کد خبر: ۶۱۸۵۹۵
تاریخ انتشار : ۰۶ آبان ۱۳۹۸ - ۰۲:۲۳

چگونه پلاسما اهدا کنیم؟

اهدای پلاسما با روشی به نام «پلاسما فرزیس» انجام می شود؛ در این روش اهداکننده فقط بخش مایع خون یعنی پلاسما را اهدا می کند و بقیه سلول های خونی به اهداکننده بازگردانده می شود و به این صورت اهداکننده می تواند با اهدای پلاسمای خود جان تعداد زیادی از بیماران را نجات دهد.
آفتاب‌‌نیوز :

سخنگوی سازمان انتقال خون افزود: پلاسما بخش مایع خون است که سلول های خونی در آن شناور هستند. این سلول ها عبارت از گلبول های قرمز، گلبول های سفید و پلاکت ها هستند و رنگ پلاسما به طور طبیعی زرد کم رنگ است.

بشیر حاجی بیگی اضافه کرد: علاوه بر آب که حدود ۹۰ درصد پلاسما را تشکیل می دهد، پروتئین های مختلف، املاح معدنی، ویتامین ها، مواد قندی و چربی ها از اجزای تشکیل دهنده پلاسما هستند، فراوان ترین پروتئین پلاسما آلبومین نام دارد که در درمان بسیاری از بیماری ها کاربرد دارد.

چگونه پلاسما اهدا کنیم؟

وی ادامه داد: دنیای توسعه یافته به سمت اهدای مستقیم فرآورده و اجزای خون به روش فرزیس پیش می رود و آینده انتقال خون ایران نیز اهدای مستقیم فرآورده به روش فرزیس است.

سخنگوی سازمان انتقال خون تصریح کرد: استرالیا در این زمینه تجربه موفقی دارد و در مدیریت خون بیمار و کاهش میزان اهدای خون کامل و گلبول قرمز از ۸۵ هزار واحد به ۶۰ هزار واحد را طی دو سال داشت. آمریکا نیز در این امر موفق بود.

حاجی بیگی گفت: آینده اهدای خون خداحافظی با روش سنتی است و با افزایش میزان درخواست پلاکت از ۴۰۰ هزار واحد به یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد در سال جاری بر اثر پیشرفت علم پزشکی و سالمندی جمعیت، اگر پلاکت فرزیس نبود، نمی توانستیم این نیاز را رفع کنیم.

وی دریافت مستقیم اجزای خون را کاربردی تر دانست و افزود: تقاضای جامعه برای درمان بیماری های اتوایمیون و آلزایمر با IVIG (ایمونوگلوبولین وریدی) سبب می شود که به زودی نیاز قابل توجهی در این زمینه به وجود آید و ما نیز راهی جز نوآوری و همگامی با دنیا نداریم.

اهمیت اهدای پلاسما

سخنگوی سازمان انتقال خون ادامه داد: پلاسما ماده اولیه تهیه بسیاری از داروهای حیاتی است و فاکتورهای انعقادی ۸ و ۹، آلبومین و ایمونوگلوبولین ها که در درمان بیماران به کار می روند، از پلاسما به دست می آیند.
وی افزود:‌همچنین برای تهیه معرف های آزمایشگاهی مانند anti A، anti B ،anti AB وanti D که در تعیین گروه های خونی کاربرد دارند، از پلاسما استفاده می شود.

شرایط عمومی اهدای پلاسما

سخنگوی سازمان انتقال خون اعلام کرد: همراه داشتن کارت ملی، سن ۱۸ سال تمام یا بیشتر، بهره مندی از سلامت کامل به تایید پزشک، داشتن وزن ۵۰ کیلوگرم یا بیشتر و در بیشتر موارد اگر شرایط اهدای خون کامل را داشته باشید، می توانید پلاسما نیز اهدا کنید.

چه کسانی نیازمند دریافت پلاسما هستند؟

حاجی بیگی خاطر نشان کرد: افرادی با کمبود فاکتورهای انعقادی ۸ و ۹ مانند هموفیلی ها، بیماران کبدی، بیماران مبتلا به سرطان خون و سایر انواع سرطان ها، مسمومیت با وارفارین و بیمارانی که نیاز به تعویض پلاسما با جایگزینی پلاسمای جدید یا آلبومین دارند، از نیازمندان دریافت پلاسما هستند.

قبل از اهدا چه باید کرد؟

وی گفت: روز قبل از اهدا مقدار زیادی آب بنوشید، روز قبل از اهدا استراحت کافی داشته باشید، شب قبل از اهدا شام کافی و کم چرب میل کنید و از مصرف قهوه و چای در شب قبل از اهدا پرهیز کنید.

مراقبت های پس از اهدای پلاسما

سخنگوی سازمان انتقال خون گفت: حداقل ۱۵ دقیقه استراحت در محل خون گیری و مصرف نوشیدنی و مواد خوراکی در قسمت پذیرایی داشته باشید، حداقل چهار ساعت چسب روی محل خون گیری باقی بماند، مصرف حدود ۸ لیوان نوشیدنی پس از اهدا برای جبران مایعات بدن، مصرف دخانیات تا یک ساعت پس از اهدا ممنوع است و حداقل تا چهار ساعت پس از اهدا از حمل بار سنگین باید خودداری شود.

فواصل اهدای پلاسما

وی خاطر نشان کرد: هر فرد می تواند در هفته ۲ بار پلاسما اهدا کند. مشروط بر اینکه فاصله دو اهدا بیش از ۴۸ ساعت باشد و هر اهداکننده می تواند در سال ۳۶ نوبت پلاسما اهدا کند.

مراکز اهدای پلاسما در استان تهران
وصال: خیابان انقلاب، خیابان وصال شیرازی، بعداز خیابان طالقانی
ستاری: بزرگراه ستاری، بالاتر از مجتمع کوروش، نبش بلوار خلیل آبادی
تهرانپارس: ضلع غربی پارک پلیس، انتهای خیابان سیزدهم شرقی
شهرری: بزرگراه شهید آوینی، خیابان شهید کریمی شیرازی (خ استخر)، روبروی سینما راگا

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین