کد خبر: ۶۲۳۱۹
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۳۸۶ - ۲۱:۱۴

حمایت کنگره آمریکا از تشکیل بانک سوخت اتمی

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: کنگره آمریکا قانونی را به تصویب رسانده ‌است که بر مبنای آن کاخ سفید اجازه خواهد داشت تا مبلغ 50 میلیون دلار را صرف ایجاد یک بانک سوخت هسته‌ای بین‌المللی برای تامین اورانیوم غنی‌شده مورد نیاز کشورها نماید، اقدامی که می‌توان آن را نوعی تلاش تبلیغاتی برای متقاعد ساختن کشورمان به توقف فعالیت های هسته‌ای‌اش تلقی کرد.

به گزارش شبکه خبری فاکس‌نیوز، این قانون که روز دوشنبه با موافقت اکثریت قاطع نمایندگان کنگره و بدون رای‌گیری به تصویب رسید به رئیس‌جمهور آمریکا این اجازه را می‌دهد که تا مبلغ 50 میلیون دلار به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی جهت ایجاد یک بانک سوخت هسته‌ای بین‌المللی کمک بلاعوض نماید. در این قانون همچنین آمده است که این اقدام به کشورهایی که علاقمند به برخورداری از انرژی هسته‌ای هستند کمک می‌کند که بدون صرف هزینه سنگین ایجاد تاسیسات چرخه سوخت بتوانند آن را به شکلی مطمئن و تضمین شده تحت نظارت‌های ایمنی و کیفی IAEA دریافت دارند.

هر چند هدف از تصویب این قانون تامین سوخت مورد نیاز راکتورهای هسته‌ای برای کشورهای «واجد شرایط» توصیف شده ولی برخی نمایندگان کنگره گفته‌اند که تاسیس این بانک می‌تواند صحت ادعای کشورهایی مانند ایران مبنی بر صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای شان را به بوته آزمایش گذارد. این در حالی است که در طرح تصویب شده آمده‌است که دولت ایران تا زمانی که به «حمایت از تروریسم» ادامه می‌دهد حق عضویت در این بانک را نخواهد داشت. نمایندگان کنگره آمریکا همچنین از پیشنهاد دولت روسیه مبنی بر در اختیار قرار دادن یکی از راکتورهای هسته‌‌ای این کشور بدین منظور استقبال کرده‌اند.

تام لانتوس نماینده مردم کالیفرنیا و رئیس کمیته سیاست خارجی کنگره از حزب دموکرات با دفاع از تصویب این طرح گفت:«این قانون یک گام بزرگ برای جلوگیری از تشدید مسابقه هسته‌ای تسلیحاتی در سطح جهان خواهد بود». وی سپس در سخنانی غیرمتعارف نسبت به فعالیت‌های هسته‌ای ایران گفت:«قانونی که ما تصویب کردیم می‌تواند ایران را از طفره رفتن در برابر خواست‌های جامعه جهانی باز دارد و دیگران را در آنچه که ما می‌دانیم ،یعنی تلاش تهران برای دستیابی به تسلیحات هسته‌ای، شریک کند».

گفتنی است تد ترنر (بنیانگذار شبکه خبری سی‌ان‌‌ان)، سناتور دموکران سام ناون و وارن بافت میلیاردر سرشناس آمریکایی پیشنهاد‌دهندگان اصلی این طرح به کنگره آمریکا بوده و هدف خود را کمک‌رسانی به کشورهای در حال توسعه جهت بهره‌مندی از مواهب انرژی هسته‌ای عنوان کرده‌اند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین