل‌ها را نابود می‌کند.

علیه تسلیحات هسته‌ای

این درحالی است که تاریخ جهاد اسلامی در زمان پیامبر اکرم(ص) و امیرالمومنین(ع) گواه این اصول و رعایت آن از سوی بزرگان است. بر این اساس، اگر ما نظامی تشکیل داده‌ایم که مبنای آن، قرآن و سنت و سیره نبوی و علوی است، اولا باید تاکید داشته باشیم که هرگز به‌دنبال جنگ نیستیم؛ چنان‌که تعبیری که شخصا برای «مقاومت» می‌پسندم، تعبیر «مقاومت برای صلح» است؛ به این معنا که اگر ما نسبت به تشکیل جبهه مقاومت اقدام کرده‌ایم، هدف‌مان مشخصا دستیابی به صلح بوده است. طبیعی است جامعه و نظامی که در حال مقاومت برای صلح است، هیچگاه استفاده از تسلیحات هسته‌ای را - چه در بحث تولید، چه نگهداری و نیز، چه در بحث به‌کارگیری از این تسلیحات- جایز نمی‌داند و ایرانیِ مسلمان و انقلابی که خواستار تحولی انسانی در عرصه سیاست و فرهنگ شده و اخلاق را مبنای اعمال و رفتار خود می‌داند، هیچگاه در پی استفاده از سلاح‌های کشتارجمعی هسته‌ای و ترور دیگر انسان‌ها نیست. ما قربانیِ مظلوم تروریسم هستیم و اتفاقا ظهر روزگذشته در انجمن قربانیان ترور که...

با حضور تعدادی از مسوولان برگزار شد، تاکید کردم که ملت ایران و نظام جمهوری اسلامی قربانیِ مظلوم تروریسم است و با وجود اینکه ما بیش از تمامی ملت‌ها و دولت‌ها شهیدِ ترور داشته‌ایم، بعضا ما را به عنوان حامی تروریسم مورد هجمه قرار می‌دهند. ما حتی برای مبارزه با تروریسم شهدای بسیاری تقدیم کرده‌ایم اما چند کشور خاص به ما اتهاماتی می‌زنند و این درحالی است که ما به‌دنبال سلاح هسته‌ای نبوده و صرفا خواستار استفاده از حقوق حقه‌مان در راستای حق استفاده از دانش هسته‌ای هستیم. امروز دانش هسته‌ای تاثیر بسزایی در زندگی انسان‌ها دارد و جزو نیازهای اولیه و بدیهی همه ملت‌ها ازجمله ملت ایران است بنابراین دلیل ندارد که ما از این حق استفاده نکنیم. درواقع این کشورهای خاص برای آنکه ما را از بهره‌گیری از این حقوق حقه‌مان محروم نگه دارند، به ما اتهاماتی بی‌اساس ازجمله تلاش برای استفاده از تسلیحات هسته‌ای وارد می‌کنند.

بر این اساس بنا دارم اینجا به همکارانم در مجلس شورای اسلامی پیشنهادی عرض کنم. اگرچه فتوای مقام معظم رهبری در حرمت هرگونه استفاده از تسلیحات هسته‌ای برای تمامی مسوولان در سطوح مختلف حجیت تام و تمام دارد؛ لذا برای آنکه احیانا بهانه‌ای نزد بهانه‌جویان باقی نماند، پیشنهاد می‌کنم در صورت آمادگی نمایندگان مجلس و با مشورت شورای عالی امنیت ملی، طرحی تدوین شود که تولید، نگهداری و استفاده از تسلیحات هسته‌ای در کشور به‌طور مطلق ممنوع ساخته و مبارزه با تولید، نگهداری و استفاده از این نوع تسلیحات کشتار جمعی را به عنوان وظیفه و تکلیف قانونی دولت جمهوری اسلامی ایران تعیین کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین