کد خبر: ۶۱۵۷۹۰
تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۴

چه کنیم که آخر ماه بی‌پول نباشیم؟ ۵ توصیه کاربردی

در مجموع باید به خاطر داشت که پس‌انداز کردن و یا مدیریت هزینه‌ها برای داشتن یک بودجه مداوم در طول ماه، نیاز به تغییر برخی عادت‌ها دارد و یک شبه ممکن نیست. باید تلاش کنید برخی ولخرجی‌هایتان را کنترل کنید تا آخر ماه با جیب خالی روبرو نشوید.
آفتاب‌‌نیوز :

خیلی‌هایمان هنوز آخر ماه نشده، به بی‌پولی می‌خوریم و آهی در بساط نداریم. گاهی فکر می‌کنیم این مساله تنها مربوط به ماست و خودمان را سرزنش می‌کنیم. اما کافی است بدانیم که همه کسانی که حقوق می‌گیرند چه در ایران و چه در کشورهای دیگر، با این مشکل روبرو می‌شوند.

در پاسخ به دلایل این مساله، برخی معتقدند که رصد کردن بودجه و خرج‌های ماهانه خودش تا حد زیادی از بی‌پولی‌های آخر ماه جلوگیری می‌کند. در این گزارش اما می‌خواهیم چند ابتکار خلاقانه را با هم مرور کنیم که در کشورهای دیگر هم استفاده می‌شود؛ راهکارهایی که می‌تواند بی‌پولی‌های آخر ماه را به حداقل برساند.

چه کنیم که آخر ماه بی‌پول نباشیم؟ ۵ توصیه کاربردی

۱- فرمول ۱۰ درصد  

فرمول ۱۰ درصد را همیشه به خاطر بسپارید. اولین قدم این است که به محض گرفتن حقوق، ۱۰ درصد آن را پس‌انداز کنید. این کار باعث می‌شود که هزینه‌های غیرضروری را کاهش دهید و حواس‌تان به این باشد که زحمتی که طی یک ماه کشیدید، ارزش نگه داشتن دارد.

قدم بعدی، پس‌انداز ۱۰ درصد بودجه کیف پول‌تان در هر روز است. اگر هر روز ۲۰ هزار تومان خرج می‌کنید، کافی است ۱۰ درصد آن را پس‌انداز کنید. هر بار که می‌خواهید خرج کنید، از خودتان بپرسید آیا ۱۰ درصد امروز را کنار گذاشته‌اید یا خیر. مثلا روزی ۲ هزار تومان کنار می‌گذارید و نزدیک به ۱۰۰ هزار تومان در ماه پس‌انداز دارید. درست است که ارزش پول و پس‌انداز پایین آمده اما یادتان باشد که پس‌انداز یعنی کنار هم قرار گرفتن همین حداقل‌ها.

۲- تکنیک پاکت ( برای هر چیزی بودجه تعیین کنید و آن را داخل پاکت بگذارید.)

یک راه دیگری که برای پس‌انداز وجود دارد، تکنیک استفاده از پاکت است. اول ماه که حقوق می‌گیرید، پول قسط یا خرج‌های طول ماه را جدا کنید و هر کدام را در پاکت جداگانه بگذارید. با این کار به خوبی می‌فهمید که چقدر برای کارهای غیر ضروری در اختیار دارید.

در چنین مواقعی یا می‌توانید پاکت دیگری بردارید و باقی پول را داخل آن و با عنوان پس‌انداز بگذارید و یا آن را به خرجی که مدت‌ها دنبالش بودید، اختصاص دهید. در هر حال، استفاده از پاکت کمک‌تان می‌کند تا چیزی را از قلم نیاندازید.

۳- دورریز غذا را مدیریت کنید

چه کنیم که آخر ماه بی‌پول نباشیم؟ ۵ توصیه کاربردی

شاید به نظر خیلی ابتدایی بیاید اما بگذارید با یک آمار عجیب شروع کنیم. چند سال قبل، فائو اعلام کرده بود که هرسال ۱.۳میلیارد تن غذا در جهان هدر می‌رود که ۳۵میلیون تن از این رقم مربوط به ایران است. همین رقم را اگر در جمعیت ایران تقسیم کنیم خواهیم دید که هر نفر دست کم ۵۰۰ هزار تومان غذا را وارد سطل زباله می‌کند.

مدیریت کردن دورریز غذا شامل موارد مختلفی می‌شود. از پخت و پز در خانه گرفته تا درست کردن غذا به میزان هر وعده. همه این نکات کوچک باعث می‌شود میزان دورریز غذاهایتان کم شده و بودجه بیشتری برایتان باقی بماند. این بار که خواستید یک شام مفصل را مهمان عزیزان‌تان باشید، به رقم ۱.۳ میلیارد تن غذایی فکر کنید که هر سال روانه زباله‌ها می‌شوند.

۴- روزهای بدون خرج

اگر آدم ولخرجی باشید، این توصیه قدری برایتان سخت خواهد بود. اما برای اینکه آخر ماه پول کم نیاورید، روزهایی را در نظر گرفته و به خودتان قول بدهید که خرجی نمی‌کنید. هر کاری که لازم است بکنید تا در آن روزها خرج نکنید. از بردن موادغذایی از خانه گرفته تا استفاده از کارت مترو یا وسیله‌های حمل و نقل عمومی. در دراز مدت خواهید دید که همین مبالغ اندک به رقم‌های بزرگی می‌رسند.

۵- تخفیف بگیرید

خیلی‌هایمان خجالت می‌کشیم. می‌گوییم وقتی پولش را داریم چرا باید تخفیف بگیریم یا به اصطلاح، چانه بزنیم. اما اگر آدم پرخرجی باشید، این ارقام به مرور چشمگیر می‌شود. سعی کنید یا کالاهای موردنیازتان را در حراجی بخرید و یا در صورت نیاز به خریدن آن خارج از فصل حراج، تخفیف بگیرید.

در مجموع باید به خاطر داشت که پس‌انداز کردن و یا مدیریت هزینه‌ها برای داشتن یک بودجه مداوم در طول ماه، نیاز به تغییر برخی عادت‌ها دارد و یک شبه ممکن نیست. باید تلاش کنید برخی ولخرجی‌هایتان را کنترل کنید تا آخر ماه با جیب خالی روبرو نشوید.

چه کنیم که آخر ماه بی‌پول نباشیم؟ ۵ توصیه کاربردی

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین