کد خبر: ۶۲۳۶۲۸
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۵

سقوط آزاد بیت‌کوین/ سرانجام این ارز دیجیتال چه می‌شود؟

در حالی که ایران اولین مراحل قانونی کردن استخراج ارز دیجیتال را طی می کند و شرایط در این حوزه در حال شفاف شدن است، ریزش معر وفترین و محبوب ترین ارز دیجیتالی جهان، ابهام بزرگی را پیش روی سرمایه گذاران این حوزه قرار داده است.
سقوط آزاد بیت‌کوین/ سرانجام این ارز دیجیتال چه می‌شود؟
آفتاب‌‌نیوز :

اوایل آبان ماه خبر از انفجار دوباره بیت کوین به گوش می رسید و به گمان کارشناسان سال بد سرمایه گذاران رو به پایان بود اما تنها در دو روز اخیر ارزش این ارز دیجیتال بیش از ۱۰ درصد کاهش یافت؛ دلیل نوسانات قیمت بیت کوین چیست و سرانجام آن چه خواهد شد؟

بررسی ها نشان می‌دهدر اوایل آبان ماه معاملات بیت کوین به شدت افزایش یافت و همین اتفاق منجر به بالا رفتن تقاضا برای این ارز دیجیتال و به تبع بالا رفتن ارزش آن شد به طوری که بیت‌کوینی که در سال گذشته با افت ۵۰ درصدی ارزش مواجه شده بود در اوایل آبان ماه با قیمت ۱۰.۰۰۰ دلار معامله می شد.

به گفته کارشناسان انفجار قیمت بیت کوین نتیجه صحبت‌های مقامات دومین غول اقتصادی جهان بوده است به طوری که شین جین پینگ یکی از مقام‌های عالی رتبه چین در خصوص فناوری‌های نوین گفته بود:" چین آماده پذیرش فناوری‌های نوین و بلاک چین‌ها است."

دلیل دیگر افزایش قیمت بیت کوین طی ماه های گذشته تاکید فیس بوک بر مصمم بودن به راه اندازی ارز دیجیتالی لیبرا و انشتار اخباری از تصمیم بانک مرکزی کانادا به راه اندازی ارز دیجیتالی در این کشور بوده است.اما ماندگاری بیت کوین در اوج کوتاه مدت بود و این ارز دیجیتال در دو روز اخیر سقوط ۱۱ درصدی را تجربه کرد به طوری که قیمت آن به پایین تر ۶۶۰۰ دلار رسیده است.

بسیاری معتقدند افزایش تنش ها در جهان و خصوصا ابهام پیش رو در خصوص آینده جنگ اقتصادی میان چین و آمریکا یکی از مهمترین دلایل ریزش بیت کوین است . کسینجر حتی احتمال داده است این دو کشور وارد فاز جنگ نظامی شوند و همین امر سبب شده است بسیاری از سرمایه گذاران ترجیح دهند دارایی های خود را در خرید کالاهای فیزیکی و سنتی چون طلا و ارز و ... به کار بگیرند.

دلیل اصلی سقوط بیت کوین موضع مقامات کشورها در مقابل این ارز دیجیتال است به عنوان مثال بانک مرکزی چین در روز جمعه به کسب و کارهایی که شامل ارزهای مجازی می شوند اعلام کرد فعالیت‌های نادرست خود را تصحیح کنند و از سرمایه‌گذاران خواست در مقابل ارزهای مجازی محتاطانه عمل کنند. اوایل همین ماه ناظران در شانگهای خواستار پاکسازی شرکت هایی شدند که با ارز مجازی تجارت می کردند . در پکن هم علیه مبادلات غیرقانونی با ارز مجازی هشدار دادند.

توضیحات احتمالی دیگری هم برای این کاهش قیمت وجود دارد. تاجران مقصر این کاهش قیمت را ظرفیت پایین و سود های جذاب دارایی های سنتی عنوان کردند. ماینرهای کوچک تر هم با کاهش قیمت ها تحت فشار قرار گرفته‌اند و ارزهای خود را با قیمت سر به سر حدود ۵۶۰۰ تا ۶۴۰۰ دلار می فروشند.

بیت کوین سال گذشته را با قیمت ۳۶۷۴ دلار به پایان رساند. پس از یک افزایش نجومی از آوریل تا ژوئن تا ۱۳ هزار دلار بالا رفت و سپس به تدریج ارزش خود را از دست داد.

در مورد آینده بیت کوین پیش بینی های بسیاری شده است و مک آفی موسس شرکتی با همین نام که در زمینه کامپیوتر فعالیت می کند در سال ۲۰۱۷ پیش بینی کرده است که قیمت بیت کوین در سال ۲۰۲۰ به یک میلیون دلار خواهد رسید.

پیش بینی سایت ها و کارشناسان در مورد قیمت بیت کوین وابسته به تقاضا برای آن است به طوری که در سایت کوین سوئیتچ پیش بینی شده است که قیمت این ارز دیجیتال در صورتی که تقاضا بالا بماند و تشنجی در منطقه ایجاد نشود که امنیت سرمایه دیجیتال را به خطر بیاندازد به ۲۵ هزار دلار خواهد رسید و پیش بینی این سایت برای این ارز دیجیتال در ۶ ماه نخست سال ۲۰۲۰ نزدیک به ۳۰ هزار دلار است.

اما تمام پیش بینی ها مبنی بر ثبات بازار و امنیت در منطقه هستند و تا زمانی که تصمیم مقامات سرمایه سرمایه گذاران را به خطر بیاندازد تقاضا برای این ارز دیجیتال کاهش خواهد یافت و شاهد افت ارزش بیت کوین خواهیم بود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین