کد خبر: ۶۱۹۷۴۱
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۹

ماهواره‌های جدید ایرانی در مدار قرار می‌گیرد

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رییس سازمان فضایی ایران گفت: در ادامه عملیاتی شدن برنامه دوم ۱۰ ساله توسعه فضایی کشور سه ماهواره در حال تکمیل و قرار گرفتن در مدار است.
آفتاب‌‌نیوز :

مرتضی براری امروز یکشنبه در نشست تخصصی کسب و کار فضاپایه با فعالان گلستانی این حوزه در گرگان اظهار کرد: برنامه دوم ۱۰ ساله توسعه فضایی کشور از سال ۹۵ آغاز و تا ۱۴۰۴ ادامه خواهد داشت که مهمترین برنامه آن طی ایجاد زیرساخت‌های بومی فضایی است.

وی بیان داشت: از ابتدای اجرای برنامه دوم تاکنون دو ماهواره به فضا فرستادیم که ماهواره پیام به علت تاخیر ۲۰ ثانیه‌ای و تغذیه نامناسب نتوانست به خوبی در مدار قرار گیرد اما این مساله نه تنها امید را از ما نگرفت بلکه آن را زنده و هدف را تقویت کرد.

ماهواره‌های جدید ایرانی در مدار قرار می‌گیرد

وی افزود: دانشگاه‌های ما به ویژه صنعتی شریف و امیرکبیر در حوزه فضا اقدامات استراتژیک خوبی انجام داده‌اند و به دستاوردهای خوبی هم رسیده‌اند، هیچ کشوری در حوزه طراحی و حتی نظارت با ما همکاری نداشت و تمام ماهواره‌ها توسط نیروهای متخصص بومی طراحی، ساخته و به فضا پرتاب شد.

رییس سازمان فضایی گفت: اولویت بعدی ما تبدیل اقتدار علمی به اقتدار اقتصادی در عرصه فضا است؛ ۹۰ درصد هزینه‌های یک فضاپیما قبل از ساخت و مابقی آن مربوط به بعد ساخت و ارسال است که می‌تواند تحول عظیمی در اقتصاد کشور ما ایجاد کند.

براری این موضوع را فرصتی برای اقتصاد کشور و توسعه خدمات فضایی عنوان و اظهار کرد: اقتصاد فضا نوظهور است که رشد اقتصادی آن در یک دهه ۱۳۹ درصد و کل رشد اقتصادی جهان در همین بازه زمانی ۱۹.۴ درصد ثبت شده است.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دانشگاه‌های نسل سوم و چهارم را مبتنی بر خلاقیت و نوآوری دانست و گفت: اقتصاد فضایی به عنوان اقتصادنوظهور یک سبد اقتصادی جدید است که جامعه ما با آن آشنایی چندانی ندارد و نسل‌ امروز دانشگاه باید به سمت آشنایی هرچه بیشتر جامعه با این سبد تحولگرا اقتصادی حرکت کند.

براری همچنین گفت: در استانی مانند گلستان که ۹۱ محصول استراتژیک کشاورزی، ۷۱۳ هزار هکتار زمین پربازده، ۲۷۹ هزار هکتار جنگل و منابع طبیعی و ۱۱۲۶ هزار هکتار مرتع دارد باید از داده‌های ماهواره‌ای برای رشد اقتصادی مستقیم و غیرمستقیم و بهره‌وری بهینه این بخش‌ها استفاده کرد.

وی افزود: داده‌های ماهواره‌ای که نشات گرفته از صنعت فضایی کشور است می‌تواند در ۹۰ درصد از خسارت‌ مخاطرات طبیعی به غیر از زلزله، نشست زمین و آتش‌سوزی مدیریت هزینه داشته باشد.

وی اظهار کرد: در سیل ابتدای امسال با اطلاعات ماهواره‌ای ۴۰ سال قبل توانستیم بیش از ۲۰ هزار میلیارد ریال خسارت‌ را مدیریت و کاهش دهیم و طبیعی است که با داده های جدید می توان خیلی بهتر از این شرایط را مدیریت کرد.

در این نشست مدیر پارک علم و فناوری گلستان هم گفت: باید در کشور توسعه متوازن برقرار باشد و برنامه‌ها فقط در تهران متمرکز نباشد تا شاهد اتفاقات خوبی در شهرستانها باشیم.

دکتر مهدی غفاری افزود: نیازمند آن هستیم که شرکت‌های دانش بنیان تهرانی، پایه‌ها و شرکت هایی در شهرهای دیگر تاسیس و آن را در اختیار متخصصان محلی قرار دهند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین