کد خبر: ۶۲۱۰۱
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۳۸۶ - ۱۸:۰۰
گشایشی در روند صلح؟

شیمون پرز رئیس‌جمهور اسرائیل شد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: شیمون پرز سیاستمدار کهنه‌کار صهیونیست، با کسب اکثریت آرای پارلمانی به عنوان رئیس جمهور آینده اسرائیل انتخاب شد. هر چند مقام ریاست ‌جمهوری در اسرائیل عمدتا به عنوان یک سمت تشریفاتی و نمادین تلقی می‌شود، اما انتخاب پرز که از طرفداران برقراری صلح با اعراب است می‌تواند امیدواری‌ها به پایان چندین دهه خونریزی در منطقه خاورمیانه را افزایش دهد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس شیمون پرز که از حزب حاکم کادیما برای احراز این سمت معرفی شده بود در جریان رای گیری روز چهارشنبه پارلمان رژیم صهیونیستی موفق شد 86 رای موافق را از مجموع 120 عضو پارلمان به‌دست آورد. دو رقیب اصلی او از احزاب کارگر و لیکود پس از برگزاری دور اول انتخابات روز چهارشنبه از ادامه مبارزه صرفنظر کردند. 

پرز در دور اول نیز موفق به کسب 58 رای شده بود و روون ریولین و کولت آویتال نامزدهای احزاب لیکود و کارگر به ترتیب با کسب 37 و 21 رای در رتبه‌های بعدی جای گرفتند. پس از شمارش آرای دور اول اما خانم آویتال به نمایندگی از حزب کارگر اعلام کرد که به نفع  پرز از حضور در دور دوم خودداری می‌کند.

به این ترتین در تاریخ حیات 60 ساله رژیم صهیونیستی این نخستین بار خواهد بود که یک سیاستمدار موفق شده‌است هر دو سمت سیاسی اصلی در این رژیم (نخست‌وزیری و ریاست‌جمهوری) را عهده دار شود. شیمون پرز 83 سال سن دارد و پیش از این یکبار در سال 1994 برنده جایزه صلح نوبل شده‌‌است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین