کد خبر: ۶۱۹۳۴
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۳۸۶ - ۱۵:۲۱
سرویس اطلاعاتی بریتانیا تهران را متهم کرد:

قاچاق اورانیوم تسلیحاتی به ایران!

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: سرویس اطلاعاتی بریتانیا با ایراد اتهامات جدیدی به تهران، یک شرکت انگلیسی را به اتهام تلاش برای قاچاق اورانیوم فوق غنی‌شده با کاربرد تسلیحات اتمی به ایران تعطیل کرد. به نوشته روزنامه گاردین، این اتهامات در شرایطی که تنش میان تهران و غرب در مورد برنامه هسته‌ای‌ افزایش یافته است، می‌تواند با عواقب شدیدی در روابط دیپلماتیک ایران و جامعه جهانی همراه باشد و به عنوان یکی از جدی‌ترین نشانه‌های آن چیزی که «تلاش ایران برای دستیابی به بمب هسته‌ای» خوانده می‌شود، مورد استفاده آمریکا قرار گیرد.

به نوشته روزنامه گاردین، مقامات دفتر ضدتروریستی و سرویس اطلاعات جاسوسی انگلیس (ام.آی.6) در حال بررسی طرح گسترده‌ای هستند که گفته می‌شود برای عرضه موادی به ایران طراحی شده که قابل استفاده در برنامه تسلیحات اتمی است. یکی از افراد مرتبط با این شرکت نیز به اتهام تکثیر (سلاح‌های کشتار جمعی) دستگیر شده است.

بنا به این گزارش در طول تحقیقات 20ماهه که سرویس امنیتی انگلیس (ام.آی.5) نیز در آن شرکت داشته، مشخص شده که یک گروه انگلیسی اورانیوم در سطح تسلیحات هسته‌ای را از بازار سیاه در روسیه به دست آورده‌اند. بازرسان معتقدند هدف این گروه صادر کردن مواد مورد نظر به سودان و ایران بوده است.

به نوشته روزنامه گاردین، در نتیجه این تحقیقات تعدادی از انگلیسی‌هایی که گفته می‌شود با گروه‌های اسلامی در تماس هستند، تحت بازجویی قرار گرفته‌اند. البته بازرسان می‌گویند دستگیری افراد مرتبط با گروه‌های اسلامی مدرکی دال بر تلاش حامیان القاعده برای توسعه توانایی اتمی نیست. بنا به این گزارش نام شرکت انگلیسی به دلایل قانونی از سوی مقامات مطلع افشا نشده است. یکی از ماموران اطلاعاتی انگلیس گفت: ما به بازجویی از متهمین ادامه می‌دهیم. البته مشخص نیست که تمام این افراد با عرضه اورانیوم در سطح تسلیحات اتمی به سایر کشورها از جمله ایران و سودان مرتبط باشند.

راجر بری، رئیس کمیته چهارجانبه پارلمان انگلیس که صادرات تسلیحات را تحت کنترل دارد،‌ می‌گوید: پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی همیشه مساله کنترل اورانیوم و سایر تجهیزات مربوط به سلاح‌های کشتار جمعی وجود داشته است. بنا به گفته وی باید بودجه کافی برای انهدام این تجهیزات در اختیار مقامات مسئول قرار بگیرد وگرنه همیشه نگرانی انتقال آن‌ها به دیگر کشورها وجود دارد.

گاردین در ادامه می‌افزاید: به لحاظ سیاسی اتهامات وارده به این شرکت انگلیسی می‌تواند عواقب شدیدی برای روابط دیپلماتیک غرب و تهران به همراه داشته باشد. به ویژه این که در شرایط کنونی تنش بین ایران با آمریکا و اروپا در مورد برنامه هسته‌ای‌ این کشور افزایش یافته است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین