کد خبر: ۶۲۴۱۰
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۳۸۶ - ۱۴:۴۱
بیانیه تند شورای امنیت مجدداً شکست خورد

ناکامی دوم غرب علیه احمدی‌نژاد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: شورای امنیت سازمان ملل متحد برای بار دوم در تصویب بیانیه‌ای شدیداللحن علیه محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور ایران به دلیل اظهاراتش درباره «نابودی اسرائیل» ناکام ماند. شورای امنیت ده روز قبل نیز به دلیل مخالفت اندونزی نتوانسته بود بیانیه‌ای را که توسط دولت فرانسه در محکومیت محمود احمدی‌نژاد تنظیم و به اعضا ارایه شده بود را تصویب نماید.

به گزارش خبرگزاری «نووستی» روسیه، شورای امنیت سازمان ملل متحد برای بار دوم در هفته‌های اخیر نتوانست محمود احمدی نژاد رییس جمهور ایران را به خاطر سخنان ضد اسراییلی وی که در اوایل ژوئن ایراد شده بود، محکوم کند.

«ویتالی چورکین» نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد به «نووستی» گفته است که تصویب این سند توسط یک یا دو عضو شورای امنیت متوقف شد. چورکین همچنین صراحتاً تاکید کرده است که روسیه با تصویب این بیانیه هیچ مخالفتی نداشته و «آماده حمایت از آن بوده است».

محمود احمدی‌نژاد رییس جمهور ایران سوم ژوئن سال جاری گفته بود که جهان شاهد نابودی رژیم صهیونیستی خواهد بود. این اظهارات رئیس‌جمهور ایران همانند گفته‌های سال قبل‌اش با انتقاد گسترده جهان غرب مواجه شد تا آن جا که فرانسه در تاریخ 18 خرداد پیش‌نویس بیانیه شدیداللحنی را علیه احمدی‌نژاد به کشورهای عضو شورای امنیت ارایه کرد.

بر اساس گزارش‌هایی که در حاشیه شورای امنیت به گوش می‌رسد کشورهای قطر و اندونزی، دو عضو موقت شورای امنیت با صدور این بیانیه مخالفت کرده‌اند. دو هفته قبل نیز این بیانیه با مخالفت صریح اندونزی و این موضع نماینده قطر که هنوز نظر نهایی دولت متبوعش را دریافت نکرده است از دور خارج شد. [اینجا]

ایران نیز به نوبه خود طی چند روز گذشته در نامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل متحد، اسراییل را به خاطر سخنان ضد ایرانی محکوم کرده است. امتناع ایهود اولمرت نخست وزیر اسراییل و معاون وی در خصوص حذف امکان توسل به زور در رابطه با ایران، از نظر تهران بعنوان تهدید صریح حمله به جمهوری اسلامی ارزیابی شده است. در نامه سرگشاده نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد به شورای امنیت آمده است: این باعث نگرانی بیش از حد بوده و نیازمند پاسخی قاطع و فوری از سوی سازمان ملل متحد است. 

2 روز قبل نمایندگان کنگره ایالات متحده آمریکا در ادامه فشارهای غیرمنطقی خود بر ایران، طی نشستی علنی به بررسی اظهارات «محمود احمدی‌نژاد» رئیس‌جمهور ایران درباره لزوم محو اسرائیل از نقشه جهان پرداخته و با صدور بیانیه‌ای از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواستند که این اظهارات احمدی‌نژاد را شدیداً محکوم کند. [اینجا]

به گزارش خبرنگار آفتاب، نمایندگان کنگره آمریکا در این نشست با استناد به بخش 4 ماده دوم منشور ملل متحد که کشورهای عضو سازمان ملل را از «تهدید تمامیت ارضی دیگر کشورها» منع کرده است، خواستار آن شدند که جامعه جهانی اظهارات رئیس‌جمهور ایران درباره «نابودی اسرائیل» را جدی گرفته و واکنشی مناسب نشان دهد. «استیو رادمن» عضو دموکرات کنگره آمریکا که صریح‌ترین انتقادات غیرمتعارف و غیردیپلماتیک را بر رئیس‌جمهور ایران وارد کرد، در این نشست هشدار داد که ایالات متحده آمریکا نمی‌تواند دست روی دست بگذارد تا دولت ایران بزرگترین همپیمان آمریکا در خاورمیانه را نابود کند.

«استیو رادمن» در سخنان خود همچنین اندونزی را به واسطه مخالفت هفته گذشته این کشور با پیش‌نویس قطعنامه فرانسه در شورای امنیت که با هدف محکومیت اظهارات احمدی‌نژاد تنظیم شده بود، شدیداً مورد انتقاد قرار داد و تهدید کرد که «اندونزی بهای سیاسی سنگینی را در ازای مخالفت خود با قطعنامه مزبور پرداخت خواهد کرد».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین