کد خبر: ۶۲۲۸۰
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۳۸۶ - ۱۸:۰۷

زمینه‌سازی فاکس نیوز برای حمله به ایران؟!

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: بسیاری از ناظران، شبکه خبری فاکس نیوز را رسانه اختصاصی پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا می‌دانند؛ شبکه‌ای که تحلیل‌های خبری جهت‌دار خود را در قالب شوهای جذاب تلویزیونی به خورد بیننده می‌دهد و با انگاره‌سازی‌های اغلب نادرست در ناخودآگاه توده‌های آمریکایی، ذهن آن را در راستای سیاست‌های جنگ‌طلبانه کاخ سفید جهت‌دهی می‌کند.

فاکس نیوز همزمان با شدت گرفتن مناقشه هسته‌ای ایران و غرب، تلاش گسترده‌ای را برای بزرگ‌نمایی خطر ایران و اثبات اتهام دست‌داشتن تهران در خشونت‌های جاری خاورمیانه آغاز کرده است. با توجه به گستره وسیع مخاطبان این شبکه و تاثیری که جوسازی‌های فاکس نیوز می‌تواند در ایجاد زمینه لازم برای ماجراجویی‌های احتمالی کاخ سفید علیه کشورمان داشته باشد آفتاب متن یکی از برنامه‌های تفسیرسیاسی این شبکه را که توسط خبرنگار خود در آمریکا ترجمه و تنظیم شده است منتشر می‌کند:  

مجری:
(سناتور) جو لیبرمن به خاطر اظهاراتی که در اوایل این هفته در باره ایران بیان داشت مورد انتقاد قرار گرفت. ما در همین هفته کشف کردیم که ایران تجهیزات در اختیار القاعده در عراق قرار می‌دهد تا با نیروهای آمریکائی بجنگند. آنها بیش از 100 میلیون دلار در سال به حزب الله کمک می‌کنند. ما اعتقاد داریم آنها به خشونت دامن می‌زنند. ایران منبع بیشتر دردسرها است. ما کی به ریشه این موضوع خواهیم پرداخت؟

دن سنور (تحلیل گر فاکس نیوز): هنگام صحبت با بسیاری از اسرائیلی آنها می‌گویند آنچه در ارتباط با حماس مشاهده می‌کنند فقط این نیست که از سوی ایران تامین می‌شوند، بلکه در واقع آموزش می‌بینند. تعدادی از جنگجویان حماس مانند گردان پیاده نظام سپاه پاسداران انقلاب ایران به نظر می‌آیند. بنابراین اعمال فشار بر ایران حیاتی است که فقط از نقطه نظر ما نیست...

مجری: اعمال فشار را فراموش کنید. آیا زمان آن فرا رسیده است؟... هنگامی که اسرائیلی‌ها در اوایل 1980 تاسیسات عراق را از کار‌انداختند با محکومیت جهانی روبرو شد. ولی تاریخ ثابت کرد که آن کار درست بود. آنها یک پالایشگاه دارند که حدود 40 درصد از بنزین کشور را تامین می‌کند. آنها این تاسیسات هسته‌ای را دارند که آژانس بین الملل انرژی هسته‌ای به ما می‌گوید آنها احتمالا قادر به ساخت بمب اتمی در مدت سه سال هستند. آیا از کار‌انداختن این تاسیسات در حال حاضر اقدامی درست است؟

سنور: فکر می‌کنم ما از حق چنین کاری برخوردار هستیم. 

مجری:
چه چیزی چنین حقی را در اختیار ما می‌گذارد که این را انجام دهیم؟ 

سنور:
ما به دلیل آنچه که ایران با نیروهای ما در عراق انجام می‌دهد و به دلیل آنچه ایران با حماس انجام می‌دهد و به دلیل آنچه در حمایت از حزب الله انجام می‌دهد، از حق انجام آن کار برخوردار هستیم. ولی در پاسخ به پرسش شما که آیا منافع راهبردی ما اقتضا می‌کند جنگ با ایران را شروع کنیم این مطلب را می‌گویم. اقداماتی وجود دارند که بسیار تهاجمی تر از اقداماتی است که تاکنون انجام داده‌ایم.

مجری: من در باره برخی مطالبی که گفتید نظر دیگری دارم. سرلشکر پیتر پیس رییس ستاد مشترک که در حال جابجائی می‌باشد اظهار داشته هیچ مستندی ندیده است که ایران و شاید به همین دلیل است که رییس ستاد درحال جابجائی است. شاید به همین دلیل است که وی را در این سمت ابقا نکرده‌اند زیرا او...

سنور: او به این دلیل کنار گذاشته شده است که کارل لوین (رییس کمیته امور نیروهای مسلح مجلس سنا – از حزب دمکرات) به وی اجازه کافی برای سخن گفتن در مجلس نمی دهد.

مجری: خیر. این چیزی است که مطابق با گفته جمهوریخواهان می‌باشد. او گفته است که هیچ مستندی نمی بیند.

سنور: باب گیتس (وزیر دفاع) گفت وی با مقامات در کنگره صحبت کرده است.

مجری: او گفت هیچ مدرکی ندیده است که ایران به ناآرامی‌هائی در عراق دامن بزند که سبب تلفات جانی آمریکائی‌ها شود. این چیزی است که می‌گوید.

سنور: نگاه کنید، ما در باره معانی بحث می‌کنیم. من هیچ مقام نظامی آمریکائی را نمی شناسم که اعتقاد نداشته باشد ایران در عراق مداخله نمی کند.

مجری: شما باید بنیاد هریتجHeritage Foundation را در نظر بگیرید. شما باید به دانشکده جنگ مراجعه کنید که می‌گویند راه حل نظامی برای ایران وجود ندارد. این راهی نیست که باید طی شود.

اسنو: اجازه دهید چیزی را پیشنهاد کنم که در واقع مورد علاقه شما خواهد بود. این پیشنهاد بسیار کوتاه و درواقع رفتن و بمباران کردن است. زیرا فکر نمی کنم خطرات فراوانی در انجام آن وجود داشته باشد. ولی اگر در نوعی محاصره دریائی ایران برای جلوگیری از واردات محصولات انرژی پالایشگاهی و نیز صادرات نفت درگیر شویم چه خواهد شد؟

مجری: من خواهان انجام کاری هستم که کمیسیون بیکر همیلتون گفت که بوش در ابتدا اعلام کرد انجام نخواهد داد ولی اکنون انجام می‌دهد و در واقع آنها اکنون گفتگو دارند. آنها صحبت می‌کنند. شاید بر خلاف تمایل طبیعی شما باشد ولی آیا رییس جمهور نگفت با آنها صحبت نخواهد کرد؟

سنور: بله

مجری: که با احمدی نژاد در سازمان ملل صحبت نخواهند کرد ولی اکنون در واقع صحبت می‌کنند.

سنور: فکر می‌کنم تا زمانی که ایران از حماس پشتیبانی می‌کند، ایران در تلاش برای جنگ داخلی در سرزمین‌های فلسطینی است، ایران در عراق مداخله می‌کند، ایران از حزب الله پشتیبانی می‌کند و تا زمانی که ایران در صدد ساخت بمب اتمی است و ما هیچ کاری انجام نمی دهیم این ایده که ما با انجام مذاکره به آنها پاداش می‌دهیم یک اشتباه بزرگ است به ویژه در شرایطی که آنها شهروندان آمریکائی را بازداشت کرده‌اند.

مجری: هدف ما مهار کردن عراق و امن نگاه داشتن مرزهای آن است. جیمز بیکر می‌گوید ما به سوریه و ایران نیاز داریم. به منظور محافظت از افراد خود که در عراق می‌جنگند باید با سوریه و ایران گفتگو کنید.

سنور: می‌دانم. با توجه به رفتار ایران و سوریه طی چند سال اخیر، فکر نمی کنم صحبت با آنها دقیقا آن پاداشی باشد که باید اعطا کنیم.

مجری: ولی اتفاقا دولت (بوش) این چنین می‌کند.

سنور: ولی (به ایرانیان) چه خواهید گفت؟ آیا می‌گوئید: لطفا آقای تکذیب کننده هولوکاست که تهدید می‌کنید اسرائیل را از صحنه زمین محو سازید، لطفا یک مذاکره کننده خوب باش!

مجری: شما تشویق و تنبیه دارید. شما آن گونه که می‌گوئید مذاکره نخواهید کرد.

سنور: دقیقا در زمانی که وی از لفاظی‌های نسل کشی استفاده می‌کند و سعی دارد به ابزار نسل کشی و تسلیحات نسل کشی دست یابد. آمریکا هنگامی مرتکب بزرگترین اشتباه شده است که سخنان دیکتاتورهای خطرناک را جدی نگرفته است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین