کد خبر: ۶۱۸۹۵۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۹
بسیاری از پروژه‌ها بدون بررسی‌های دقیق فنی تصویب و اجرایی شده‌اند

عطش صنایع و پتروشیمی ایران همزمان با بحران کمبود آب

یک فعال اقتصادی که در پروژه‌های پالایشگاه و پتروشیمی در ایران همکاری داشته می‌گوید: "متاسفانه بسیاری از این پروژه‌ها توسط نمایندگان مجلس صرفا با هدف اشتغال‌زایی اما بدون بررسی‌های دقیق فنی درباره امکانات و قابلیت‌ها تصویب و اجرایی شده‌اند".
آفتاب‌‌نیوز :

سرویس اقتصادی- اجرای پروژه برنامه‌ریزی‌شده ساخت تاسیسات پتروشیمی در نزدیکی فیروزآباد استان فارس نیازمند اقدامات معمول برای اجرای پروژه‌ها در ایران بوده است؛ از اخذ مجوز از دولت و مقام‌های ارشد تا کسب مجوز از نهادهای نظامی و یافتن ذخایر گازی. با این حال، بیش از یک دهه کار بر روی این پروژه چندان موفقیت‌آمیز نبوده و تنها ۱۰ درصد آن تکمیل شده است و علت آن یک موضوع بحرانی و حیاتی بوده که در ایران کمبود آن به شدت احساس می شود؛ آب.

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ "حمیدرضا سلیمان‌نژاد" یکی از مدیران اجرایی این پروژه می‌گوید: "در بررسی‌های اولیه این پروژه برآوردهای اشتباهی درباره میزان آب مورد نیاز آن تاسیسات صورت گرفته بود.‌ پس از مدتی ما دریافتیم که مرکز نیاز به آب زیادی دارد که آن منطقه قادر به تامین این میزان آب نبود".

عطش صنایع و پتروشیمی ایران همزمان با بحران کمبود آب

"رویترز" در ادامه می‌نویسد: "تجربه تاسیسات "فیروزآباد" در ایران منحصر بفرد نیست. ایران منابع گازی و نفتی فراوانی دارد و مایل به بهره‌برداری از آن است تا بتواند تحریم‌های اقتصادی آمریکا را خنثی کند. همچنین زیرساخت‌های پتروشیمی ظرفیت تولید بیش از ۵ میلیون تن محصول در سال را نیز دارد با این حال، راه‌اندازی و تکمیل پروژه‌ها به دلیل مشکلات مرتبط با کمبود و تامین آب متوقف شده و یا به تاخیر انداخته شده‌اند. البته برخی از مدیران پروژه‌های مشابه انکار کردند که چنین مشکلی در روند تکمیل پروژه‌ها وجود دارد. با این وجود، یکی از مدیران اجرایی پروژه پتروشیمی فیروزآباد می‌گوید: "تعلیق یا تعویق واژه مناسبی نیست. پس از ۱۲ سال باید بگوییم این یک پروژه شکست خورده بوده است".

یک فعال اقتصادی که در پروژه‌های پالایشگاه و پتروشیمی در ایران همکاری داشته می‌گوید: "متاسفانه بسیاری از این پروژه‌ها توسط نمایندگان مجلس صرفا با هدف اشتغال‌زایی اما بدون بررسی‌های دقیق فنی درباره امکانات و قابلیت‌ها تصویب و اجرایی شده‌اند".

این خبرگزاری می‌افزاید: "پالایشگاه‌های پتروشیمی برای خنک شدن تجهیزات عظیم‌شان نیازمند آب هستند‌. واقعیت آن است که تخصیص آب مورد نیاز برای کشاورزی به بخش صنعت و پتروشیمی با خود مخاطرات سیاسی به دنبال خواهد داشت. خشکسالی و تشدید کمبود آب بر اثر تخصیص آب بیشتر به بخش صنعتی می‌تواند باعث ایجاد ناآرامی در کشور شود‌. بخشی از کشاورزان نواحی مرکزی ایران در سال ۲۰۱۸ میلادی به آنچه سوء‌مدیریت در عرصه آب قلمداد می‌کردند، اعتراض داشتند؛ آن هم در زمانی که میزان بارندگی در ایران به ۲۵ درصد کمتر از میانگین بارندگی در آن کشور کاهش یافته است".

"رویترز" می‌افزاید: "بخش پتروشیمی ایران سالانه ۶۵ میلیون تن تولید دارد که ۲۲.۵ میلیون تن آن صادر می‌شود‌. دولت ایران قصد دارد میزان تولید را در دو سال آینده به ۹۱ میلیون تن افزایش دهد و در پنج سال آینده این میزان را به ۱۳۰ میلیون تن برساند".

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۹
0
1
نظر ندهید کسی خانه نیست
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین