کد خبر: ۶۱۹۱۲۹
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۹:۳۲

موافقت نخست‌وزیر عراق با استعفا

«برهم صالح» رئیس جمهوری عراق پس از یک هفته اعتراضات در نقاط مخالف این کشور امروز (پنج شنبه) در سخنرانی تلویزیونی خود از قبول عادل المهدی نخست وزیر کشور برای استعفا و برگزاری انتخابات پیش از موعد پارلمان برای تشکیل دولت جدید خبر داد.
آفتاب‌‌نیوز :

صالح افزود: مشغول تصویب قانون جدید انتخابات هستیم و انتخابات پارلمان پیش از موعد برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری رسمی عراق (واع)، رئیس جمهوری عراق همچنین با اعلام حمایت از تظاهرکنندگان گفت: شما مردم معترض و نیروهای امنیتی دو گروه دشمن و متخاصم نیستید.

موافقت نخست‌وزیر عراق با استعفا

صالح خاطرنشان کرد که راه حل بحران اخیر عراق امنیتی نیست و استفاده از زور برای سرکوب تظاهرکنندگان به هیچ وجه پذیرفتنی نیست.

وی راه حل واقعی را اصلاحات و همکاری همگان برای حفظ امنیت عمومی و مقابله با مجرمان دانست.

رئیس جمهوری عراق اراده ملت را بالاتر از هر چیزی دانست و تاکید کرد که حکومت خواستار آن است که طبق قانون اساسی متعلق به همه ملت باشد.

برهم صالح در ادامه از اقدامات فوری برای محاکمه مجرمان که در اعتراضات اخیر از خشونت برای سرکوب مردم استفاده کردند، خبر داد و گفت: این پرونده با حداکثر مسئولیت پذیری بررسی خواهد شد.

رئیس جمهوری عراق همچنین تاکید کرد که سلاح باید تنها در اختیار دولت و نهادهای تحت نظر آن باشد.

صالح افزود: انتظار داریم دولت تلاش مضاعفی کند تا سلاح تنها در اختیار آن باشد و نه جریان ها و گروه های خارج از قانون.

موافقت نخست‌وزیر عراق با استعفا

وی انحصار سلاح در دست دولت را عاملی موثر در حفظ امنیت و جلوگیری از درگیری ها میان گروه های مسلح دانست.

رئیس جمهوری عراق همچنین پارلمان این کشور را اولین نهادی دانست که باید با قانونگذاری و نظارت و نیز بازخواست از فاسدان به خواسته های تظاهرکنندگان رسیدگی کند.

برهم صالح تاکید کرد که پرونده های فساد طبق قوانین مستقیما به دستگاه قضایی ارسال شده است. وی رسیدگی به فسادهای کلان را موضوعی حساس و دارای اولویت دانست که باید در نهایت شفافیت و رعایت قانون با آن برخورد شود.

صالح در ادامه از تلاش های ریاست جمهوری برای تصویب قانون جدید انتخابات خبر داد که مشکلات قانون قبلی را رفع کند و منافع حداکثری ملت عراق از جمله حق کاندید شدن جوانان ، حمایت از سلامت انتخابات، اجتناب از سیاست زدگی و سهم خوهی احزاب را تضمین کند.

وی از ارائه پیش نویس این قانون در هفته آینده خبر داد.

رئیس جمهوری عراق خواسته های ملت عراق را سنگ محکی برای مسئولان دانست و تاکید کرد که باید از این شرایط برای پیشرفت کشور و تامین خواسته های مردم بهره برد.

برهم صالح مسالمت آمیز بودن تظاهرات را برای تحقق خواسته های مشروع ملت ضروری دانست و از تلاش حداکثری حکومت برای برای رسیدگی به مطالبات مردمی و تحقیق درخصوص شهدای تظاهرات و مجروحان آن خبر داد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین