کد خبر: ۶۲۰۵۱
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۸
یک نماینده مجلس تاکید کرد:

ضعف تهران در استفاده از ابزارهای حقوقی علیه آمریکا

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با درخواست از وزارت خارجه برای استفاده از ابزارهای حقوقی در حوزه بین‌الملل برای پیگیری آزادی 5 دیپلمات ایرانی، نحوه استفاده جهان غرب از ابزارهایی چون شورای امنیت در برخورد با تهران و همچنین اظهارات اخیر برخی مقامات ایالات متحده برای حمله به ایران را تحلیل کرد. 

علی‌ احمدی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی آفتاب درباره اظهارات منوچهر متکی مبنی بر اینکه «آمریکایی‌ها را از دستیگری پنج دیپلمات ایرانی پشیمان می‌کنیم» با اشاره به ممانعت ایالات متحده از آزاد کردن 5 ایرانی ربوده شده در اربیل عراق گفت: «اگر بخواهیم رفتارهای فعلی آمریکا را با اوایل انقلاب مقایسه کنیم باید گفت که وضعیت فعلی با قضیه گروگانگیری اعضای سفارت آمریکا در تهران مشابهت دارد. در آن زمان ایالات متحده از ساز و کارهای مختلف علیه جمهوری استفاده کرد که از آن جمله شکایت به دیوان دادگستری بین‌المللی بود. موضوعی که وزارت خارجه جمهوری اسلامی تاکنون از ظرفیت آن یا نخواسته و یا نتوانسته استفاده کند و این یک نقیصه است». 

وی افزود: «مطابق کنوانسیون‌های بین‌المللی اتباع و اماکن دیپلماتیک مصونیت دارند و استفاده ایران از این ساز و کار می‌توانست لااقل توان چانه‌زنی سیاسی جمهوری اسلامی در این خصوص را افزایش دهد». 

احمدی از همین منظر در تحلیل پرونده هسته‌ای ایران و نحوه بهره‌برداری واشنگتن از ابزارهایی مانند شورای امنیت در برخورد با جمهوری اسلامی گفت: «آمریکا در آن دوران همچنین از ساز و کار شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز استفاده کرد و قطعنامه‌ای علیه ایران به تصویب رساند. اما در زمان قطعنامه سوم و گسترش دایره تحریم‌ها شوروی سابق آن را وتو کرد و به این ترتیب برنامه‌های آمریکا ناکام ماند. آمریکا در مقطع فعلی نیز از ساز و کار شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به خوبی استفاده می‌کند و در کنار آن قطعنامه‌هایی را در شورای امنیت نیز علیه جمهوری اسلامی به تصویب می‌رساند. امروز دیگر مانعی مانند شوروی سابق هم وجود ندارد و آمریکا هر آنچه خواسته را درباره گسترش دامنه تحریم‌ها انجام داده است و اروپا نیز علاوه بر همراهی با ایالات متحده، در برخی زمینه‌ها داعیه‌دار هم بوده است». 

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با بیان اینکه آمریکا به دلیل استفاده از قطعنامه‌های شورای امنیت به عنوان اهرم فشار تا حد ممکن برای اعمال فشار اقتصادی – سیاسی و دیپلماتیک علیه جمهوری اسلامی استفاده می‌کند گفت: «به نظر من قطعنامه بعدی نیز علیه جمهوری اسلامی صادر می‌شود». 

احمدی در ادامه درباره اظهارات یک سناتور آمریکایی درباره استفاده کشورش از اهرم نظامی علیه جمهوری اسلامی نیز اظهار داشت: «آمریکا ساز و کار نظامی را در دستور کار دارد ولی به سبب جلوگیری از التهابات سیاسی در خاورمیانه و تأثیرگذاری آن بر روی انرژی منطقه سعی دارد اینگونه برنامه‌ها را انکار کند. ما در ایران نیز ناخواسته به نوعی با این برنامه آمریکا همراهی می‌کنیم در حالی که به نظر من باید سوءنیت ایالات متحده در این قضیه و احتمال استفاده از ساز و کار نظامی را بهتر تبیین کنیم. ابزاری که باز هم از آن به خوبی استفاده نمی‌کنیم». 

وی در عین حال به دو عامل اشاره کرد که ممکن است این روند را با تأخیر مواجه کند و در این باره گفت: «نخست نوع گفت‌وگو و مذاکره جمهوری اسلامی و آمریکا در عراق و دیگری نوع گزارش البرادعی و پیشنهادهای وی و به تبع آن سفارشات سولانا می‌تواند روند موجود را تا حدودی با کندی مواجهه کند». 

این عضو کمیسیون امنیت ملی در پایان اظهار داشت: «اما در نهایت به گمان من اروپا و آمریکا به سمتی می‌روند که برای صدور قطعنامه‌ای شدیدتر علیه جمهوری اسلامی با هم همراهی کنند».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین