کد خبر: ۶۱۵۹۲۰
تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۳۹۸ - ۲۳:۴۵

فرانسه نیز صادرات تسلیحات به ترکیه را متوقف کرد

دولت فرانسه روز شنبه بعد از دیگر کشورهایی اروپایی اعلام کرد که کلیه صادرات تسلیحاتی این کشور به ترکیه متوقف شده اند.
آفتاب‌‌نیوز :

به گزارش یورو نیوز، فرانسه با تصمیم توقف صادرات تسلیحات به ترکیه هشدار داد که حمله آنان در شمال سوریه امنیت اروپا را تهدید می کند.

براساس بیانیه مشترک وزارت خارجه و دفاع فرانسه، به امید پایان حملات نظامی، فرانسه تصمیم گرفته است که تمام برنامه های صادرات سلاح به ترکیه را که می تواند در این حمله مورد استفاده قرار گیرد، به حالت تعلیق درآورد.

پیش از فرانسه، کشورهایی مانند فنلاند، نروژ، هلند و آلمان ممنوعیت صادرات تسلیحات به ترکیه را اعلام کرده بودند و انتظار می رود که وزرای خارجه اتحادیه اروپا روز دوشنبه در نشست لوگزامبورک تصمیم جدی علیه حملات ترکیه به شمال سوریه اتخاذ کنند.

امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه نیز بامداد شنبه در گفت و گوی تلفنی با "دونالد ترامپ" همتای آمریکایی اش بر ضرورت توقف حملات ترکیه به شمال شرق سوریه تأکید کرد. مکرون در این گفت و گوی تلفنی، بر لزوم تلاش جهت پایان دادن به حملات ترکیه تأکید کرده است.

اتحادیه اروپا نیز آنکارا را به اعمال تحریم‌ های بیش تر تهدید کرده و هشدار "رجب طیب اردوغان" رئیس جمهوری ترکیه مبنی بر اینکه دروازه های کشورش را برای عبور میلیون ها آواره سوری به اروپا باز خواهد کرد، نابجا خواند.

"دونال توسک" رئیس شورای اروپا افزود: ما نمی‌پذیریم، آوارگان به عنوان سلاحی علیه ما و برای باجگیری از اروپا به کار رود. من تهدیدهای روز گذشته رئیس جمهوری ترکیه را کاملا نابجا می‌دانم.

اردوغان روز پنجشنبه تهدید کرده بود، اگر اتحادیه اروپا از حمله ترکیه به شمال شرق سوریه به اشغالگری تعبیر کند، آنکارا دروازه‌ کشورش را به روی سه میلیون و ۶۰۰ هزار آواره سوری برای عبور از خاک این کشور و ورود به اروپا بازخواهد کرد.

رئیس جمهوری ترکیه روز چهارشنبه گذشته از آغاز عملیات نظامی جدید ارتش این کشور موسوم به "چشمه صلح" در شمال شرق سوریه خبر داد، اقدامی که با واکنش تند بسیاری از کشورها بویژه کشورهای عربی و غربی رو به رو شده است.

این سومین عملیات نظامی غیر قانونی ارتش ترکیه در خاک سوریه است، پیش تر نیز آنکارا در دو عملیات سپر فرات (۳ شهریور ۹۵ تا ۹ فروردین ۹۶) و عملیات شاخه زیتون (۳۰ دیماه ۹۶ تا ۴ فروردین ۹۷) با همکاری گروه‌های تروریستی مورد حمایت خود، چهار هزار کیلومتر از خاک سوریه از جمله شهرهای الباب، اعزاز، جرابلس و عفرین در شمال این کشور را تصرف کرده بود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین