کد خبر: ۶۲۱۷۷۵
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۰

ثبت تصویر جدید از پلنگ ایرانی در خرم‌آباد

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان از ثبت تصویر جدید یک قلاده پلنگ ایرانی در منطقه حفاظت شده سفیدکوه خرم‌آباد خبر داد.
آفتاب‌‌نیوز :

مهرداد فتحی بیرانوند اظهار کرد: اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست لرستان به منظور کنترل و پایش حیات وحش، گونه‌های با ارزش و در معرض خطر انقراض، اقدام به نصب دوربین تله‌ای در مناطق تحت مدیریت و آزاد استان کرده که در این راستا برای چندمین بار، موفق به ثبت تصویر پلنگ ایرانی در منطقه حفاظت شده سفید کوه خرم‌آباد شد.

ثبت تصویر جدید از پلنگ ایرانی در خرم‌آباد

وی با اشاره به اقدامات حفاظتی مطلوب مانند احداث دیده‌بانی و پاسگاه محیط بانی در ارتفاعات و برگزاری کلاس ها و کارگاه های آموزشی حفاظت از حیات وحش و نیز تلاش و جدیت محیط بانان منطقه و نقش آن ها در افزایش ضریب امنیت منطقه حفاظت شده سفید کوه خرم آباد، از این منطقه به عنوان زیستگاه مناسب پلنگ ایرانی در لرستان نام برد و افزود: امیدواریم با توجه به وضعیت مطلوب حفاظتی منطقه و جمعیت ایده آل کل، بز و گراز در این منطقه تصاویر بیشتری از حضور این گربه‌سان در خطر انقراض در منطقه ثبت شود.

فتحی گفت: ثبت تصاویر در سال جاری و رویت مستقیم گونه و مشاهده نمایه‌های مختلف حضور از جمله ردپا، آثار طعمه‌خواری و قلمرو طلبی در نواحی متفاوت منطقه، شاخصی از پویایی جمعیت و اهمیت بالای منطقه حفاظت شده سفید کوه خرم‌آباد در حمایت و پایداری انواع گربه‌سانان به ویژه پلنگ ایرانی است.

پلنگ ایرانی یکی از بزرگترین زیرگونه‌ها است که بومی غرب آسیا محسوب می شود و در فهرست سرخ اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت(IUCN ) در طبقه جانوران در معرض خطر انقراض قرار دارد.

اندازه‌ و رنگ پوشش بدن پلنگ ایرانی در مناطق مختلف و در گستره پراکنش پلنگ در ایران، تفاوت قابل توجهی با یکدیگر دارد. طول بدن پلنگ‌ها بطورکلی به ۱۶۰ و گاهی هم به ۱۸۰ سانتی‌متر می‌رسد و طول دُم آنها ۱۱۰ سانتی‌ متر است. وزن پلنگ ایرانی تا ۹۰ کیلوگرم است و ارتفاع آن تا شانه به ۷۵ سانتی‌متر می‌رسد.

پلنگ ایرانی گونه چتر بوده و حضور این گونه ارزشمند در اکوسیستم حاکی از وضعیت خوب و امنیت زیستگاه است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین