کد خبر: ۶۲۰۹۹
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۳۸۶ - ۱۸:۰۷

استقبال آمریکا از پیشنهاد ضد ایرانی پوتین

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: سخنگوی کاخ سفید پیشنهاد رئیس‌جمهور روسیه درباره استفاده مشترک دو کشور از ایستگاه رادار گابالا در جمهوری آذربایجان برای کنترل برنامه موشکی ایران را گامی سازنده توصیف کرده ‌است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، تونی اسنو سخنگوی کاخ سفید روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت: «همانطور که می‌دانید تا پیش از اجلاش گروه هشت در هلینگدام دولت روسیه با طرح موضوع (ایجاد سپر دفاع موشکی) اساسا مخالف بود، بنابر این پیشنهاد تازه آنها نشان می دهد که این مخالفت بنیادین دیگر وجود ندارد. از نگاه واشنگتن این یک گام سازنده برای حل اختلافات در این زمینه است».

تونی اسنو با اشاره به اینکه آغاز مذاکرات رسمی طرفین بر سر استفاده احتمالی از ایستگاه گابالا به آینده‌ای دور موکول نخواهد شد افزود: «در حال حاضر رایزنی‌های طرفین در سطوح وزارت دفاع و شورای امنیت ملی آغاز شده‌است. من فکر می‌کنم سفر ماه آینده پرزیدنت پوتین به ایالات متحده فرصت خوبی برای  بررسی نتایج بحث‌های کارشناسی انجام‌شده در این خصوص خواهد بود».

خنگوی کاخ سفید در ادامه گفت: «حقیقتا ما این پیشنهاد را به عنوان یک «بازی» تلقی نمی‌کنیم، از نظر ما پیشنهاد پرزیدنت پوتین یک طرح سازنده برای رفع نگرانی‌های طرفین و ایجاد یک سامانه دفاعی در اروپاست که امنیت همه را بیشتر می‌کند».

رئیس جمهور روسیه در جریان اجلاس گروه هشت در شهر هلینگدام آلمان به رئیس‌جمهور آمریکا پینهاد کرد که به‌جای اصرار بر استقرار یک سیستم دفاع موشکی جدید در شرق اروپا استفاده مشترک از ایستکاه رادار گابالا را برای زیر نظر گرفتن فعالیت‌های موشکی ایران در دستور کار قرار دهد. روس‌ها معتقد هستند ایجاد سپر دفاع موشکی آمریکایی در اروپای شرقی موازنه استرتژیک قدرت بین مسکو و ناتو را در این قاره  بر هم می زند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین