کد خبر: ۶۲۱۴۴
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۳۸۶ - ۰۱:۵۱
حماس و فتح جنگ خونین را ادامه می‌دهند

بحران تمام‌عیار در غزه!

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: بحران تمام عیار در «غزه» که با جنگ خونین و بی‌سابقه دو برادر فلسطینی یعنی «حماس» و «فتح» تمام جهان اسلام را در بهت فرو برده است، غروب پنج‌شنبه با تسلط کامل شبه نظامیان حماس بر غزه و در مقابل، واکنش خشمگینانه محمود عباس یعنی انحلال «دولت وحدت ملی فلسطینیان» و اعلام «وضعیت فوق‌العاده» وارد ابعاد تازه‌ای شد. وضعیت در اولین ساعات روز جمعه شکننده‌تر و خطرناک‌تر شده است.

روز پنج‌شنبه، گروه حماس پس از 5 روز درگیری شدید داخلی با جنبش فتح، کنترل خود بر نوار غزه را کامل کرد و ستاد فرماندهی نیروهای امنیتی جنبش فتح را به تصرف خود درآورد. حماس همچنین در حمله‌ای غیرمنتظره به مراکز امنیتی و فرماندهی سیاسی در سراسر غزه، کنترل شهرک رفح را به دست گرفت و دامنه نبردهای مسلحانه را به شهر نابلس کشاند. آسوشیتدپرس گزارش داده است که در جریان این جنگ داخلی فقط در روز پنج‌شنبه بیش از 25 نفر کشته و ده‌ها تن دیگر زخمی شدند.

اوج خصومت‌ها به حدی است که «سامی ابو زهری» از رهبران حماس، کنترل کامل این گروه بر غزه را به مثابه «فتح دوم» این منطقه توصیف کرد. وی همچنین کنترل حماس بر غزه را همتراز با انتقال کنترل این منطقه از اسرائیل به حکومت خودگردان فلسطین دانست.

در واکنش به این وضعیت شکننده، «محمود عباس» رییس تشکیلات خودگردان فلسطینی، دولت وحدت ملی را منحل اعلام کرد و در سخنانی خشمگینانه «وضعیت فوق‌العاده» را بر کل سرزمین تحت تسلط فلسطینی‌ها حاکم ساخت. وی همچنین «اسماعیل هنیه» نخست وزیر دولت وحدت ملی را به دلیل كودتای نظامی علیه حكومت خودگردان برکنار کرد و خواهان تشكیل «دولت نجات ملی» در حداقل زمان ممکن شد. این اقدام پس از آن صورت گرفت که «ساف» سازمان آزادی بخش فلسطین، با ادامه تنش‌ها توصیه کرد که دولت وحدت ملی [که از دو گروه حماس و فتح تشکیل شده] منحل و وضعیت فوق العاده اعلام شود. این دستورات شامگاه پنج‌شنبه بلافاصله از سوی «سامی ابوزهری» سخنگوی جنبش حماس رد شد و حماس تاکید کرد هیچ یک از خواسته‌های عباس را اجرا نخواهد کرد.

در پیامد این واکنش، محمود عباس رهبر تشکیلات خودگردان فلسطین دستور داد تا تمامی فعالان حماس در کرانه باختری رود اردن دستگیر شوند. گزارش منابع خبری حاکی است که جنبش فتح فهرستی از۱۵۰۰ نفر از فعالان حماس در کرانه غربی را تهیه کرده و نیروهای این گروه در اقدامی هماهنگ برای بازداشت آن‌ها وارد عمل شده‌اند. در ساعات اولیه روز جمعه جنبش حماس هشدار داد که این اقدام با پاسخ تمام‌عیار و قاطعانه این گروه مواجه خواهد شد و این گروه از «تمام امکانات نظامی» خود برای مقابله با دستور محمود عباس استفاده خواهد کرد. یکی از اعضای بلندپایه حماس همچنین تاکید کرد حماس در مقابل چنین اقدامی دست به حملات تلافی‌جویانه خواهد زد.

محمود عباس همچنین در سخنانی که با هدف فروکاستن از سطح تنش انجام شد، تاکید کرد که هیچ یک از دو گروه فتح یا حماس را متهم نمی‌کند و فارغ از گرایش‌های سیاسی، هر فردی را که اسلحه خود را به سوی «برادران فلسطینی‌اش» نشانه رود «خائن» می‌داند.

شامگاه چهارشنبه «اسماعیل هنیه» نخست وزیر فلسطین که عضو گروه حماس است و «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین که در گروه فتح عضویت دارد، طی بیانیه مشترکی که پس از گفتگوی تلفنی این دو مقام منتشر شد از همه طرف‌ها خواستند نبردها را متوقف کنند. با این حال این بیانیه مشترک نه تنها در روز پنج‌شنبه از حجم تنش‌ها نکاست که غروب و شامگاه پنج‌شنبه را به ملتهب‌ترین لحظات تبدیل کرد. این وضعیت باعث شد که اسرائیل نیز با بهره‌برداری از شرایط، حملاتی را هر چند محدود به کرانه باختری انجام دهد که بنا بر اخبار منتشر شده، به شهادت فرمانده گردانهای شهدای الاقصی شاخه نظامی جنبش فتح در «قلقیلیا» منجر شده است.

واکنش جهانی
درگیری‌های داخلی در فلسطین به ابراز نگرانی گسترده در جامعه جهانی منجر شد که از در روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه شدت گرفت. سازمان ملل متحد، اتحادیه عرب، اتحادیه اروپا، آمریکا، روسیه، عربستان، مصر، آلمان، بریتانیا و بسیاری از قدرت‌های دیگر خواهان پایان دادن به درگیری میان گروه‌های فلسطینی شده‌اند.

«بان کی مون» دبیر کل سازمان ملل متحد از طرح اعزام نیروهای حافظ صلح برای جلوگیری از درگیری‌ها در غزه پشتیبانی کرده و درخواست «محمود عباس» برای اعزام فوری این نیروها را به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارجاع داده است. 

حماس البته با این طرح مخالفت کرده و یادآور شده است که هر نیرویی را به مثابه نیروی خارجی متجاوز تلقی خواهد کرد. مواضع اسرائیل درباره نیروهای حافظ صلح نیز از دیگر مواردی است که به انضمام مخالفت حماس، دورنمای اجرای طرح اعزام نیروهای حافظ صلح به غزه را تیره و تار می‌کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین