کد خبر: ۶۱۷۶۳
تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۳۸۶ - ۱۷:۲۲
تحلیل یک نماینده از مذاکرات کروکر-قمی

جهانگیرزاده: به ژست آمریکا توجه نکنید!

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب:‌ یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به تأثیر مذاکرات بغداد بر روند پرونده هسته‌ای با بیان این تحلیل که فشارهای آمریکا فروکش کرده است سطح مذاکرات بغداد را مناسب توصیف کرد.

جواد جهانگیرزاده در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی آفتاب درباره مذاکرات کروکر و کاظمی قمی در بغداد گفت: «با توجه به نخستین دور این مذاکرات می‌توان آن را صرفا یک دیدار تلقی کرد. در عین حال با توجه به اینکه شرایط ما و آمریکا تغییری نکرده و صرفا مذاکرات بر محور عراق بوده باید به نشست‌های بعدی که در یک ماه آینده برگزار می‌شود امیدوار بود».

وی با بیان اینکه این نخستین نشست بود و انتظارات ما نسبت به نتایج آن بالا نیست افزود: «آنها حرف‌هایی را که پیش از این در رسانه‌ها مطرح می‌کردند اینک در یک جلسه رسمی بازگو می‌کنند. جمهوری اسلامی نیز حرف‌های جدی و مهمی با آمریکا داشته و دارد و این کشور را عامل ناامنی و بی‌ثباتی عراق می‌داند. این نشست در مجموع برای بیان دلایل ناامنی عراق محمل خوبی بود».

جهانگیرزاده ادامه داد: «در این نشست آمریکایی‌ها مجددا ایران را به دخالت در ناامنی‌های عراق متهم کرده‌اند که با توجه به مشی گذشته آنها طبیعی است. اما اینکه محصول این نشست چه بوده باید در انتظار گذر زمان بود. یکی از مهمترین مباحث جمهوری اسلامی در این نشست دفاع از نوری المالکی و دولت او بود که به صورت روشن و دقیق بیان شد. به نظر ما در شرایط فعلی عراق او از عهده اداره این کشور به طور نسبی برآمده است».

این عضو کمیسیون امنیت ملی در ادامه در خصوص تأثیر مذاکرات بغداد بر مذاکرات هسته‌ای لاریجانی – سولانا در مادرید گفت: «شرایط نسبت به گذشته سهل‌تر شده و می‌توان به ایجاد شرایط مناسب‌تر نیز امیدوار بود. اگرچه هنوز اتفاق خاصی نیفتاده اما موضع روس‌ها تغییر کرده و این امر البته کارها را سخت‌تر می‌کند. به هر حال می‌توان به راه‌های مناسب‌تری رسید. آمریکایی‌ها به دنبال دستیابی به یک نقطه قابل اتکا در مذاکرات هستند و به هیچ وجه علاقه ندارند که گره پرونده هسته‌ای ایران به دست دیگران باز شود».

وی تصریح کرد: «به ژست‌های آنها توجه نکنید. اینها کار تبلیغاتی است. ایالات متحده مایل است از شرایط موجود بهره‌برداری تبلیغاتی کند و شک نکنید که چشم امید آنها به این سطح از مذاکرات است».

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پایان اظهار داشت: «نتیجه مثبت این مذاکرات در فروکش کردن ادعاهای آمریکا مؤثر خواهد بود. عامل اصلی تندروی غرب و اروپا علیه ایران عمدتا فشار آمریکاست و اگر در نتیجه مذاکرات بغداد فشار آمریکا به اروپا کم شود شاهد انعطاف‌هایی خواهیم بود. فعلا ایالات متحده منتظر زمان و نتیجه است».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین