کد خبر: ۶۲۱۵۰
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۳۸۶ - ۲۱:۲۲
نخست‌وزیر جدید معرفی شد

دومین گام عباس برای مهار بحران غزه

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین که شامگاه پنج‌شنبه «اسماعیل هنیه» را برکنار و دولت وحدت ملی فلسطین را منحل کرده بود، در دومین گام عملی خود برای مهار بحران فزاینده غزه «سلام فیاض» را به عنوان نخست‌وزیر جدید معرفی کرد. سلام فیاض پیشتر وزیر دارایی دولت فلسطین بوده و یکی از سیاستمداران مستقل فلسطینی است که از سوی محمود عباس مسئول تشکیل کابینه اضطراری یا همان «دولت نجات ملی» شده است.

روز پنج‌شنبه، گروه حماس پس از 5 روز درگیری شدید داخلی با جنبش فتح، کنترل خود بر نوار غزه را کامل کرد و ستاد فرماندهی نیروهای امنیتی جنبش فتح را به تصرف خود درآورد. حماس همچنین در حمله‌ای غیرمنتظره به مراکز امنیتی و فرماندهی سیاسی در سراسر غزه، کنترل شهرک رفح را به دست گرفت و دامنه نبردهای مسلحانه را به شهر نابلس کشاند.

در واکنش به این وضعیت شکننده، «محمود عباس» رییس تشکیلات خودگردان فلسطینی، دولت وحدت ملی را منحل اعلام کرد و در سخنانی خشمگینانه «وضعیت فوق‌العاده» را بر کل سرزمین تحت تسلط فلسطینی‌ها حاکم ساخت. وی همچنین «اسماعیل هنیه» نخست وزیر دولت وحدت ملی را به دلیل كودتای نظامی علیه حكومت خودگردان برکنار کرد و خواهان تشكیل «دولت نجات ملی» در حداقل زمان ممکن شد. محمود عباس همچنین دستور داد تمامی فعالان حماس در کرانه باختری رود اردن دستگیر شوند.

گزارش منابع خبری حاکی است که «اسماعیل هنیه» نخست وزیر برکنار شده فلسطین دقایقی پس از حکم محمود عباس اعلام کرده است که تصمیم وی را به رسمیت نمی شناسد و کماکان خود را نخست وزیر دولت فلسطینی می‌داند. جنبش حماس نیز روز جمعه تاکید کرد نه تنها حاضر به همکاری با دولت سلام فیاض نخواهد بود که در مقابل اقدامات لیبرال‌ها و «عوامل نفوذی غرب در میان مبارزان فلسطینی» ایستادگی خواهد کرد.

با این حال تقریباً تمام رسانه‌های غربی خبر داده‌اند که درگیری گروههای رقیب فلسطینی در روز جمعه خاتمه یافته و آرامش نسبی بر نوار غزه و کرانه باختری حاکم شده است. گفته می‌شود که حماس در اولین روز از تسلط کامل خود بر غزه دست به اقداماتی زده تا ضمن کنترل بحران، تصویری مثبت و دور از خشونت از خود ارایه کند. «عفو» و آزادی فرماندهای جنبش فتح یکی از این اقدامات بوده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین