کد خبر: ۶۱۸۰۸۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۳۹۸ - ۰۴:۰۳

آزمایش موفقیت‌آمیز موتور جت "سابره"

محققان شرکت "ری‌اکشن انجینز"(Reaction Engines) چندی پیش موفق به توسعه کانسپت یک جت مافوق صوت شدند که سرعت آن چهار هزار و ۲۳ کیلومتر بر ساعت شبیه‌سازی شده است. این بدان معنا است که ساخت موتورهای جت با سرعتی بالا یک گام به واقعیت نزدیک‌تر می‌شود. موتور این جت که با اسم مخفف "سابره"(SABRE) نامگذاری شده است اکنون تست ماخ ۵ را با موفقیت پشت سر گذاشته است.
آفتاب‌‌نیوز :

 موتور سابره این شرکت اخیرا یک گام مهم را پشت سر گذاشته است زیرا یکی از مؤلفه‌های اصلی آن در شرایط معادل سرعت یک هواپیما ماخ ۵ (۵ هزار و ۹۶۱ کیلومتر در ساعت) عملکرد خوبی داشته و با موفقیت این آزمایش را پشت سر گذاشته است. در آزمایش‌های زمینی در فرودگاه فرانت رینج کلرادو پیش خنک کننده موتور هیبریدی دارای جریان هوای داغ‌تر و سریع‌تر است که هر هواپیمای جت قادر به تحمل آن است.

به گزارش گیزمگ، آخرین آزمایشات پیش خنک کننده "سابره" گام مهمی در جهت عملیاتی کردن موتور را نشان می‌دهد زیرا ماخ ۵ نقطه تعویض است. وقتی سابر از یک موتور جت تنفس هوا به یک موتور موشک خالص که هیدروژن و اکسیژن مایع را می سوزاند تغییر می‌کند و باعث می‌شود سرعت‌های بیشتر از ماخ ۲۵(۱۷۵۲۱ مایل در ساعت ، ۲۹۸۰۸ کیلومتر در ساعت) امکانپذیر شود.

آزمایش موفقیت‌آمیز موتور جت

نکته مهم پیش خنک کننده این است که می تواند هوا را با نیرویی ۲۵ برابر طوفان رده پنج کنترل کند و دمای آن را تعدیل کند که باعث می‌شود هر ماده‌ای که هسته موتور از آن ساخته شود ذوب شود. با استفاده از سوخت هیدروژن کرایوژنیک مجددا بازیابی شده برای خنک کردن هوای ورودی، پیش‌خنک کننده می‌تواند جریان هوای ابر صوت را از دمای ۱۰۰۰ درجه سانتیگراد(۱۸۳۲ درجه فارنهایت) تا منفی ۱۵۰ درجه سانتیگراد (منفی ۳۰۲ درجه فارنهایت) در ۱/۲۰ صدم ثانیه کاهش دهد.

آزمایشات اخیر این موتور که در ماه آوریل انجام شد از سری قبلی آزمایشات که "اچ.تی.ایکس"(HTX) نام داشت پیروی می‌کرد و پیش خنک کننده جریان هوا را معادل ماخ ۳/۳ (۲،۴۴۷ مایل در ساعت ، ۳۹۹ کیلومتر در ساعت) و دمای ۴۲۰ درجه سانتیگراد (۷۸۸ درجه فارنهایت) کنترل می‌کرد. در صورت توسعه کاملاً پیشرفته پیش خنک کننده نه تنها به نیروی موتور مذکور برای پروازهای ابر صوت و پرتاب مداری کمک می‌کند، بلکه کاربردهای دیگری در صنعت خودرو سازی، هوافضا، انرژی و صنعت نیز دارد.

"مارک توماس"(Mark Thomas) مدیر اجرایی شرکت ری‌اکشن انجینز گفت: این یک لحظه مهم در توسعه فناوری هوافضا است ما در آزمایش اخیر موفق به آزمایش این موتور در شرایط دمای جریان هوا ماخ ۵ شدیم درصورتیکه در آزمایش‌های پیشین این موتور را در دمای ۳.۳ ماخ آزمایش کرده بودیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۳
0
0
سرعت آن چهار هزار و ۲۳ کیلومتر بر ساعت.
در اینده : تهران. واشنگتن. یک ساعت
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین