کد خبر: ۶۱۶۲۳۳
تعداد نظرات: ۱۰ نظر
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۹
تبلیغات کتاب‌های کمک درسی در تلویزیون غوغا می‌کند

مافیای کنکور چه کسانی هستند؟ آیا صداوسیما شریک مافیا است؟

تبلیغ و آگهی‌های بازرگانی از در و دیوار رسانه ملی بالا می‌رود. از خوردنی و پوشیدنی و نوشیدنی گرفته تا قابلمه و فیلم و کتاب! اشتباه نکنید، صداوسیما تبلیغ چندانی برای کتاب‌خوانی و کتاب خوب نمی‌کند، منظور از کتاب، کتاب‌هایی است که به کمک‌درسی معروفند و هر سال پول‌های کلانی از جیب مردم به جیب صاحبانشان سرازیر می‌کنند.
آفتاب‌‌نیوز :

پیش از این، مؤسسات آموزشی سال‌ها به بهانه کنکور کتاب‌های کمک‌درسی منتشر کرده و سیل خروشان مشتاقان دانشگاه را با هزار و یک ترفند وادار به خرید این کتاب‌ها می‌کردند، اما متأسفانه در چند سال اخیر دیگر به دانش‌آموزان ابتدایی و پیش‌دبستانی هم رحم نمی‌کنند و با تبلیغات سرسام‌آور، سعی دارند والدین را مجاب کنند برای موفق شدن فرزند کلاس اولی‌شان، کتاب کمک‌درسی یا حتی CD کمک‌آموزشی آنها را بخرند. این در حالی است که قیمت‌های بسیار بالایی باید برای خرید این کتاب‌ها پرداخت کرد و از طرفی، آموزش و پرورش هم هیچ‌گاه کیفیت این کتاب‌ها را تأیید نکرده است.

صداوسیما به تذکر مسئولان ارشد نظام هم توجه نمی‌کند

مافیای کنکور چه کسانی هستند؟ آیا صداوسیما شریک مافیا است؟

مهدی نوید ادهم، دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در پاسخ به این سؤال که موضع آموزش و پرورش درباره تبلیغات سرسام‌آور این‌گونه کتاب‌ها در صداوسیما چیست، به خبرنگار ایرنلاپلاس گفت: ما بارها و بارها و به‌صراحت مخالفت خودمان را با این نوع تبلیغات و این نوع کتاب‌ها اعلام کرده‌ایم. کتاب‌هایی که روند آموزش رسمی دانش آموزان را آسیب‌پذیر می‌کند، ولی متأسفانه صداوسیما توجه نمی‌کند و حتی مسئولان ارشد نظام هم بارها اعلام کرده‌اند، اما به دلایلی این کار هنوز ادامه دارد.

خبرگزاری مهر در تیرماه طی گزارشی نوشت: «حجم خارج از عرف تبلیغات برندهای مختلف به دلیل مدل تجاری جدید در رسانه ملی است که طی آن صداوسیما به‌جای گرفتن مستقیم هزینه تبلیغات از شرکت‌ها، با برندها در «سهم از فروش» محصولاتشان شریک می‌شود؛ مشارکتی که باعث می‌شود رسانه ملی از تمام ظرفیت تبلیغاتی خود برای فروش هرچه بیشتر آن محصولات استفاده کند.» حالا بعید نیست که همین شیوه قرارداد با مؤسسات و ناشران کتاب‌های کمک‌آموزشی هم بسته شده باشد و مدیران رسانه ملی بدون توجه به نظر کارشناسان آموزش و پرورش و مسئولان ارشد نظام، کودکان و نوجوانان را قربانی کسب درآمد بیشتر کرده باشند.

نوید ادهم که سال‌ها در عرصه آموزش فعال است در ادامه حرف‌هایش با اعلام نظر کارشناسانه‌اش درباره تأثیر نامطلوب این کتاب‌ها بر روند آموزشی دانش آموزان افزود: این کتاب‌ها مضر هستند، چون از نظر ما محتوای کتاب‌های درسی، متناسب با شرایط سنی و امروز و فردای کشور تدوین شده و کافی است.

وی با اشاره به محتوای کتاب‌های کمک‌آموزشی گفت: این نوع کتاب‌ها معمولاً مطالب جدیدی به دانش آموزان ارائه نمی‌دهند، بلکه مهارت‌های تست‌زنی را در بچه‎‌ها تقویت می‌کند والا اگر منابعی باشد که مفاهیم و مطالب کتاب درسی را عمق بدهد یا گسترش دهد و تسهیل کننده یادگیری مفاهیم باشد مورد تأیید ما هم خواهد بود و حمایت خواهیم کرد.

علی‌رغم نظر مخالف کارشناسان آموزش و پرورش با این‌گونه مؤسسات و کتاب‌ها، اگر به نمایشگاه کتاب رفته باشید یا حتی سری به راسته کتاب‌فروشی‌های خیابان انقلاب بزنید، می‌بینید که برخلاف گذشته، حالا شیک‌ترین و بزرگ‌ترین کتاب‌فروشی‌ها به همین مؤسسات آموزشی و کتاب‌های کمک‌درسی اختصاص پیدا کرده و ساختمان‌هایی که پی‌درپی خریداری و تجهیز می‌شوند، نشان از تجارت پرسود کتاب‌های کمک‌درسی دارد. در این باره، باشگاه خبرنگاران جوان در سال ۹۷ در گزارشی نوشت: سود یک موسسه‌ کنکور در طول نمایشگاه کتاب حدود ۸۰۰ میلیون تومان است. حال اگر تنها ۱۰ موسسه فعال در این حوزه را در نظر بگیریم حداقل سود حاصل از آنها در دوران برگزاری نمایشگاه کتاب نزدیک به ۱۰ میلیارد تومان می‌شود.

نکته جالب ماجرا اینجاست که سال‌هاست در تلویزیون و رادیو به بهانه آموزش کنکور، اساتید و مؤسساتی معرفی می‌شوند و به‌نوعی بازاریابی در پوشش آموزش صورت می‌گیرد و به‌سادگی می‌شود فهمید که چه کسانی سدی شده‌اند در برابر حذف کنکور.

مافیای کنکور چه کسانی هستند؟

نوید ادهم در پایان با تأکید بر وجود مافیای کنکور در پشت پرده انتشار و تبلیغات کتاب‌های کنکور و کمک‌درسی، گفت: همه مسئولان در صحبت‌هایشان گفته‌اند، مافیای کنکور؛ و منظور همین‌ها هستند. ما با همه آزمون‌هایی که اضطراب‌زا است مانند کنکور و موارد مشابه که آرامش دانش آموزان را برای یک یادگیری شوق‌انگیزی بر هم می‌زند، مخالف هستیم.

دی ماه سال 97 بود که بطحایی وزیر سابق آموزش و پرورش، در قالب یک رشته توییت در صفحه شخصی خود در توئیتر، اقدامات خود را برای مقابله با حضور سرسام‌آور کمک‌درسی‌ها برشمرد و نوشت: «چندی پیش نامه‌ای را به محضر رهبری معظم انقلاب درخصوص تبلیغات پرتعداد و ناسالم برخی موسسات در رسانه ها نوشتم که مورد لطف و نظر مساعد ایشان قرار گرفت و دستورات موثری در این خصوص صادر نمودند.

از وزارت ارشاد و برادرم جناب دکتر صالحی خواسته ام تا صدور مجوز برای کتب کمک درسی را منوط به تایید کارشناسان آموزش و پرورش نماید. به برادر عزیزم مهندس رحمانی وزیر محترم صمت نیز اعلام کردم که از نظر وزارت آموزش و پرورش تخصیص ارز دولتی و حمایتی برای کاغذ کتب کمک درسی هیچ توجیهی ندارد و ارز مربوط صرف تأمین سایر اقلام شود.

در نامه ای به برادر عزیزم دکتر علی‌عسگری با استناد به نص صریح قانون خواسته‌ام هرگونه تبلیغات در این زمینه با مجوز وزارت آموزش و پرورش انجام پذیرد.»

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۲
1
11
شهرآلوده است کلیه مدارس شاگردان رامجبوربه خریدانهامیکنند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۲
12
6
خوب معلوم است وقتی دولت تدبیییییییر بودجه درست و کافی به صدا و سیما نمی دهد این اوضاع پیش می آید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۲
0
20
جناب ادهم یکی از اعضای مافیای کنکور خود آموزش و پرورش است
وقتی کیفیت علمی و فنی کتاب های درسی مناسب سوالات کنکور نباشد کتاب های کمکی پایشان به آموزش باز می شود
عوام فریبی نکنید
کدام دانش آموز با این کتاب های بی کیفیت درسی می تواند در کنکور موفق باشد
راستی فرزندان مسئولین آموزش و پرورش کجا درس می خوانند و کدام موسسه می روند؟
مردم فریبی بسه!!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
0
9
مگر زمان قدیم یک دیپلمه اندازه یک لیسانس الان سواد داشت این کمک اموزشی های میلیاردی بودند مثل روز برای ملت روشن است که هم معلمها وهم اموزش پرورش وهم صداوسیما مافیا درست کرده اند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
0
5
دانشگاه ملی یا فروشگاه ملی ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
0
6
صدا و سیما خود .....است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۰
0
5
مافیای کنکور، آموزش و پرورشه که اصلا به این موسسات مجوز میده بعد از اون هم قلم چی و جوکار و... هستند که دیگه الان با پلشون میتونن آموزش پرورش را با حاش بخرن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۰
0
4
بابا
الان کلاس آنلاین هم اومدن
کپی هم میگن حرومه
دانش آموز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
0
1
داریم به دوره ای میرسین که بگیم اللهم العن اول مافیای کنکور
اللهم العن اول ظالم ظلم الحق طالب( دانش آموز) خدالعنتشون کنه ایشالله برن طبقه هفتم جهنم
دانش آموز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
0
1
داریم به دوره ای میرسین که بگیم اللهم العن اول مافیای کنکور
اللهم العن اول ظالم ظلم الحق طالب( دانش آموز) خدالعنتشون کنه ایشالله برن طبقه هفتم جهنم
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین