کد خبر: ۶۱۸۹۳
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۳۸۶ - ۱۲:۳۸
همزمان با قطعنامه شدیداللحن G8 ابراز شد

پیام تند سارکوزی به ایران

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: «نیکولاس سارکوزی» ساکن جدید کاخ الیزه که برای اولین بار در کنار دیگر سران کشورهای عضو گروه G8 در نشست سالیه آن شرکت کرد،‌ خواهان ارسال پیامی شدیدتر به تهران در مورد برنامه هسته‌ای ایران شد. به گزارش رویترز، نیکولاس سارکوزی رئیس جمهوری فرانسه، اظهار داشت که لازم است جامعه بین‌المللی اخطاری حاکی از اعمال تحریم‌های شدیدتر بر سر برنامه بحث‌برانگیز هسته‌ای ایران به این کشور ارسال کند. 

شورای امنیت سازمان ملل از ماه دسامبر تاکنون دو قطعنامه در مورد اعمال تحریم علیه ایران صادر نموده است و روز جمعه گروه هشت کشور صنعتی جهان اعلام داشتند که در صورتی که ایران با درخواست‌های سازمان ملل برای تعلیق برنامه خود در مورد غنی‌سازی اورانیوم موافقت نکند، از «افزایش تحریم‌ها» علیه ایران حمایت خواهند کرد. [اینجا]

سارکوزی در کنفرانس خبری که در نشست سران گروه هشت در آلمان انجام شد، گفت: «در مورد ایران، به نظر می‌رسد که بخش بزرگی از دیدگاه‌های چین، روسیه و آمریکا در این است که رهبران ایران را وادار سازند تا به پشت میز مذاکرات بازگردند.»

او اضافه می‌کند: «فکر می‌کنم مجبور خواهیم شد تا پیام محکمی که حاکی از شدت گرفتن تحریم‌ها باشد، بفرستیم.»

سارکوزی که جانشین ژاک شیراک سیاستمدار کهنه‌کار و ضدآمریکایی فرانسه شده در چند ماه اخیر مواضعی تند و همسو با واشنگتن علیه ایران اتخاذ کرده است. او چندی پیش در گفتگو با لیبراسیون «تلاش ایران برای دستیابی به بمب اتمی» را نه یک اتهام که یک واقعیت قطعی دانسته بود و تصریح کرده بود که فرانسه همانند آمریکا باید از هر ابزاری برای ممانعت از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای استفاده کند.

سارکوزی تنها نامزد ریاست‌جمهوری فرانسه بود که همانند تونی‌بلر، استفاده از ابزار نظامی برای آن‌چه «مهار ایران» می‌خواند را البته به عنوان آخرین راهکار رد نمی‌کرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین