کد خبر: ۶۲۳۷۵۴
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۱

تصمیم لندن درباره «اوبر» به چه‌ معناست؟

مجوز فعالیت بزرگترین تاکسی اینترنتی جهان موسوم به «اوبر» در پایتخت انگلیس تمدید نشد اما شهروندان لندن تا زمان رسیدگی دادگاه تجدید نظر به این پرونده، همچنان می‌توانند از خدمات آن استفاده کنند.
آفتاب‌‌نیوز :

نهاد قانون‌گذار حمل‌ونقل شهری لندن (تی‌اف‌ال) دوشنبه گذشته مجوز فعالیت اوبر را به علت آنچه «در معرض خطر بودن امنیت و سلامت مسافران» خواند، تمدید نکرد و به این ترتیب آخرین مجوز این شرکت راس ساعت ۱۱ و ۵۹ دقیقه شب خاتمه یافت.

اوبر یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های خدمات تاکسیرانی در آمریکاست و شعبه‌های آن در کشورهای مختلف جهان فعال هستند.‏ این شرکت اولین بار سال ۲۰۱۲ فعالیت خود را در لندن آغاز کرد و اینک نزدیک به ۳.۵ میلیون مسافر جابه‌جا می کند و ۴۰ هزار راننده در لندن دارد. علاوه بر لندن، اوبر در نزدیک به ۲۰ شهر انگلیس از جمله کمبریج، ناتینگهام و منچستر فعالیت می کند.

تصمیم لندن درباره «اوبر» به چه‌ معناست؟

مجوز فعالیت اوبر از سوی قانون‌گذاران حمل‌ونقل شهری صادر می شود. مسئولین این شرکت گفته‌اند که به تصمیم مسئولین شهرداری برای عدم تمدید مجوز فعالیت اوبر در لندن اعتراض خواهند کرد.

اوبر چگونه کار می‌کند؟

اوبر نرم افزار تاکسی اینترنتی است که مشابه آن در ایران هم راه اندازی شده است. این نرم‌افزار که روی گوشی هوشمند نصب می‌شود به کاربر اجازه می‌دهد تا درخواست سفر خود را به رانندگانی که در این شرکت ثبت‌ شده‌اند، ارسال کند.

رانندگان برای «اوبر» کار نمی‌کنند، اما از طریق نرم افزار این شرکت با مسافرانی که درخواست سفر کرده‌اند مرتبط و فعالیت می‌کنند. سپس اوبر مسیر سفر را ردیابی می‌کند و زمانی که مسافر به مقصد می‌رسد هزینه را از حساب او کسر و کمیسیون خود را برداشت می‌کند.

چرا مجوز «اوبر» تمدید نشد؟

نهاد قانون‌گذار حمل‌ونقل شهری لندن می گوید که به این شرکت، به ویژه در رابطه با امنیت مسافران اعتماد ندارد. این نهاد انگلیسی همچنین ادعا می‌کند که برخی از رانندگان اوبر بیمه و مجوز کار ندارند و ۴۰ راننده دارای هویت جعلی هستند.

دو ماه پیش به اوبر فرصت داده شد تا نگرانی‌های مقامات شهرداری لندن را مرتفع کند اما گفته می شود بهره لازم از این فرصت برده نشده است.

«دارا خسروشاهی»، مدیرعامل این شرکت می گوید: « تصمیم نهاد قانون‌گذار حمل‌ونقل شهری لندن اشتباه بود. ما در دو سال گذشته، نحوه عملکردمان در لندن را از اساس تغییر داده‌ایم.»

تکلیف مسافران «اوبر» در لندن چیست؟

به رغم عدم تمدید مجوز اوبر، مسافران این شرکت می توانند تا زمان رسیدگی دادگاه تجدید نظر به این پرونده، از خدمات آن استفاده کنند.

تی‌اف‌ال در بیانیه‌ای گفته است که این شرکت تا صدور حکم نهایی دادگاه همچنان می تواند در لندن فعالیت کند. اوبر هم اعلام کرده است که به ارائه خدمات خود به صورت عادی ادامه می‌دهد.

شانس «اوبر» برای پیروزی در دادگاه چقدر است؟

قابل پیش‌بینی نیست. اوبر می گوید که تمایل دارد برای حل اختلافات به وجود آمده با تی‌اف‌ال راه حلی پیدا کند. قانون‌گذاران حمل‌ونقل شهری لندن شروطی را برای ادامه فعالیت اوبر مطرح کرده اند که اگر این شرکت بتواند نظر مساعد آنها را جلب کند، مجوزش احیا شود.

وضعیت «اوبر» در سایر کشورها چگونه است؟

اوبر در شمار دیگری از کشورها با مشکلات مشابهی دست و پنجه نرم می‌کند. تعدادی از ایالت‌های آمریکا علیه این شرکت شکایت کرده و برخی از کشورهای اروپایی هم مثل دانمارک با تصویب قوانین سختگیرانه مانع فعالیت این شرکت شده اند.

البته ناگفته‌ نماند که اوبر دو سال پیش سیستم تاکسی‌های خودران (بدون راننده) را در برخی از شهرهای آمریکا عرضه کرد که مورد استقبال مسافران قرار گرفته است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین