کد خبر: ۶۲۰۹۷
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۳۸۶ - ۱۵:۱۰
آخرین اخبار از حمله افراطیون به حرم سامرا

بازگشت حکومت نظامی به عراق

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: حمله تروریستی صبح امروز چهارشنبه افراطیون ضد شیعه به حرم امام هادی و امام حسن عسگری (ع) در شهر سامرای عراق بازتاب‌هایی به مراتب قدرتمندتر از اقدام تروریست‌ها داشته است. با آن که هنوز چند ساعتی بیشتر از این اقدام تحریک‌آمیز وهابیون که با هدف تشدید خشم شیعیان و دامن زدن به یک جنگ مذهبی در عراق انجام شد، نگذشته است؛ تقریباً تمام بزرگان سیاسی و مذهبی شیعه و همچنین مقامات ایران، عراق و سایر کشورها یک‌صدا و قاطعانه این عمل را محکوم کرده و خواهان خویشتن‌داری شیعیان شده‌اند.

این حمله ‌‌١٦ ماه پس از آن صورت گرفته است که در تاریخ سوم اسفند ‌‌١٣٨٤ تروریست‌ها گنبد و بخش زیادی از حرم امام هادی (ع) و امام حسن عسگری (ع) در شهر سامرا را با بمب‌گذاری ویران كردند. بدین ترتیب امروز (چهارشنبه) دو مناره طلایی این بارگاه مقدس شیعیان نیز با دو حمله خمپاره‌ای متوالی ویران شد تا جهان بداند که عراق همچنان نا امن‌ترین کشور دنیاست و شیعیان نیز یکی از بزرگترین قربانی تروریسم بین‌المللی هستند.

مقام‌های رسمی شیعه و شاهدان اعلام كرده‌اند که انفجار امروز حوالی ساعت ‌‌٩ به وقت محلی به وقوع پیوسته است. ظاهراً دو انفجار پی‌در پی با فاصله پنج دقیقه مناره‌های حرم سامرا را تخریب كرده است. بدین شکل که در انفجار اول مناره سمت چپ حرم به صورت كامل تخریب شده و در انفجار دوم مناره طلایی سمت راست حرم به صورت كامل فرو ریخته است. این امر باعث شد که دولت عراق از حوالی ظهر چهارشنبه به وقت تهران در بغداد و سامرا حکومت نظامی اعلام کرده و تلاش‌های گسترده‌ای را برای جلوگیری از بروز خشم شیعیان و وقوع یک درگیری بزرگ فرقه‌ای سامان دهد. ارتش آمریکا بار دیگر حضور خود را در خیابان‌های بغداد به حداکثر رسانده و نیروهای ائتلاف جلسه بلندپایه‌ای را با نخست‌وزیر و مقامات امنیتی عراق تشکیل دادند.

در عراق، آیت‌الله علی سیستانی مرجع عالیقدر شیعه در نخستین واکنش به حمله تروریستی به حرم امامین عسگریین ضمن محكوم كردن این عملیات از مردم عراق خواست «خویشتن‌داری» كنند. آیت‌الله سیستانی بر عدم انجام «عملیات‌های انتقام جویانه كه به كشته شدن مردم بیگناه منجر خواهد شد» تاکید کرد. سید «عبدالعزیز حكیم» رییس مجلس اعلای اسلامی عراق که در تهران به سر می‌برد نیز خویشتن داری مردم عراق را در رویارویی با طرح‌های گروه‌های تروریستی و تكفیری كه قصد ایجاد تفرقه و آشوب طایفه‌ای بین مردم متحد عراق را دارند، خواستار شد. حكیم هم چنین از دولت عراق خواست در تامین امنیت اماكن مقدسه و جان شهروندان عراقی مسوولانه‌تر عمل كنند.

معاون رییس‌جمهور عراق نیز ضمن محكوم كردن حمله تروریستی علیه حرم امامین عسگریین (ع) حفظ وحدت ملی عراقی‌ها و رویارویی با فتنه و آشوب‌های طایفه‌یی را خواستار شد. همچنان که «عبدالسلام الكبیسی» سخنگوی هیات علمای مسلمین عراق (گروه اصلی سنی عراق) ضمن محكوم كردن این حمله تروریستی خویشتن داری عراقی‌ها را خواستار شده و بر ضرورت عدم انجام اقدامات انتقام جویانه تاكید كرد.

«نوری مالكی» نخست وزیر عراق در دیدار با فرمانده‌ نیروهای آمریكایی در عراق و رایان كروكر سفیر آمریكا در این كشور خواستار اعزام نیروهای آمریكا به سامرا به منظور جلوگیری از خشونت‌های احتمالی در این شهر شد. نخست وزیر در دیدارش با مقامات آمریكایی از آنها خواست تا سربازان آمریكا در بغداد را به حالت آماده‌باش كامل در آورده تا از سرریز خشونت به این منطقه جلوگیری شود.

مالكی هم‌چنین پس از این اقدام تروریستی مذاكرات فوری‌ای را با رییس اوقاف شیعه عراق به انجام رساند و پس از آن به دیدار وزرای كشور و دفاع و هم‌چنین مشاور برجسته و فرماندهان امینتی عراق به منظور مباحثه درخصوص طرح‌هایی برای جلوگیری از خشونت‌های فرقه‌یی بیشتر رفت. در پی این دیدارها اعلام شد مقررات منع آمد و شد در بغداد و سامرا اعلام شده است.

«مقتدی صدر» روحانی تندروی شیعه نیز در عراق سه روز عزای عمومی اعلام كرد و تظاهرات‌های آرام در محكومیت این اقدام را خواستار شد.

در تهران نیز «محمود احمدی‌نژاد» رییس جمهور با ابراز تاسف از هتك حرمت به حرم مطهر عسكریین در شهر سامرا عراق، این اقدام وحشیانه را محكوم كرد. رییس جمهوری كه در سی‌امین سفر استانی خود در جمع مردم شاهرود سخنرانی می‌كرد، گفت: متاسفانه امروز در زیر سایه حضور اشغالگران در عراق، دوباره به حرم مطهر عسكریین درعراق تجاوز شده و با بمب‌گذاری و تخریب به ساحت قدسی آنجا جسارت كردند.

احمدی نژاد خطاب به جسارت‌كنندگان به حرم مطهرعسكریین در عراق گفت: ما شما را نصیحت می‌كنیم اگر در وجودتان دینداری نیست لااقل جوانمرد وآزاده باشید و بدانید كه «هر كس با آل علی درافتاد برافتاد».

رییس جمهوری افزود: بدانید شما با این كارها عرصه را برای خود تنگ می‌كنید و كاری نكنید كه در منطقه هیچ كسی دیگر به خروج شما كمك نكند. وی خطاب به اشغالگران عراق گفت: ما را به خیر شما امیدی نیست، شر نرسانید و كاری نكنید كه دریچه‌ای كه برای خروج سرافكنده شما باز شده است، بسته شود و عراق مدفن شما اشغالگران شود.

وزارت امور خارجه ایران، غلامعلی حداد عادل رئیس‌ مجلس شورای اسلامی، اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز تا لحظه تنظیم خبر انفجار سامرا را محکوم کرده‌اند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین