کد خبر: ۶۱۹۷۶
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۳۸۶ - ۱۴:۰۷
خبرگزاری فرانسه:

شورای حکام ایران را به تحریم‌ نزدیک‌تر می‌کند

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نشست امروز خود که حوالی ظهر دوشنبه به وقت تهران آغاز شد به بررسی آخرین گزارش محمد البرادعی در مورد برنامه هسته‌ای ایران می‌پردازد. دیپلمات‌ها در وین گفته‌‌اند این نشست می‌تواند ایران را یک گام دیگر به سومین دور تحریم‌های بین‌المللی علیه برنامه هسته‌ای‌اش نزدیک کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سی و پنج عضو شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز به گزارش محمد البرادعی مدیرکل آژانس گوش می‌دهند که براساس آن ایران توانسته برنامه غنی‌سازی اورانیوم را گسترش دهد. یک دیپلمات آگاه در وین با توجه به شرایط موجود در مورد مساله هسته‌ای ایران گفت: تا رسیدن به نیویورک راهی نیست. اشاره این دیپلمات به شورای امنیت سازمان ملل است که در نیویورک قرار گرفته و تاکنون دو قطعنامه تحریم علیه ایران به تصویب رسانده است.

این گزارش می‌افزاید: براساس گزارش البرادعی که نسخه‌ای از آن در اختیار خبرگزاری فرانسه قرار گرفته، ایران تا سیزده ماه می هزار و سیصد سانتریفیوژ را در تاسیسات زیرزمینی نطنز نصب کرده است. یک مقام ارشد نزدیک به آژانس نیز گفته است تهران می‌تواند تا پایان ماه ژوئن به هدف غنی‌سازی در مقیاس صنعتی با استفاده از سه هزار سانتریفیوژ در حال حرکت دست پیدا کند. بنا به گفته کارشناسان اگر این تعداد از سانتریفیوژها با تمام توان کار کنند در کمتر از یک سال قادر به تولید اورانیوم غنی شده لازم برای ساخت یک بمب اتم خواهند بود.

خبرگزاری فرانسه می‌افزاید: در شرایط کنونی بحران برنامه هسته‌ای ایران گسترش یافته است. این کشور هشدار داده است اگر آمریکا بخواهد از گزینه نظامی علیه تاسیسات هسته‌ای ایران استفاده کند، تهران نیز از موشک‌های خود برای هدف قرار دادن پایگاه‌های نظامی آمریکا در کشورهای حوزه خلیج[فارس] استفاده خواهد کرد. نیروی هوایی آمریکا و اسرائیل نیز مانور نظامی مشترکی را در جنوب اسرائیل آغاز کرده‌اند. بنا به گفته مقامات آگاه این مانور در چارچوب مباحث اسرائیل و آمریکا در مورد برنامه هسته‌ای ایران صورت می‌گیرد.

این گزارش می‌افزاید: با وجود تشدید بحران موجود، کارشناسان معتقدند همچنان زمان برای دیپلماسی وجود دارد و می‌توان به نتایج دیدار خاویر سولانا مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و علی لاریجانی رئیس مذاکرات هسته‌ای ایران امیدوار بود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین