روابط عمومی سایپا در واکنش به انتشار گزارشی با عنوان «گرانفروشی خودروسازان/ سراتو کارخانه 14 میلیون تومان گرانتر از بازار»، توضیحی را ارائه کرد که در ادامه میخوانید:
1- همانگونه که گروه خودروسازی سایپا پیشتر به طور رسمی اعلام کرده، با توجه به تحریمها و ترک ایران توسط شرکای خارجی نظیر شرکت کرهای کیاموتورز، «تولید» سراتو در این گروه خودروسازی متوقف و این خودرو از سبد فروش محصولات سایپا حذف شده است. در حال حاضر تعداد بسیار محدودی از این خودرو وجود دارد که با مجوز مراجع ذیربط و تحت نظارت نهادهای نظارتی در طرحهای تبدیلی و با تخفیف ویژه در قبال تعهدات غیرقابل تولید بر جای مانده از گذشته (فقط به صورت تبدیلی) عرضه میشوند و گروه سایپا هیچ برنامهای برای فروش این خودروها با قیمت اعلام شده و یا هر قیمت دیگری نداشته و در آینده نیز نخواهد داشت.
2- در حال حاضر اختلاف قیمت به شکلی که برای خودرو سراتو مطرح میشود، در خصوص تعدادی دیگر از محصولات سایر شرکتها نیز وجود دارد، لیکن اصرار بر مطرح کردن اختلاف قیمت خودرو سراتو آن هم در نیمه شب یک روز تعطیل و اختصاصی تیتر اصلی به آن، برای خودرویی که تولید و فروش آن توسط سایپا مدتهاست متوقف شده، شائبه عدم بیطرفی و تلاش هدفمند و جهتدار برای ایجاد ذهنیت منفی بر علیه یک تولیدکننده داخلی را در میان مخاطبان در سال رونق تولید تقویت میکند.
3- از آن جا که قیمت بازار متغیر بوده و متأثر از عرضه و تقاضا شکل میگیرد، قیمت اعلام شده در گزارش آن خبرگزاری برای کارخانه متعلق به فروش ماههای قبل بوده است. سؤال اینجاست در حالی که سایپا از مدتها پیش تاکنون در طرح فروش فوری خود، عرضه سراتو را متوقف کرده، قیمت فروش فعلی کارخانه از کدام منبع به دست آمده و به استناد آن، سایپا گرانفروشی متهم شده است؟ در شرایط رکود بازار و تعاملات رسمی کشور که با رکود معاملات خودرویی همراه است، چه اصراری وجود دارد که به مخاطب قبولانده شود که سایپا در حال فروش خودرو سراتو با قیمت 14 میلیون تومان بیشتر از بهای آن در بازار است؟
گرچه واضح است کاهش قیمت سراتو در بازار از 380 میلیون تومان در ابتدای سال به قیمت فعلی ناشی از عرضه مناسب این خودرو در ماههای قبل توسط سایپا و اشباع آن در بازار است.
گفتنی است که گزارش «گرانفروشی خودروسازان/ سراتو کارخانه 14 میلیون تومان گرانتر از بازار» به نقل از خبرگزاری فارس منتشر شده بود که در ادامه توضیحات فارس در اینباره نیز آمده است:
1- همانطور که سایپا در مورد شماره 1 عنوان کرده در حال حاضر عرضه سراتو به عنوان خودروی جایگزین در طرحهای تبدیلی قابل ارائه به خریداران خودروهایی است که تولید نمیشوند. در این زمینه سایپا طرح جایگزین را برای خریداران ساندرو با قیمت 235 میلیون تومان ( از حدود 15 روز پیش) اعمال میکند که البته به گفته مدیران برخی نمایندگیهای فروش سایپا، این طرح چندان مورد استقبال این دسته از مشتریان قرار نگرفته زیرا اولاً مشتریان خودرویی مانند ساندرو، توان مالی خرید سراتو را ندارند و ثانیاً این مشتریان معتقدند طرح جایگزین باید طوری اعمال شود که زیان مالی ناشی از عدم تحویل ساندرو برای آنها جبران شود. این مشتریان می گویند اگر سراتو را با قیمت 235 میلیون تومان خریداری کنند و آن را در بازار با قیمت 281 میلیون تومان بفروشند، 46 میلیون تومان عایدشان خواهد شد اما اگر همان ساندرو (خودروی ثبت نامی خود و یا خودرویی در حد آن) را با قیمت خرید 50 میلیون تومان تحویل بگیرند میتوانند آن را به قیمت 120 میلیون تومان در بازار بفروشند و از این محل 70 میلیون تومان عایدشان خواهد شد.
2- جدای از طرح جایگزین، قیمت فروش نقدی سایپا در ماههای گذشته برای سراتو 295 میلیون تومان بود که همان موقع هم قیمت بازار پایینتر از نرخ کارخانه بود به طوری که در شهریور سال جاری قیمت سراتو سایپا در بازار 293 میلیون تومان بود در حالی که سایپا آن را با قیمت 295 میلیون تومان عرضه میکرد.
3- در مورد نحوه قیمتگذاری سراتو ابهاماتی مطرح است از جمله اینکه به چه دلیل در زمانی که این خودرو در بازار با قیمت 290 میلیون تومان عرضه میشد، سایپا به یکباره قیمت آن را از 220 میلیون تومان به 295 میلیون تومان افزایش داد و این رشد قیمت 75 میلیون تومانی بدون واکنش وزارت صنعت به عنوان دستگاه ناظر بر عملکرد خودروسازان اتفاق افتاد.