کد خبر: ۶۱۷۳۶۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۸ - ۰۳:۰۰

طرز تهیه و دستور پخت قیمه نثار؛ غذایی لذیذ از دل تاریخ

قزوینی‌ها معمولا قیمه نثار را با گوشت گوسفند درست می‌کنند و هنوز هم گاهی در مجالس عروسی، نذری روزهای عاشورا و تاسوعا و شب سال تحویل سرو می‌شود.
آفتاب‌‌نیوز :

محبوب‌ترین غذای قزوینی‌ها قیمه‌نثار است؛ یک پلوی مخلوط با انواع مغزها و پر از گوشت. اگر گوشت‌خوار باشید و یک بار این غذا را امتحان کنید دیگر نمی‌توانید از آن بگذرید و پای ثابت وعده‌های غذایی‌تان می‌شود.

قزوینی‌ها معمولا قیمه نثار را با گوشت گوسفند درست می‌کنند و هنوز هم گاهی در مجالس عروسی، نذری روزهای عاشورا و تاسوعا و شب سال تحویل سرو می‌شود؛ اما قیمه نثار با مرغ هم بسیار خوش‌طعم است. این غذا بر خلاف اسمش لپه ندارد و ترکیبی از گوشت و مغزهای کتفوت مثل خلال بادام و پسته و پرتقال است.

طرز تهیه و دستور پخت قیمه نثار؛ غذایی لذیذ از دل تاریخ

مواد لازم:

گوشت گوسفند: ۶۰۰ گرم
پیاز: ۱ عدد بزرگ
برنج: ۴ پیمانه
رب گوجه فرنگی: ۳ قاشق غذاخوری
زعفران دم کرده: ۴ قاشق غذاخوری
پودر دارچین: ۱ قاشق غذاخوری
پودر هل: ۱ قاشق غذاخوری
خلال پسته: ۴ قاشق غذاخوری
خلال بادام: ۴ قاشق غذاخوری
گلاب: ۱ فنجان
روغن مایع: به مقدار لازم
زرشک: ۵ قاشق غذاخوری
شکر: ۱ قاشق غذاخوری
کره: ۵۰ گرم
آب: ۴ پیمانه
خلال پوست پرتقال: ۲ قاشق غذاخوری
نمک و زردچوبه: به مقدار لازم
ادویه مخصوص قیمه نثار: ۱ قاشق چایخوری

طرز تهیه ادویه پلویی قیمه نثار:

این ادویه پلویی را برای سایر پلوها مثل عدس پلو هم می‌توانید استفاده کنید. بعد از آسیاب کردن تمام مواد، ترکیب ادویه را در یک ماهیتابه به مدت ۱ دقیق روی شعله ملایم تفت دهید و بعد از این‌که سرد شد در یک شیشه در بسته در جای خشک و خنک نگهداری کنید.

پودر گل سرخ: ۴ قاشق غذاخوری
پودر دارچین: ۱ قاشق غذاخوری
زیره سیاه: ۱ قاشق غذاخوری
پودر زنجبیل: ۱ قاشق غذاخوری
هل سبز: ۲ عدد
میخک: ۲ عدد
جوز هندی: نصف یک عدد

طرز تهیه و دستور پخت:

۱. برای درست کردن قیمه نثار قزوینی مجلسی ابتدا گوشت شسته شده و خشک شده را به صورت قیمه‌ای خرد کنید. خلال پسته و بادام را در یک فنجان گلاب خیس کنید. بهتر است قطعات گوشت قیمه نثار زیاد درشت نباشند. پیاز را به صورت نازک خلال کنید و پیاز داغ فراوان درست کنید. اگر فکر می‌کنید یک عدد پیاز دیگر لازم است، یک پیاز متوسط دیگر اضافه کنید تا یک پیاز داغ پر و پیمان داشته باشید. بعد از این‌که پیازها سبک و کاراملی شدند، گوشت قیمه شده را اضافه کنید و خوب با پیاز تفت دهید. بعد از این‌که رنگ گوشت تغییر کرد و کمی تفت خورد، رب گوجه‌فرنگی را هم اضافه کنید و تفت دهید تا طعم خامی رب گرفته شود.

طرز تهیه و دستور پخت قیمه نثار؛ غذایی لذیذ از دل تاریخ

۲. ادویه پلویی را به گوشت اضافه کنید و باز هم تفت دهید. گوشت باید روی شعله بسیار ملایم گاز تفت داده شود تا ترد و آبدار باقی بماند. ۴ پیمانه آب را به ترکیب گوشت و رب اضافه کنید و اجازه دهید روی شعله ملایم گاز خوب جا بیفتد. خورشی که برای قیمه نثار درست می‌کنید باید حسابی غلیظ و جا افتاده باشد.

۳. در این فاصله برنج را طبق دستور تمام پلوها در آب جوش بپزید و آبکش کنید. سپس برنج را با زعفران دم کرده به مقدار دلخواه دم کنید. زمانی که برنج در حال دم کشیدن است خلال پوست پرتقال را آماده کنید. اگر می‌خواهید یک قیمه نثار به روش قزوینی‌های اصیل را داشته باشید حتما باید خلال پوست پرتقال داشته باشید. برای آماده کردن خلال پوست پرتقال ابتدا پوست پرتقال تازه را شسته و نازک خلال کنید. برای گرفتن تلخی پوست پرتقال آن را مقداری در آب جوش قرار دهید تا چند جوش بزند و سپس آبکش کنید.

۴. حالا نوبت تفت دادن زرشک است. در این مرحله زرشک‌های شسته شده را با ۵۰ گرم کره و یک قاشق غذاخوری شکر کمی تفت دهید سپس خلال پوست پرتقال، خلال پسته و خلال بادام را هم اضافه کنید و کمی تفت دهید. بعد از این‌که خلال‌ها به همراه زرشک کمی تفت خوردند به مقدار دلخواه زعفران آب کرده اضافه کنید و صبر کنید تا آب تمام مواد کشیده شود سپس زیر شعله گاز را خاموش کنید.

۵. زمانی که برنج دم کشید مقداری از برنج را از روی قابلمه بردارید و در یک بشقاب بریزید. برنج را در ظرف مورد نظرتان سرو کنید، روی آن مقداری کره آب شده بریزید و مخلوط گوشت خورش قیمه نثار که حسابی غلیظ و جا افتاده شده را دقیقا وسط برنج بریزید. یک بشقاب برنج را که جدا کرده بودید با خلال‌ها و زرشک تفت داده شده مخلوط کنید و روی قیمه نثار قزوینی مجلسی را با آن تزیین کنید.

فوت و فن‌ها:

- برخی در مرحله دم کردن برنج خورش قیمه نثار را لابه لای برنج می‌ریزند و با آن دم می‌کنند.

- محتویات ادویه پلویی را می‌توانید با سلیقه خودتان کم و زیاد کنید.

- خلال پوست پرتقال را از یک شب قبل در آب خیس کنید و چند بار آبش را عوض کنید تا تلخی آن گرفته شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
زهرا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
0
1
دست شما درد نکنه
عالی بودبازم ازاین دسته غذاها بذارین
موفق و موید باشید
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین