کد خبر: ۶۱۵۸۷۷
تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۰

معاون وزیر دفاع سابق آمریکا: اردوغان تلاش کرده ترامپ را به بازی بگیرد

معاون وزیر دفاع سابق آمریکا به روزنامه اکسپرس انگلیس گفت، رجب طیب اردوغان تلاش کرده برای دستیابی به تسلیحات هم از طریق ناتو و هم از طریق ولادیمیر پوتین، رفتار دونالد ترامپ را به نفع خود به بازی بگیرد.
آفتاب‌‌نیوز :

جیم تاونسند که در دولت باراک اوباما، رییس جمهور پیشین آمریکا معاون وزیر دفاع در امور سیاست اروپا و ناتو بود و اکنون یکی از کارشناسان ارشد برنامه امنیت ترنس‌آتلانتیک در "مرکز امنیت جدید آمریکایی" است، معتقد است که رجب طیب اردوغان، ریس جمهور ترکیه تلاش کرده رفتار دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا را در راستای دستیابی به تسلیحات هم از ناتو و هم از روسیه به بازی بگیرد.

او در این باره گفت: برای مثال در مساله S-۴۰۰ شرایط به گونه‌ای بود که اردوغان نفع خود را در همکاری با پوتین دید. ترکیه و روسیه از یکدیگر برای منافع خود استفاده می‌کنند.

وی افزود: اردوغان آمریکا را دست‌کم گرفت. او فکر می‌کرد می‌تواند ترامپ را به گونه‌ای به بازی بگیرد که هم سامانه S-۴۰۰ و هم جنگنده‌های F-۳۵ آمریکا را به دست آورد؛ ترامپی که خود استاد این کار است.

تاونسند گفت: چنین اتفاقی نخواهد افتاد که S-۴۰۰ و جنگنده‌های F-۳۵ همزمان با یکدیگر به کار گرفته شوند و این سامانه روسی اطلاعات جنگنده‌های آمریکایی را ثبت کند. در این صورت روس‌ها راه‌های گوناگونی برای پی بردن به قابلیت‌ها و آسیب‌پذیری‌های جنگنده‌های F-۳۵ خواهند داشت.

وی افزود: F-۳۵ برای نفوذ به S-۴۰۰ طراحی شده، پس این ایده که اجازه دهیم ترکیه‌ای‌ها همزمان با به پرواز درآوردن جنگنده‌های F-۳۵، سامانه دفاع موشکی روسیه را نیز در اختیار داشته باشند، احمقانه است. این کار به نفع اعضای ناتو نیست اما برای اردوغان تایید شدن از سوی پوتین مهم‌تر از انجام کار درست برای متحدان است.

تاونسند اظهار کرد، با سیاست مشکل‌ساز اردوغان، جایگاه ترکیه در ناتو در خطر خواهد بود و متحدان ناتو با روش‌های گوناگونی می‌توانند با رفتار آنکارا مقابله کنند.

او در ادامه گفت: من فکر نمی‌کنم ترکیه از ناتو اخراج شود. مساله تنها تحریم ترکیه در چارچوب ناتو است و به ترکیه خواهند گفت، بر مبنای کارهایی که انجام داده‌اید شما را به مانورهای ناتو دعوت نخواهیم کرد و به شما جایگاهی در سطح بین‌المللی نخواهیم داد، ما می‌توانیم اقداماتی صورت دهیم تا ترکیه در این اتحاد منزوی شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین