کد خبر: ۶۱۷۲۹
تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۳۸۶ - ۱۳:۵۶

بولتون: ایران راه زیادی تا بمب اتمی ندارد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: «جان بولتون» نماینده پیشین آمریکا در سازمان ملل پیش‌بینی برخی کارشناسان مبنی بر اینکه ایران هنوز قادر به غنی‌سازی اورانیوم در سطح بالا نیست و از این رو با ساخت بمب اتم فاصله زیادی دارد را فرضیاتی غلط می‌داند. وی می‌گوید: ایران دو سوم مسیر غنی‌سازی اورانیوم را طی کرده و با این پیش‌بینی‌ها نباید افکار عمومی را به اشتباه انداخت.

جان بولتون در پاسخ به گزارشی که روزنامه فایننشیال تایمز به چاپ رسانده و در آن اعلام شده که ایران تا مرحله ساخت بمب اتم فاصله زیادی دارد، نوشته است: این روزنامه در 24 می، گزارشی به چاپ رساند که در بخشی از آن آمده است ایران همچنین عنوان کرده است که اورانیوم را تا سطح 8/4 درصد غنی‌سازی کرده است یعنی میزانی که برای سوخت هسته‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد و این میزان از سطح 90 درصد که برای ساخت بمب اتم تولید می‌شود فاصله زیادی دارد.

بولتون می‌ افزاید: معنی این جملات این است که ایران راه طولانی برای تولید اورانیوم غنی‌شده با درصد بالا (HEU) دارد، اما این مفهوم نادرستی است. به گفته بولتون با انجام غنی‌سازی اورانیوم طبیعی توسط سانتریفیوژها تا رسیدن به اورانیوم غنی‌شده در سطح پایین (LEU) هفتاد درصد کار انجام شده و زمان کمی تا رسیدن به مرحله (HEU)‌ مور نیاز است.

نماینده پیشین آمریکا در سازمان ملل می‌افزاید: بنابراین ایران خیلی از سطح (HEU) دور نیست، در واقع متخصصان این کشور توانسته‌اند با غنی‌سازی اورانیوم دوسوم راه را طی کنند و شما نباید با انتشار گزارشاتی با این مضمون خوانندگان خود را به اشتباه بیندازید.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین