کد خبر: ۶۱۹۷۷
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۳۸۶ - ۱۴:۲۶

جواد وعیدی با مقامات آژانس دیدار می‌کند

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: جواد وعیدی معاون دبیر شورای امنیت ملی ایران امروز با «اولی هاینونن» رئیس بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیدار می‌کند تا در مورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران و سوالاتی که تاکنون از سوی تهران بی‌پاسخ مانده‌اند توضیح دهد. دیپلمات‌ها این اقدام ایران را تلاش برای جلب ا عتمادسازی و دفع تهدید تحریم‌های جدید شورای امنیت دانسته‌اند. 

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، پس از سال‌ها سرسختی، ایران یکی از مقامات ارشد خود را برای مذاکره با مسئولان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی فرستاده که بنا به گفته دیپلمات‌ها می‌تواند پاسخ سوالات مبهم آژانس از فعالیت‌های هسته‌ای ایران در سال‌های گذشته را مشخص کند. دیدار وعیدی با هاینونن پس از ملاقات وی با رابرت کاپر از اتحادیه اروپا و گفت‌وگو در مورد راه‌های از سرگیری مذاکره تهران و گروه 1+5، صورت می‌گیرد.

بنا به این گزارش، دیدار وعیدی با مسئولان آژانس به پیشنهاد ایران و برای ارائه اطلاعاتی است که مدت‌ها بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به دنبال دستیابی به آن بوده‌اند. خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌افزاید: حتی در شرایط کنونی نیز که مساله تعلیق غنی‌سازی در ایران از سوی جامعه بین‌الملل مطرح شده، اما هرگونه تصمیم تهران برای همکاری کامل با آژانس و شفاف‌سازی در مورد فعالیت‌های هسته‌ای گذشته‌اش حائز اهمیت است.

بنا به این گزارش دیدار وعیدی با مسئولان آژانس نشان‌دهنده آخرین تلاش‌های ایران برای به تاخیر انداختن تهدید تحریم‌های جدید سازمان ملل است. این گزارش می‌افزاید: آخرین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد برنامه هسته‌ای ایران، زمینه‌های اعمال دور سوم تحریم‌ها علیه ایران را فراهم کرده است. در این گزارش آمده است که ایران با امتناع از پذیرش تعلیق غنی‌سازی، فعالیت‌های خود در این زمینه را افزایش داده است. 

گزارش آژانس همچنین از امتناع ایران برای پاسخگویی به سوالاتی در مورد فعالیت‌های هسته‌ای‌اش انتقاد کرده است. موارد مورد نگرانی عبارتند از اثر اورانیوم غنی شده در تاسیساتی که اهداف نظامی دارند، فقدان مدارک کافی در مورد فعالیت‌های غنی‌سازی گذشته ایران و وجود مدارکی که چگونگی شکل دادن فلز اورانیوم به طریقی که قابل استفاده در کلاهک‌های هسته‌ای باشد را نشان می‌دهد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین