کد خبر: ۶۱۷۸۱
تاریخ انتشار : ۱۵ خرداد ۱۳۸۶ - ۱۸:۵۶
درباره بازداشت 5 ایرانی‌‌ آمریکایی ابراز شد:

پاسخ منفی تهران به درخواست اخیر بوش

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در واکنش به بیانیه اخیر جرج بوش رئیس‌جمهور آمریکا که بازداشت چند آمریکایی ایرانی‌تبار در تهران به اتهام «تلاش برای براندازی نرم نظام» را محکوم کرده بود، دولت واشنگتن را به «جوسازی» متهم کرد و نسبت به «استفاده ابزاری» آمریکا از مسائل داخلی كشورمان هشدار داد. 

این موضع تهران پس از آن بیان می‌شود که بازداشت حداقل 4 آمریکایی ایرانی‌تبار توسط دستگاه‌ امنیتی ایران با واکنش شدیدی در خارج از ایران مخصوصاً دولت آمریکا مواجه شد و مقامات وزارت خارجه آمریکا این افراد را «گروگان‌هایی» برای مبادله به 5 دیپلمات ایرانی بازداشت شده در اربیل عراق خواندند.

بنا بر گزارش اداره كل اطلاعات و مطبوعات وزارت امور خارجه، «سید‌ محمدعلی حسینی» در پاسخ به سئوال خبرنگاری مبنی بر واكنش وزارت امور خارجه نسبت به اظهارات مقامات آمریكایی در خصوص دستگیری برخی از اتباع ایرانی، مواضع مقامات آن كشور را نامربوط دانست و با اشاره به این نكته كه بازداشت شدگان طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران تبعه ایران محسوب می‌شوند، رفتار با آنان را طبق قوانین كشورمان مورد تاكید قرار داد.

وی لزوم احترام به قوانین و مقررات داخلی كشورها را به مقامات آمریكایی متذكر شد و گفت: آمریكا بهتر است به جای توصیه‌های ناكارآمد به ارزیابی رویكردهای خویش در خصوص زندان‌های مخفی، بدرفتاری و برخورد غیرانسانی با زندانیان در گوانتانامو و ابوغریب بپردازد.

حسینی افزود: آمریكایی‌ها در حالی به جوسازی نسبت به دستگیری این افراد پرداخته كه خود بدون كوچك‌ترین دلیل و مدركی ده‌ها تن از افراد بیگناه از ملیت‌های مختلف را ربوده، شكنجه و در زندان‌های سیار بازداشت كرده و حقوق بشر، مقررات و قوانین بین‌المللی مربوط به رفتار با اسرا و بازداشت شدگان را به شدت نقض كرده‌اند.

سخنگوی وزارت امور خارجه مقامات آمریكایی را به برخورد و رفتار دوگانه در قبال اتباع كشورمان متهم و اظهارات اخیر آنان را فرصت‌طلبانه، بدون منطق و با اغراض تبلیغاتی توصیف و خاطرنشان كرد: آنها از یك سو به دفاع از اشخاص مسئله‌دار با رویكردهای مداخله‌جویانه و شیوه‌های براندازانه نرم پرداخته و از سوی دیگر به برنامه‌ استمرار تضییق و رویكردها‌ی نامناسب با ایرانیان هنگام ورود به فرودگاه‌های آمریكا ادامه می‌دهند.

حسینی لغو عضویت دانشمندان ایرانی در انجمن شیمی آمریكا، دستگیری فرهیختگان ایرانی همچون «علوی» از دانشمندان ایرانی مقیم آمریكا به اتهام‌های ساختگی، برخورد غیرانسانی پلیس آمریكا توام با ضرب و شتم دانشجویان ایرانی نظیر طباطبایی و ایجاد مشكلات فزاینده برای تجار و بازرگانان ایرانی را از مصادیق برخورد دوگانه و ناكارآمد آمریكا با ایرانیان برشمرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه رویكرد آمریكا نسبت به استفاده ابزاری از مسائل داخلی كشورمان و تلاش برای ایجاد شكاف، نفاق و تشتت بین قومیت‌های ایرانی و مردم ایران و حاكمیت هشدار داد و این گونه رویكردها را اقدامی مغایر با شئونات اخلاقی و اصل احترام به حاكمیت و قوانین كشورها قلمداد و آن را غیرقابل قبول خواند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین