کد خبر: ۶۱۹۴۲
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۳۸۶ - ۱۴:۵۲
استقبال گرم تهران از رئیس‌جمهور نیکاراگوئه

اورتگا در آغوش احمدی‌نژاد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: «دانیل اورتگا» رئیس جمهوری نیکاراگوئه صبح امروز (یکشنبه) وارد تهران شد. وی در بدو ورود به ایران با ابراز خوشحالی از سفر به تهران و دیدار با محمود احمدی‌نژاد اظهار امیدواری کرد با تقویت وحدت میان کشورهای جنوب نظام تک قطبی در جهان شکسته شود. اورتگا در بدو ورود به فرودگاه مهر آباد از این که در کنار احمدی‌نژاد قرار دارد و به ایران آمده‌ است ابراز خوشحالی کرد و ملت ایران را ملتی نامید که «همزمان با انقلاب ساندنیست‌ها در نیکاراگوئه در ایران انقلاب سال 1979 را رقم زدند». 

اورتگا افزود: امروز فصل جدیدی از انقلاب نیکاراگوئه آغاز شده است و هدف ما در این مرحله ریشه‌کنی فقر و گرسنگی در کشورمان است. 

وی به دشمنی دیرینه ملت نیکاراگوئه با دولت آمریکا اشاره کرد و گفت: کشور ما در تاریخ خود شاهد جنگ‌های زیادی بوده است که از جانب آمریکا به مردم ما تحمیل شده است، اما ملت ما فراگرفته است که چگونه مبارزه کند و امروز سرشار از امید است. رئیس‌جمهوری نیکاراگوئه گفت: امیدوارم در فصل جدید انقلاب نیکاراگوئه شاهد عدالت و آزادی و دموکراسی واقعی در کشورمان باشیم. مبارزات ما در آمریکای لاتین و دریای کارائیب برای کسب استقلال دوباره بوده است.

اورتگا با تاکید بر روابط کشورهای جنوب گفت: الان شرایط وحدت در میان کشورهای جنوب و زمان همگرایی این کشورها فراهم شده تا بتوانند نظام تک قطبی جهان را بشکنند و نظم جدیدی از نظر اقتصادی در جهان حاکم کنند و روابط بین کشورها دموکراتیک شود و فاکتور کاپیتالیسم از بین برود و روابط کشورها صلح آمیز شود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آمریکا از سفر شما به ایران ابراز نارضایتی کرده و شما را تهدید به تجدید نظر در روابط کرده است، گفت: وقتی دوستان خود را انتخاب می‌کردیم از آمریکایی‌ها اجازه نگرفتیم. آمریکا باید بداند که روابط ما با آمریکا بر اساس احترام متقابل است.

محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهوری کشورمان نیز در مراسم استقبال از رئیس جمهوری نیکاراگوئه گفت: آقای اورتگا و خانواده‌ محترمشان به خانه‌ خود خوش آمده‌اند. وی به همزمانی انقلاب ساندنیست‌ها در نیکاراگوئه با انقلاب ایران اشاره کرد و گفت: مردم ایران از آقای اورتگا و مردم نیکاراگوئه تصویر خوبی در ذهن دارند.

احمدی‌نژاد به مبارزات مردم نیکاراگوئه علیه استعمار اشاره کرد و گفت: شانه‌های مردم این کشور از استعمار زخمی است، اما آنها ملتی هستند که به‌رغم تمام توطئه‌ها مصمم به حفظ استقلال خود بوده‌اند. مردم نیکاراگوئه در انقلاب 28 سال پیش خود در آمریکای لاتین تنها بودند، اما امروز جوانه‌های انقلاب در آن منطقه بارور شده است و از همان زمان روابط دو کشور پایه‌گذاری شد و به خوبی ادامه یافت. البته در مقطعی دچار رکود شد اما دو ملت همواره خواهان توسعه‌ و تحکیم روابط بوده‌اند و بر همین اساس توافقات قبلی باید تحکیم شود.

وی افزود: دو کشور امکانات فراوانی دارند و می‌توانند این امکانات را در اختیار هم قرار دهند و یار و مددکار همدیگر باشند. احمدی‌نژاد درباره‌ برنامه‌های مطرح در این سفر گفت: علاوه بر روابط دو جانبه، مسایل منطقه ای و بین‌المللی مورد بحث قرار خواهد گرفت. دیدار دوستان و برادران همیشه خوب و مفید است. ما همواره در کنار هم خواهیم بود و برای صلح باهم تلاش می‌کنیم.

اورتگا که به دعوت رسمی همتای ایرانی خود به تهران سفر کرده، قرار است در مدت دو روز اقامت در ایران با مقام معظم رهبری، رئیس جمهور، هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی و وزیر امور خارجه دیدار و گفت وگو کند. رئیس جمهوری نیکاراگوئه همچنین قرار است بعدازظهر یکشنبه در تالار علامه امینی دانشگاه تهران برای دانشجویان سخنرانی کند. حضور در مرقد مطهر حضرت امام خمینی(ره) و ادای احترام به بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران همچنین حضور در بیت ایشان در حسینیه جماران از برنامه‌های روز دوشنبه سفر دانیل اورتگا به ایران است. وی روز سه‌شنبه تهران را ترک می کند.


احمدی‌نژاد ‪ ۲۵‬دی ماه ‪ ۱۳۸۵‬در سفر به ماناگوا پایتخت نیکاراگوئه از اورتگا و همسر وی برای سفر به جمهوری اسلامی دعوت کرده بود. همسر و جمعی از مقامهای نیکاراگوئه، رئیس جمهوری این کشور را در سفر به ایران همراهی می‌کنند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین