کد خبر: ۶۱۸۰۸۷
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۱

پنتاگون: برای محافظت از نفت به سوریه تجهیزات نظامی ارسال می‌کنیم

وزارت دفاع آمریکا بامداد جمعه از قصد واشنگتن برای ارسال تجهیزات نظامی بیشتر به سوریه با هدف ادعایی «محافظت از نفت» در این کشور خبر داده است.
آفتاب‌‌نیوز :

وزارت دفاع آمریکا بامداد جمعه (به وقت تهران) از قصد خود برای ارسال تجهیزات نظامی بیشتر به سوریه با هدف ادعایی «محافظت از نفت» در این کشور خبر داده است.

یک مقام وزارت دفاع آمریکا که نخواسته نامش فاش شود به خبرگزاری رویترز گفته ایالات متحده به تقویت مواضع نظامی خودش در سوریه متعهد است و قصد دارد با ارسال «تجهیزات نظامی بیشتر» از اشغال میدان نفتی توسط گروه داعش یا دیگران جلوگیری کند.

این مقام پنتاگون توضیحات بیشتری درباره اینکه چه تجهیزاتی به سوریه ارسال خواهد شد نداده، اما سخنان او آشکارترین نشانه‌ای است که مشخص می‌کند واشنگتن هنوز برنامه‌های خود برای خروج کامل از سوریه را به اتمام نرسانده است.

ساعاتی قبل‌تر، یک سناتور جمهوری‌خواه و نزدیک به «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا هم سخنانی درباره طرح پنتاگون برای ارسال تجهیزات نظامی به سوریه بیان کرده بود.

سناتور «لیندسی گراهام» گفته بود که هدف این طرح پنتاگون جلوگیری از قدرت گرفتن داعش در سوریه و افتادن میادین نفت سوریه به دست ایران است.

گراهام بعد از نشستی با رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در کاخ سفید در جمع خبرنگاران گفت: «طرحی در حال تدوین از سوی ستاد مشترک است که فکر می‌کنم ممکن است موثر واقع شود. این طرح ممکن است آنچه ما برای جلوگیری از بازگشت داعش و جلوگیری از تصرف نفت توسط ایران لازم داریم را در اختیارمان قرار دهد.»

گراهام اضافه کرد: «از اینکه طرحی در حال تدوین است که برآورده‌کننده اهداف اساسی ما در سوریه خواهد بود دلگرم شدم.»

پیش از این روزنامه آمریکایی «دیلی‌بیست» با ارائه جزئیاتی تازه از طرح دولت ترامپ در سوریه به انتقاد از آن پرداخته و آن را طرحی برای «چپاول نفت» توصیف کرده است.

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا چهارشنبه اعلام کرد که قصد دارد شمار معدودی از نظامیان این کشور در شمال سوریه را حفظ کند.

یک مقام آمریکایی آگاه به تصمیم‌گیری‌ها در خصوص سوریه گفت که نظامیان آمریکا در پایگاه‌های نزدیک به میادین نفتی دیرالزور مستقر خواهند شد. دیگر پایگاهی که آمریکا در سوریه آن را حفظ خواهد کرد «التنف»، واقع در شرق سوریه است که با میدان‌های نفتی و خطوط نفت در این کشور فاصله دارد.

مقام آمریکایی گفته شمار نیروهایی که در سوریه باقی می‌مانند کمتر از ۴۰۰ نفر خواهد بود که بین دیرالزور و التنف مستقر خواهد شد.

ترامپ در سخنرانی روز چهارشنبه‌اش گفت: «ما از نفت محافظت کرده‌ایم و بنابراین، شمار کمی از نیروهای آمریکایی در مناطقی که در آنها نفت وجود دارند باقی خواهند ماند و ما از این مناطق حراست خواهیم کرد و در آینده تصمیم می‌گیریم که با آن چکار کنیم.»

ترامپ در ادامه سخنانش درباره سوریه روز پنجشنبه هم توئیتی مبهم منتشر کرده و گفته که وقت آن کُردهای سوریه به سمت مناطق نفتی حرکت کنند.

او در توئیتر نوشت: «میدان‌های نفتی که در سخنرانی دیروز من درباره ترکیه/کُردها درباره آن صحبت شد تا وقتی که ایالات متحده با کمک کُردها آنها را تصرف کند در اختیار داعش بود. هیچ‌گاه اجازه نخواهیم داد داعشِ دوباره جان‌گرفته این میادین را در اختیار بگیرد.»

او در پیامی دیگر نوشت: ««واقعاً از صحبت با ژنرال مظلوم عبدی (فرمانده نیروهای دموکراتیک سوریه) لذت بردم. او کاری که ما انجام داده‌ایم را تحسین می‌کند و من هم کاری که کُردها کرده‌اند را تحسین می‌کنم. شاید وقت آن است که کُردها عزیمت به سمت مناطق نفتی را آغاز کنند.»

پیش از این هم رسانه‌های آمریکا درباره تصمیم‌گیری‌های ترامپ در خصوص مناطق نفت‌خیر سوریه گزارش‌هایی منتشر کرده‌اند.

شبکه ان‌بی‌سی‌نیوز سه‌شنبه شب گزارش داد لیندسی گراهام» و یک تحلیلگر فاکس‌نیوز برای اینکه ترامپ را به نگاه داشتن نیروهای آمریکایی در مناطق نفت‌خیز سوریه مجاب کنند با او رایزنی کرده‌اند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین