کد خبر: ۶۱۶۷۸
تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۳۸۶ - ۱۶:۵۹

غروی: دیه زن و مرد نمی‌تواند برابر باشد!

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: در حالی که تساوی دیه زن و مرد یکی از مهم‌ترین نیازهای روز در ایران محسوب می شود و فقه روشن‌بین شیعه بی‌شک می‌تواند این معضل را حل و فصل نماید، «سید محمد غروی» با انتقاد از طرح تساوی دیه زن و مرد اظهار عقیده کرد «کسی که با مبانی فقهی آشنا باشد، نمی‌تواند خواهان تساوی دیه زن و مرد باشد چرا که براساس روایات معتبر و اجماع فقها، دیه زن و مرد مساوی نیست». 

سخنگوی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی آفتاب با تأکید بر این که اظهارات و نظرات شخصی خویش را بیان می‌کند، افزود: برخی افراد این ادعا را کرده‌اند که می‌توان بین دیه زن و مرد تساوی قایل شد اما آنان در مبانی فقهی ضعیف هستند،‌ حال فرقی نمی‌کند که چه عنوانی داشته باشند.

گفتنی است چندی پیش جمعی از احزاب زنان اصولگرا در دیداری با رییس‌ مجمع تشخیص مصلحت نظام خواستار تصویب قانون تساوی دیه زن و مرد شدند و هاشمی رفسنجانی نیز حمایت خویش را از این طرح بیان نمود. مریم بهروزی عضو شورای مرکزی جبه پیروان خط امام و رهبری در همین رابطه با تاکید بر اصلاح برخی قوانین ناظر بر حقوق زنان از جمله دیه و ارث گفته  بود:‌ «به نظر ما در فقه پویای شیعه راه‌حل شرعی برای استیفای حقوق زنان وجود دارد». از سوی دیگر آیت الله صانعی نیز با اعلام موافقت خود با تساوی دیه زن و مرد، آن را بلامانع دانسته است.

قول مساعد هاشمی برای برابری دیه [اینجا]

غروی اما در مورد موافقت رئیس مجمع تشخیص مصلحت با تساوی دیه زن و مرد  گفت: شاید آقای هاشمی از لحاظ مصلحت این مسأله را بیان کرده اما نباید هر کسی بر اساس سلیقه خود، ‌مبانی دین را دست‌کاری نماید. 

غروی افزود: به نظر من این فتوایی که از آقایان صادر می‌شود خطایی است که مورد قبول و اعتماد بزرگان نیست.

وی تساوی دیه زن و مرد را مقبول فقها ندانست و ابراز عقیده کرد: چنین چیزی خلاف خصوص فقها و اجماع شیعه و سنی است و به هیچ وجه قابل توجیه نیست و نشانگر ضعف در مبانی فقهی آقایان است و آنان چنته خود را در عرصه فقه نشان دادند. چنین خطاب‌هایی به جایی متصل نیست.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
-
|
۲۱:۰۵ - ۱۳۸۷/۱۲/۱۲
0
0
خدايا كاش يك روزت هزارسال طول نمي كشيد
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین