کد خبر: ۶۱۵۷۹۲
تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۷

۶ نشانه هشداردهنده سرطان در بدن

یکی از موضوعاتی که همیشه محل تحقیق و بررسی پژوهشگران پزشکی بوده، بحث علایم سرطان‌ها در بدن انسان است. محققان به دنبال راه‌های تثبیت‌شده‌ای هستند که بتوانند فرد مبتلا را زودتر وارد چرخه درمان کنند.
آفتاب‌‌نیوز :

تشخیص زود هنگام سرطان یکی از تلاش‌هایی است که امروز مختصصان علوم پزشکی به دنبال آن هستند. در این زمینه اما افزایش اطلاعات عمومی می‌تواند متخصصان را در این راه کمک کند. سرطان‌ها در برخی موارد ممکن است علایم و نشانه‌های مشخصی نداشته باشند اما در موارد زیادی نشانه‌هایی دارد که فرد باید پس از آنها به پزشک مراجعه کند تا چکاپ‌های دوره‌ای را در برنامه خود قرار دهد.

به نوشته healthline، در ادامه ۶ مورد که می‌تواند نشانه‌هایی از وقوع سرطان در بدن باشد را بخوانید.

سرطان گاهی خبر می‌دهد! هشدارهایی از بدن که باید آنها را جدی گرفت

در نظر داشته باشید که این موارد قطعیتی ندارند و نشانه‌هایی است که متخصصان درباره آن هشدار می‌دهد. بهتر است برای پیگیری این نشانه‌های به متخصصان حوزه‌های مرتبط آن مراجعه کنید.

۱. سرفه مداوم: سرفه به خاطر علل زیادی بروز میکند و میتواند ناشی از سرماخوردگی، آنفلوآنزا، و یا حتی رطوبت کم باشد. اما این علامت میتواند نشان دهنده بروز سرطان ریه باشد؛ اگر برای یک مدت طولانی با وجود درمانهای مختلف باقی بماند. سرفههای مکرر که منجر به گرفتگی صدا میشوند و سرفههای خونی را باید جدی گرفت. سرفه مداوم همچنین میتواند گاهی نشانه ای از سرطان تیروئید باشد.

۲. تغییرات پوستی: این تغییرات اغلب به سرطان پوست ربط دارند. لکههای سفید در دهان نیز میتوانند نشانه ای از ابتلا به سرطان دهان باشند. توده یا برآمدگی زیر پوست می تواند نشان دهنده تومورها از جمله سرطان سینه باشد. تغییرات پوستی دیگر از جمله لکههای تیره یا هیپرپیگمانتاسیون، افزایش رشد مو، یرقان و سرخی را باید جدی گرفت.

۳.سرطان بدون هیچ علائم هشدار دهنده: در حالی که بسیاری از سرطان ها دارای علائم هستند، برخی از انواع آنها نیز هیچ علامتی ندارند تا به مرحله پیشرفت نزدیک شوند؛ مثل سرطان پانکراس. سابقه خانوادگی این بیماری و همچنین تورم مکرر لوزالمعده ممکن است خطر ابتلا به این سرطان را افزایش دهد. برخی از موارد ابتلا به سرطان ریه نیز ممکن است بدون علامت سرفه پیشرفت کند.

سرطان گاهی خبر می‌دهد! هشدارهایی از بدن که باید آنها را جدی گرفت

۴.تغییرات وزن: با حمله سلولهای سرطانی، بدن شما ممکن است با از دست دادن وزن مواجه شود. بسیاری از بیماران مبتلا به سرطان تشخیص داده نشده به طور غیر منتظره 8 تا 10 کیلو یا بیشتر از وزن خود را از دست می دهند. در واقع کاهش وزن غیر منتظره می تواند اولین نشانه سرطان باشد. البته کاهش وزن بدون علت البته به بیماری‌های دیگری مانند پرکاری تیروئید، نیز مرتبط است. اما در سرطان های مری، ریه، لوزالمعده و معده نیز علامت شایعی است.

۵.تب یا از دست دادن خون: تب واکنش بدن به عفونت یا بیماری است. تب در افرادی که سرطان دارند، یک علامت است به این معنا که سرطان به یک منطقه جدید گسترش یافته است. تب به ندرت از نشانههای اولیه سرطان است ولی میتواند نشانهای از ابتلا به سرطان خون، لوسمی یا لنفوم باشد. برخی از سرطانها نیز ممکن است با خون ریزی غیر معمول شروع شود. به عنوان مثال سرطان کولون یا رکتال با خون در مدفوع همراه است در حالی که خون در ادرار نشانه های از سرطان پروستات و مثانه است. این مهم است که در صورت بروز علائم این چنینی یا ترشحات غیر معمول با پزشک مشاوره کنید.

۶.درد و خستگی: خستگی غیر قابل توضیح یکی از دیگر علائم سرطان و از شایع ترین آنها است. خستگی برجستهترین علامت ابتلا به لوسمی است. علاوه بر این که میتواند به از دست دادن خون و سرطانهای دیگر نیز ربط داشته باشد. در برخی موارد و در صورت متاستاز، سرطان باعث درد میشود. سرطانهای روده بزرگ، پروستات، تخمدان و مقعد با درد کمر همراه هستند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین