کد خبر: ۶۲۰۷۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۳۸۶ - ۱۴:۲۹

تریتا پارسی: جنگ‌طلبان مانع مذاکره ایران و آمریکا

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: «ترتیا پارسی» مدیر شورای ملی آمریکا و ایران معتقد است اظهارات جنگ‌طلبانه مقامات آمریکایی و اسرائیلی می‌تواند زمینه‌های فراهم شده برای گفت‌وگو میان ایران و آمریکا را از بین ببرد. بنا به گفته وی در چنین شرایطی واشنگتن نه تنها نمی‌تواند از کمکهای تهران در رفع مشکلات عراق استفاده کند، بلکه حل مساله هسته‌ای ایران نیز با موانع جدی روبرو خواهد شد. 

ترتیا پارسی در مقاله‌ای که سایت آنتی‌وار آن را به چاپ رسانده، می‌نویسد: اظهارات چند روز پیش سناتور لیبرمن در مورد لزوم حمله به ایران، بار دیگر گزینه نظامی را در مرکز مباحث مربوط به تهران در آمریکا قرار داده است. 

وی اظهارات شائول موفاز معاون نخست وزیر اسرائیل که در سفر به آمریکا با کاندولیزا رایس صحبت کرد را نیز عاملی برای از بین رفتن زمینه‌های ایجاد شده برای مذاکره میان تهران و واشنگتن می‌داند. موفاز در این دیدار گفته بود اگر مسیر دیپلماسی و تحریم‌ها علیه ایران موفق نشود، گزینه نظامی در دستور کار قرار خواهد گرفت. پارسی در ادامه به مقاله «نورمن پودهورتز» سردبیر نئو محافظه‌کار «وال استریت ژورنال» اشاره می‌‌کند که با مقایسه رئیس‌جمهوری ایران با آدولف هیتلر، حمله نظامی را تنها گزینه برای مقابله با ایران عنوان کرده است!

مدیر شورای ملی ایران و آمریکا در ادامه می‌افزاید: اظهارات این چنینی می‌تواند موانع جدی مقابل موج جدید به راه افتاده در مورد لزوم ادامه مسیر دیپلماسی ایجاد کند. بنا به گفته وی گزینه نظامی تنها زمانی می‌تواند به طور جدی مورد توجه قرار بگیرد که دیپلماسی شکست خورده باشد. اما اگر دیپلماسی نتایج مثبتی در عراق داشته باشد، این امکان وجود دارد که این مساله گزینه حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران را منتفی کند.

پارسی می‌افزاید: اگر واشنگتن و تهران بتوانند در عراق به نتایج مطلوب برسند،‌ می‌توان به مصالحه میان دو کشور در زمینه هسته‌ای نیز امیدوار بود. به این ترتیب که ایران با حفظ بخشی از برنامه‌ غنی‌سازی تحت نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، باعث رفع نگرانی جامعه بین‌الملل در مورد فعالیت‌های هسته‌ای‌اش شود.

استاد دانشگاه جان هاپکینز می‌افزاید: اما گسترش اظهارات جنگ‌طلبانه علیه ایران از سوی مقامات آمریکا و اسرائیل ممکن است سیاستمداران ایرانی را به این نتیجه برساند که همکاری آن‌ها با آمریکا در عراق نمی‌تواند مانع از اجرای طرح‌های نظامی واشنگتن علیه تهران شود. بنا به گفته وی، فقدان انگیزه لازم برای ایران در مورد حل مشکلات عراق، آمریکا را در از میان برداشتن بخشی از مشکلاتش در این کشور دچار مشکل خواهد کرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۶
0
0
من تریتا را زیاد نمی شناسم.ولی بعنوان یک ابرانی که از بروز جنگ با امریکا تلاش کرده.اگر درست باشد قابل تقدیر هست
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین