کد خبر: ۶۱۷۶۱۵
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۸

چه بلایی بر سر بورس آمد؟

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: به طور معمول بازارهایی که با رشد شتابان همراه می‌شوند، زمانی که وارد فاز اصلاح می‌شوند با همان شتاب روند نزولی را در پیش خواهند گرفت و اکنون بازار سرمایه در چنین موقعیتی قرار گرفته است.
آفتاب‌‌نیوز :

ولید هلالات امروز (سه شنبه) با بیان اینکه شاخص بورس تا کانال ۲۷۰ هزار واحد به آرامی در حرکت بود و تا آن نقطه به صورت افتان و خیزان رشد کرد، افزود: شاخص از کانال ۲۷۰ هزار واحد تا ۳۳۰ هزار واحد رشد پرشتابی را تجربه کرد؛ بنابراین زمانی که شاخص روند نزولی را در پیش گرفت با همان شتاب وارد فاز اصلاحی شد.

هلالات اظهار داشت: زمانی که شاخص بورس به کانال ٣٢٠ هزار واحد رسید بسیاری از فعالان بازار سرمایه در انتظار خروج از این بازار بودند؛ هر چند برخی از این افراد رشد شاخص بورس تا کانال ۴۰۰ هزار واحد را پیش‌بینی می‌کردند اما همه این افراد دست به ماشه و به دنبال فروش سهام خود به منظور جلوگیری از ضرر و زیان احتمالی بودند.  همین امر باعث ایجاد فشار فروش مضاعف در بازار شد.

چه بلایی بر سر بورس آمد؟

هلالات اضافه کرد: در این دوران، حضور سرمایه‌گذاران با دید میان مدت در بازار بسیار کم بود؛ اکثر افراد چنین دیدی را در بازار داشتند که سود خود را ذخیره کنند و از بازار خارج شوند.

وی با بیان اینکه سهامداران تازه وارد به ایجاد فشار فروش در بازار سرمایه دامن زدند، گفت: شاخص بورس در دو روز اخیر تا کانال ۳۰۰ هزار واحد کاهش یافت و در دو هفته اخیر بسیاری از نمادها در بازار تا ۳۰ درصد افت قیمت را تجربه کردند.

هلالات افزود: با وجود افت شاخص بورس، انتشار خبر گزارش ۶ ماه شرکت‌ها سیگنال مثبتی را در بسیاری از صنایع ایجاد کرد.

وی به افت سنگین قیمت سهام برخی از صنایع اشاره و بیان کرد: به نظر می‌رسد که گزارش ۶ ماهه شرکت‌ها در برخی از صنایع مانند سیمانی‌ها، دارویی‌ها، بیمه ای‌ها، پالایشگاه، پتروشیمی و فلزات اساسی بسیار مثبت باشد.

هلالات اظهار داشت: عواملی مانند گزارش مثبت ۶ ماهه شرکت‌ها، رشد مثبت شاخص بورس در تابستان ۹۸ نسبت به سال ۹۷ فضایی را ایجاد کردند تا شاخص در کانال ۳۰۰ هزار واحد خود را نگه دارد و بیش از اینها کاهشی نشود.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: اینکه چشم انداز بازار چگونه است موضوع چندان مطرحی نیست بلکه مهمترین مساله کنونی در بازار این است که آیا تعادل به بازار باز می‌گردد و در سطوح فعلی خود را حفظ می‌کند یا خیر؟

وی افزود: اگر بخواهیم بازار را به صورت تحلیلی و برمبنای سود مورد تحلیل قرار دهیم باید گفت به احتمال قوی از این به بعد شاخص و سهم ها در تعادل به سر می‌برند و همچنین سهم هایی که بتوانند دوباره با رشد همراه شوند زیاد است.

هلالات اظهار داشت: در ابتدا باید بازار به تعادل برسد تا بتوان گفت با انتشار گزارش های جدید و همچنین با فضای سیاسی و اقتصادی حاکم در کشور شاخص ارزنده اینکه بیش از اینها با رشد همراه شود هست یا خیر؟

این کارشناس بازار سرمایه افزود: کلیت بازار به لحاظ ارزش و تعداد نمادها بیش از این ها افت نمی‌کند اگر از این جا به بعد شاهد کاهش شاخص بورس باشیم می توان گفت بازار راه خود را اشتباه می‌رود.

وی گفت: سهم های بزرگ چون گزارش بهتری داشتند بازار نگرانی کمتری را برای این سهم ها دارد و همانطور که این گروه ها کمتر رشد کردند در افت هم کمتر با اصلاح و ریزش همراه می شوند.

هلالات خاطرنشان کرد: زمانی که اهالی بازار طعم ریزش را می چشند با احتیاط بیشتری وارد بازار می شوند؛ نمی توان گفت اقبال سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در این بازار از بین رفته اما منابع جدید را با احتیاط و از طریق تحلیل های صورت گرفته وارد بازار خواهند کرد.

وی در پایان گفت: رشدهایی که با سرعت در بازار اتفاق می افتد خطرناک است و بهتر است تا بازار در تعادل باشد و سهامداران براساس وارد این بازار شوند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین