کد خبر: ۶۲۳۹۹۹
تعداد نظرات: ۸ نظر
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۱
بیشترین اعتراضات در فارس، تهران و اصفهان بود| در ۱۱۰ نقطه اصفهان اعتراض رخ داد

معاون سپاه: حوادث بنزینی گسترده و جدید بود؛ بزرگتر از حوادث ۸۸ و ۹۶/ "۲۹ استان و صدها شهر" صحنه اعتراض بود/صاحب‌نظران می‌گویند با این وضعیت نمی‌توان به درستی کشور را اداره کرد

معاون سیاسی سپاه پاسداران گفت: اتفاقی که در روزهای پایانی آبان‌ماه رخ داد مسئله‌ای گسترده و جدید بود که گر چه نمونه‌هایی از آن در اغتشاشات سال ۸۸ و ۹۶ دیدیم اما به لحاظ گستردگی در ابعادی بسیار کوچک‌تر از حوادث اخیر قرار دارد. دلسوزان و مدافعان انقلاب که می‌خواهند از تکرار این اتفاقات جلوگیری شود، باید یک نگاه همه‌جانبه و فراگیر داشته باشند.
آفتاب‌‌نیوز :

سردار یدالله جوانی ظهر امروز در جمع نیروهای انقلاب ضمن تبریک هفته بسیج اظهار داشت: امام خمینی(ره) با تدبیر و دوراندیشی‌ که داشتند، بسیج را پایه‌گذاری کردند و ما ثمره آن را در هشت سال دفاع مقدس مشاهده کردیم. اکنون حتی کشورهای منطقه هم متوجه برکات بسیج شدند و اکنون در کشورهای عراق، لبنان، سوریه، افغانستان، پاکستان و یمن هم نیروهای مردمی مشابه نیروی بسیج در جمهوری اسلامی در اختیار دارند. مقام معظم رهبری هم در 8 توصیه‌ای که در سپاه به 8 فرمان تلقی شده بر این نکته تاکید داشته‌اند که جغرافیای مقاومت باید توسعه یابد و تنها بر منطقه خود بسنده نشود.

وی در ادامه به بررسی ناآرامی‌های اخیر پرداخت و گفت: این وقایع با این گستردگی و ابعاد در طول عمر چهل ساله انقلاب اسلامی در نوع خود بی‌نظیر بود. ما حوادثی هم در ماه‌های ابتدایی انقلاب از حیث بی‌ثبات‌سازی داشتیم و در آن حوادث اکثرا مناطق قومیتی مورد توجه بود اما اتفاقی که در روزهای پایانی آبان‌ماه رخ داد، مسئله‌ای گسترده و جدید بود که گر چه نمونه‌هایی از آن مانند حمله به حوزه بسیج و آتش‌زدن آن و آتش زدن بانک‌ها و مراکز دولتی در اغتشاشات سال 88 و 96 دیدیم اما به لحاظ گستردگی در ابعادی بسیار کوچک‌تر از حوادث اخیر قرار دارد.

معاون سپاه: حوادث بنزینی مسئله‌ای گسترده و جدید بود؛ بزرگتر از حوادث ۸۸

معاون سیاسی سپاه پاسداران با بیان اینکه برای تحلیل این اتفاقات باید تمامی ابعاد و زوایا را مورد بررسی قرار داد و با علوم بین‌رشته‌ای به تحلیل آن پرداخت، گفت: دلسوزان و مدافعان انقلاب که می‌خواهند از تکرار این اتفاقات جلوگیری شود، باید یک نگاه همه‌جانبه و فراگیر داشته باشند.

جوانی عنوان کرد:‌ معمولا در تحلیل‌ها یک موضوع مورد بررسی قرار می‌گیرد و بر مسائل دیگر توجهی نمی‌شود. برای مثال یکی از جامع‌ترین تحلیل‌ها از حوادث دی‌ماه 96 را رهبر انقلاب داشتند که یک مثلث را پشت این قضایا تعریف می‌کنند که یک گوشه آن را طراحان آن یعنی آمریکا و رژیم صهیونیستی در اختیار دارند، گوشه دیگر آن متعلق به کمک‌های مالی سعودی‌ها و آخرین گوشه آن مجریان و پیاده‌کنندگان طرح در داخل یعنی جریان‌های ضد انقلاب هستند. تمرکز این مثلث بر مشکلات و آسیب‌های اجتماعی بود بنابراین اگر می‌خواهیم این اتفاقات تکرار نشود باید ریشه این آسیب‌ها شناسایی شده و جهت ترمیم آن تلاش شود. برای تحلیل این اتفاقات اخیر هم باید دلسوزانه و به دور از هرگونه نگاه سیاسی به بررسی مسائل پرداخت.

وی افزود: اتفاقاتی که رقم خورد تا این حوادث شکل بگیرد از بامداد روز جمعه 24 آبان و با اعلام خبر افزایش سه برابری قیمت بنزین و سهمیه‌بندی آن آغاز شد و سپس اعتراضات از روز جمعه به‌صورت محدود شروع شد و در روزهای شنبه و یک‌شنبه به صورت گسترده و در 29 استان و در صدها شهر ادامه یافت. یکی از این استان‌ها استان اصفهان بود که در 110 نقطه از استان اعتراضات و درگیری‌ها رخ داد و از حیث تجمعات بعد از استان‌های فارس و تهران رتبه سوم را در کشور در اختیار دارد.

جوانی ضمن دفاع از سخنان رهبری در مورد طرح دولت در قبال بنزین ادامه داد: بعد از فرمایشات رهبر انقلاب در 26 آبان سوالات و ابهامات و بعضا دلخوری‌ها و گلایه‌هایی از ایشان توسط مردم و حتی نیروی‌های انقلابی و ولایت‌مدار رخ داد و آنها بر این باور بودند که رهبر انقلاب باید از دولت می‌خواست که اجرای طرح را متوقف کنند. این گلایه‌ها و اظهارنظرات خود نشانه این است که این مسئله را آن طور که باید و شاید درک نکردیم و نظر خود را برتر از نظر رهبری می‌دانیم در حالی که ایشان رهبر کشور هستند و تجربه 30 ساله در این زمینه دارند.

معاون سیاسی سپاه بیان کرد: اکنون که این قائله ختم شده اکثر نیروهای امنیتی و سیاسی و حتی دشمنان جمهوری اسلامی بر این باورند که اگر رهبر انقلاب به این مسئله ورود پیدا نمی‌کرد، این حوادث همچنان هم ادامه می‌یافت و کشور دچار بحران‌های سیاسی، دوگانگی‌ها، بی‌اعتبار شدن سران سه قوه و مجموعه‌ای از مشکلات مشابه می‌شد.

وی افزود: همه صاحب‌نظران بر این باورند که با این وضعیت اقتصادی و فشار و تحریم‌های خارجی نمی‌توان به درستی به اداره کشور پرداخت. دشمنان ما هم از این موضوع با خبر بودند که جمهوری اسلامی باید برای برون رفت از این مشکلات دست به اقدام بزند که این اقدامات در هر حال رضایت مردم را جلب نمی‌کند.

معاون سیاسی سپاه پاسداران گفت: برآورد دشمنان این بود که دولت برای ترمیم وضعیت اقتصادی یا باید اصلاحاتی در مدیریت سوخت کند یا مالیات‌ها را افزایش دهد یا با پول بدون پشتوانه تورم کمبود بودجه را جبران کند که هیچ‌ کدام از اینها رضایت مردم را به همراه نمی‌آورد. مقام معظم رهبری هم با علم به این نکته فرمودند که طبیعی است مردم دست به اعتراضات بزنند. البته راه چهارمی هم برای برون رفت از مشکلات بود که آن هم مذاکره با قدرت‌های جهانی بود که جمهوری اسلامی بارها تاکید کرده که مذاکراتی با این قدرت‌ها نخواهد داشت.

وی با انتقاد از نحوه عملکرد دولت در زمینه اصلاحات و اطلاع‌رسانی اظهار داشت: دولت برای مدیریت سوخت باید به تدریج دست به اقدامات عملی می‌زد چرا که هم قانون و هم مصوبات مجلس برای این مهم فراهم بود اما تحت تاثیر برخی مسائل، اجرای طرح به قدری به عقب افتاد که به نقطه‌ای رسیدیم که دیگر نمی‌شد بدون این طرح ادامه داد و به ناچار به صورت ناگهانی شاهد افزایش سه برابری قیمت سوخت بودیم.

جوانی گفت: اگر به نحوه اطلاع‌رسانی توجه کنیم مشخص می‌شود که نباید انتظار حضور همه‌جانبه نیروها را داشت. اگر این‌چنین بود باید هر جا که تعدادی محدود جمع می‌شوند سریعا نیروهای پلیس به آن مکان اعزام شوند. مردم به صورت طبیعی دست به اعتراض می‌زنند و نیروها حق دخالت در اعتراضات را ندارند تا زمانی که اعتراض به اغتشاش کشیده شود. از طرفی نیروی انتظامی هر گاه که احساس نیاز کند می‌تواند از نیروهای سپاه و بسیج درخواست کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۸
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۸
3
35
بالاخره یک سپاهی مقام دار تحلیلی کرد که در آن به نارضایتی مردم و سوء مدیریت مدیران ن اشاره کرد و بجای ....معترضان خواهان بررسی و از بین بردن عوامل نارصایتی مردم شد.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۰۹:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
خیلی عالی که ایشان در صحبت هاشون از عقلانیت صحبت کردند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
20
24
احمدی نژاد اگه گرون کرد قبلش یارانه را راه انداخت و مبلغی را که داد در اون سالها ارزش داشت و یهو بدون حساب از مردم کاری نکرد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
درد مردم ایران فقط گرانی بنزین نیست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
1
34
خب چرا باید قیمت بنزین رو گرون کنه میتونست مالیات دخانیات رو ببره بالا هزینه های تجملاتی مجلس و خود دولت رو کاهش بده از اونایی که مالیات نمیگیره ، بگیره
احسان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
2
23
این دولت ! عجب " تدبیری" بخرج داد و چه " امیدی" به مردم داد!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
آقای رییس جمهور از طریق راننده اش که صبح جمعه رفته بود بنزین بزنه متوجه افزایش قیمت شده...
ناشناس
|
Germany
|
۱۸:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
1
3
قیمت بنزین پله ای باید افزایش پیدا کند. مجلس ششم تصویب کرد ولی اصولگرایان در مجلس هفتم با طرح تثبیت قیمت ها مانع از تصحيح قیمت بنزین شدند. قبل از افزایش ناگهانی قیمت بنزین می شد از نهادها و شرکت‌های آنها که مالیات نمی دهند مالیات گرفت.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین