کد خبر: ۶۱۶۶۳۷
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۷

وزیر بهداشت: ۴۴ درصد بیکاران لیسانس به بالا هستند

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ۴۴ درصد بیکاران کشور فارغ التحصیلان لیسانس به بالا هستند، علت آن این است که به بازار کار آنها توجه نکرده ایم و باید در ساختار تربیت نیروی انسانی دانشگاهی بازنگری کنیم.
آفتاب‌‌نیوز :

سعید نمکی روز چهارشنبه در مراسم افتتاح سال تحصیلی دانشگاه های کشور که با حضور رئیس جمهوری برگزار شد، افزود: نکته مهم دیگر این است که دانشگاه های ما از جامعه بریده هستند. ۳۳ سال پیش من طرحی را نوشتم که دانشجو به جای اینکه فقط کنار تخت مریض آموزش ببیند، باید با مولفه های اجتماعی موثر بر سلامت آشنا شود اما متاسفانه هنوز این موضوع اجرایی نشده است.

وی گفت: در بازدیدی که از دانشکده دندانپزشکی کردستان داشتم، مشاهده کردم که خدمات دندانپزشکی به روستاهای کردستان نرسیده است و هیچ زن بالاتر از ۳۰ سالی در یکی از روستاهایی که بازدید کردیم، نبود که دندان مصنوعی نداشته باشد و این نشان می دهد که دانشکده دندانپزشکی اصلا پایش به روستا نرسیده بود. فقدان رابطه مناسب بین دانشگاه و جامعه از جمله مشکلات ماست که باید درباره آن حرف بزنیم.

وزیر بهداشت افزود: ما در دانشگاه های علوم پزشکی فقط درگیر آموزش و پژوهش نیستیم ادغام مبارک خدمات بهداشتی و درمانی در دانشگاه ها و بیمارستان های آموزشی توانست ظرفیت های تخت های بیمارستانی آموزشی را در تربیت طبیب و کادر پیراپزشک قرار دهد و توانستیم با این کار یکی از برترین ها در ارائه خدمات بهداشتی درمانی در منطقه باشیم.

نمکی گفت: ولی امروز رئیس دانشگاه علوم پزشکی به شدت گرفتار این تنش ذهنی است که کوچکترین عدم رسیدگی یا دیر رسیدن به بیمار به رغم همه خدمات صادقانه از طرف دادستان، نماینده مجلس و جریاناتی که هیچ ربطی به این موضوع ندارند مورد فشار و تعدی قرار بگیرند.

وی افزود: مشکلات مالی هم وجود دارد امروز ۴۰ میلیون بیمه شده تامین اجتماعی داریم که ۱۸ ماه است پول خدماتی را که در بیمارستان های دولتی گرفته اند، نداده اند ولی ما نمی توانیم اگر کارگری آمد لحظه ای در پذیرش او تعلل کنیم.

وزیر بهداشت گفت: فشار روی همکاران ما در بیمارستان ها و دانشگاه ها هست، شرایط جنگ اقتصادی هم هست. شاید خیلی ها ندانند که ما چطور دارو تهیه می کنیم، یا چطور تلاش می کنیم تا لحظه ای اتاق عملی تعطیل نشود و با چه زحمتی این اوضاع سخت را می گردانیم که شرمنده مردم این سرزمین نباشیم.

وی ادامه داد: دانشگاه محلی است که باید دیدگاهمان را نسبت به آن عوض کنیم، دانشگاه را باید جور دیگر ببنییم، در عرصه های مختلف باید بازنگری کنیم، نباید دانشگاه را محلی تصویر کنیم که به این دلیل که دانشجوی شهریه پرداز بگیریم که تفاوت علمی فاحش با دانشجویان رتبه های برتر دارد و به دلیل درآمدزایی نگاهمان به پذیرش دانشجوی با سطح پایین تر باشد که ظاهرا درآمد بیشتر برای دانشگاه فراهم می کند.

نمکی افزود: در دانشگاه های ما هزینه های زیادی شده است، دوره های تحصیلات تکمیلی post graduate را در مواردی ۱۰۰ برابر کرده ایم اما اثرات این ۱۰۰ برابر کردن را در اقتصاد کشور و در تولید ناخالص ملیپ و در افزایش GDP نمی توانیم درست اندازه بگیریم.دلیل آن این است که نمی دانیم چه کسی را با چه سطحی از مهارت، کجا و با چه هزینه ای و برای کدام جایگاه نظام ارائه خدمت تربیت کنیم.

وی گفت: ما آموزش بهیاری را بستیم اما دکترای مختلف پرستاری تربیت می کنیم، من مخالف دکترای پرستاری نیستم. موج درست نکنید. من قطعا موافق این هستم که قطعا باید دکترای پرستاری داشته باشیم اما کدام دکتر پرستار در کنار تخت بیمارستان ارائه خدمت می دهد و چرا ما باید تعداد زیادی تخت آماده داشته باشیم و نیروی پرستار و بهیار کنار او نداشته باشیم.

نمکی افزود: دانشگاه ما دانشجوی Post graduate با نسبت بالا می گیرد و متاسفانه دانشجویی که دوره ای را طی کرده به عنوان یک جوان نخبه انتظار شغل دارد و ما برای او ایجاد شغل نکرده ایم چون زمانی که دانشجو می گرفتیم به جایگاه ارائه خدمت او فکر نکردم و این یکی از گرفتاری های ماست.

وزیر بهداشت خطاب به رئیس جمهوری گفت: از شما انتظاری داریم و این است که شأن و منزلت استاد و دانشجو را رعایت کنیم و حداقل پرداخت را به دانشجویان داشته باشیم، یک دانشجوی ما مطلقا نمی تواند با این حقوقی که به او پرداخت می کنیم در یک شهر بزرگ زندگی کند و امکان ندارد بتواند معیشتش را اداره کند مگر اینکه به راههای برود که شأن او نیست.

وی افزود: متاسفانه پاک دست ترین آدم های این جامعه معلمان دانشجو هستند و این معیشت است که این افراد را به شدت گرفتار کرده است و باید به آنها برسیم.

نمکی گفت: از طرف دیگر بحث جو نشاط و خوشدلی است که باید در دانشگاه ها مورد توجه باشد. دانشگاه های ما نیازمند فضای تحرک هستند، دانشگاه محلی است که باید برای برگرداندن نشاط و سرور نیازمند خط شکنی است و انتظار داریم در این دولت این فضا بیش از گذشته فراهم شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
0
1
دانشجویان سهمیه ای و بیسواد
وحید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
0
1
پرستاران, علو م ازمایشگاهی و رادیولوژیست های لیسانس و کاردان های اورژانس بیمارستان ها دو شیفت کار می کنند. یک عده هم بیکار ...
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین