کد خبر: ۶۱۵۸۲
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۳۸۶ - ۱۴:۳۱
کروکر و کاظمی قمی اعلام کردند:

توافق عمومی ایران و آمریکا بر سر عراق

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: به گفته رایان کروکر سفیر آمریکا در بغداد، او و همتای ایرانی خود طی 4 ساعت گفت‌وگوهای روز گذشته، به موافقت گسترده‌ای در مورد عراق رسیدند، با این حال او تاکید کرد که ایران باید به حمایت خود از شبه‌نظامیان پایان دهد.

به گزارش آسوشیتدپرس، سفیر ایران در عراق نیز اعلام داشت که دو طرف باید ظرف کمتر از 1 ماه دیداری دوباره داشته باشند. حسن کاظمی قمی، همچنین گفت که او به آمریکایی گفته است که دولت وی آماده آموزش و تجهیز ارتش و پلیس عراق است تا «یک ارتش و ساختار امنیتی تازه ای» به وجود آید. او از واکنش آمریکایی‌ها به این پیشنهاد چیزی بیان نکرد.

کاظمی به خبرنگار آسوشیتدپرس گفت که جلسه بعدی مذاکرات، در مدتی کمتر از یک ماه در عراق برگزار خواهد شد. پیش‌تر، رایان کروکر گفته بود که مقامات عراقی پیشنهاد برگزاری دور دوم مذاکرات را داده‌اند و آمریکا باید پس از دریافت رسمی دعوت‌نامه در مورد ادامه مذاکرات تصمیم بگیرد.

او در منطقه سبز در بغداد به خبرنگاران اعلام کرد که «ما زمانی که آن را دریافت کنیم، تصمیم خود را اعلام خواهیم کرد، هدف از این مذاکره ترتیب دادن مذاکرات دیگری نبود.»

کروکر در ادامه می‌گوید: این مذاکره دارای دستورکار عملی بود و ایران پیشنهاد ایجاد «یک مکانیسم امنیتی سه جانبه» را داد که شامل آمریکا، عراق و ایران می‌شود. این پیشنهاد باید در آمریکا بررسی شود. او همچنین به ایرانی‌ها گفته است که منافع آنها ایجاب می‌کند تا از تامین تسلیحات، منابع مالی و آموزش شبه‌نظامیان، خودداری کنند. 

به گفته کروکر ایرانی ها سیاست خود را در قبال عراق اعلام داشتند که بسیار نزدیک به سیاست ما و آن چیزی بود که دولت عراق به عنوان قاعده کلی پذیرفته است. او اضافه می‌کند که «این موضوع باید در عمل ثابت شود و نه در حرف، و من این را مستقیما به ایرانی ها اعلام کردم که موضع خود در قبال عراق، حمایت از شبه‌نظامیانی که در عراق دست به خشونت می زنند و نیروهای ائتلاف، مشخص کنند.» 

کاظمی در این مذاکرات از اعتراض به بازداشت مقامات ایرانی در عراق توسط نیروهای آمریکایی، خود داری کرد. کروکر نیز گفت: گفت‌وگوی ما تنها بر موضوع عراق متمرکز بود، ققط عراق»

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین