کد خبر: ۶۲۳۶۵۱
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۹

زنان در ایران ۱۳ ساعت کمتر از مردان کار می‌کنند

مردان در ایران به صورت میانگین حدود ۱۳ ساعت بیشتر از زنان در هفته کار می‌کنند.
آفتاب‌‌نیوز :

مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مطلبی با عنوان «گزارش میانه و میانگین ساعت کار معمول در کشور» به بررسی وضعیت کار در ایران بر اساس ساعت کار هفتگی پرداخته است.

بر اساس این گزارش در سال ۹۷ مردان به طور میانگین حدود ۱۳ ساعت بیشتر از زنان در هفته کار کرده‌اند.

زنان در ایران ۱۳ ساعت کمتر از مردان کار می‌کنند

در این گزارش می‌خوانیم: آمارها نشان می‌دهد، میانگین ساعات کار معمول هر شاغل در هفته در سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۷ به جز سال ۱۳۹۶ روندی نزولی داشته، طوری که میانگین ساعت کار در سال ۱۳۹۷ نسبت به سال ۱۳۹۲ به میزان یک ساعت کاهش یافته است. این در حالی است که تعداد شاغلان طی سال‌های مذکور همواره روندی افزایشی داشته است. همچنین بیشترین میانگین ساعت کار معمول در هفته طی این سال‌ها مربوط به سال ۱۳۹۲ برابر با ۴۴ ساعت و ۱۸ دقیقه و کمترین آن مربوط به سال ۱۳۹۷ با ۴۳ ساعت بوده است. با توجه به اینکه اقتصاد کشور در سال‌های اخیر سمت و سوی اشتغالزایی داشته است، شیب نزولی میانگین ساعات کاری شاغلان از سال ۱۳۹۲ تاکنون، قابل تامل است. کاهش میانگین ساعت کار معمول در کشور را می‌توان ناشی از افزایش چند میلیونی شاغلان در طی دوره مورد نظر و عدم وجود ظرفیت برای کار بیشتر، کاهش نیاز اقتصادی شاغلان و افزایش شاغلان پاره وقت دانست.

در تمام این سال‌ها مردان نسبت به زنان ساعات بیشتری کار کرده‌اند. از آنجا که مردان مسئولیت بیشتری برای تامین معاش خانوار دارند، بنابراین احتمال دارد مردان با اختصاص ساعت کاری بیشتر نسبت به زنان، درصدد این امر باشند. بررسی‌ها نشان می‌دهد در گروه مردان، میانگین ساعت کار معمول در هفته، از سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۷ به جز سال ۹۶ روند کاهشی داشته است، طوری که در سال ۱۳۹۷ با کاهش ۴۲ دقیقه‌ای نسبت به سال ۱۳۹۲ از ۴۶ ساعت به ۴۵ ساعت و ۱۸ دقیقه رسیده است. روند میانگین ساعت کار معمول در گروه زنان نیز همانند گروه مردان بوده و میانگین ساعت کار در سال ۱۳۹۷ با ۱ساعت و ۳۶ دقیقه کاهش نسبت به سال ۱۳۹۲، از ۳۴ ساعت و۱۸ دقیقه به ۳۲ ساعت و ۴۲ دقیقه رسیده است.

همچنین در این گزارش آمده است: بررسی آمار در بخش‌های عمده اقتصادی نشان‌دهنده این است که در سال ۱۳۹۷، طولانی‌ترین میانگین ساعت کار معمول در هفته در کشور به ترتیب مربوط به بخش خدمات (۴۵ ساعت و ۱۲ دقیقه)، بخش صنعت (۴۲ ساعت و ۳۰ دقیقه) و بخش کشاورزی (۳۷ ساعت و ۱۲ دقیقه) بوده است. میانگین و میانه ساعت کار در سال ۱۳۹۷ نسبت به سال ۱۳۹۲ در هر سه بخش عمده اقتصادی با کاهش مواجه بوده است.

در بخشی از گزارش ساعت کار هفتگی در ایران با سایر کشورها مقایسه شده است. این مقایسه نشان می‌دهد مردان ایرانی هشت ساعت بیشتر از مردان استرالیایی و ۶ ساعت کمتر از مردان پاکستانی کار می‌کنند. همچنین اطلاعات ارائه شده نشان می‌دهد زنان در ایران فقط بیشتر از زنان استرالیایی، انگلستانی، آلمانی و برابر با زنان ژاپنی کار می‌کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۶
0
0
آمار قبلي كه مي گفت كارمندان دولت در روز 1 ساعت و نيم و به عبارتي 7 ساعت و نيم در هفته كار مي كنند حالا چطور به 45 ساعت براي مردان و 32 و ساعت براي زنان رسيد؟؟؟؟؟
مادر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۶
0
2
شرم آوره اتفاقا زنان در کشور ما 13 ساعت بیشتر از مردان کار می کنند به شرطی که کارهای خانه را جزء کار به حساب آوریم
البته همین آقایان اگر خواستند یک مستخدم برای کارهای منزل استخدام کنند باید ماهانه کلی هزینه بپردازند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۶
0
2
زنان اگر در ایران بیشتر کار نکنند کمتر هم کار نمی‌کنند. علت این آمار در ایران این دلایله
کار در ایران تعریف مشخصی ندارد
شرایط برای حضور زنان در همه عرصه‌های کسب و کار فراهم نیست
برای خانه‌داری ارزش اقتصادی قائل نیستند
اصلا آمار دقیقی وجود ندارد و همه فعالیت‌ها ثبت نمی‌شوند.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین